• MissRo­drigue­z
    Äldre 20 Mar 17:40
    33842 visningar
    11 svar
    11
    33842

    Vigselintyg = hinderprövning?

    Aaa.. är vigselintyg samma sak som hinderprövning? Min vigselförrättare sa att jag skulle ta med mig vigselintyg och hinderprövning men jag kunde inte hitta vigselintygsblankett på skatteverkets hemsida...

  • Svar på tråden Vigselintyg = hinderprövning?
  • MissRo­drigue­z
    Äldre 20 Mar 17:59
    #0

    puttar

  • ankil
    Äldre 20 Mar 18:05
    #0

    Ja det tror jag!
    Om du fyller i hindersprövningen och den blir godkänd får du väl ett vigselintyg??
    Tror jag...
    Vi lämnade iaf bara ett papper till prästen.
    Men ring prästen alt. skatteverket och kolla vet ja :)

  • Miss Cee
    Äldre 20 Mar 18:09
    #0

    Är det inte så att när man skickat in hindersprövningen, så får man tillbaka två blanketter.

    Dels ett intyg om att hindersprövning är gjord och att ni är godkända.
    Sen ett annat papper som prästen ska fylla i efter att han gifta er, och sedan skicka till baka till skatteverket.
    Så ett intyg och en blankett.

    www.skatteverket.se/svarpavanligafragor/folkbokforing/faqhindersprovning/5.18e1b10334ebe8bc8000118566.html

  • MissRo­drigue­z
    Äldre 20 Mar 18:55
    #0

    samma sak till vigselförrättaren antar jag

  • Jeez
    Äldre 21 Mar 12:01
    #0

    MissCee har rätt och blanketten som vigselförrättaren/ prästen fyller i kallas "intyg om vigsel" och den andra "intyg om hindersprövning".

  • MissRo­drigue­z
    Äldre 21 Mar 20:26
    #0

    aha okej, men då vet jag att jag inte behöver skicka efter en vigselintyg :)

    å justd, kan jag behålla mitt mellannamn om jag ändrar mitt efternamn?

  • MissRo­drigue­z
    Äldre 22 Mar 22:18
    #0

    pratade med vigselförrättaren idag och vigselintyg är INTE samma som hinderprövning.. man måste alltså ringa skatteverket och be dom skicka en vigselintyg..

  • Jeez
    Äldre 23 Mar 16:30
    #0

    När man fyllt i hindersprövningen och skickat in får man tillbaka båda blanketterna som det tals om ovan!

  • MissRo­drigue­z
    Äldre 23 Mar 17:27
    #0

    men min vigselförrättare säger attjag ska ge henne hinderprövningen och vigselintyg samtidigt... liteförvirrad

  • Tullia
    Äldre 23 Mar 17:39
    #0

    Vigselintyg får man väl av prästen när man är vigda?!

    typ som dopbevis...

  • Jeez
    Äldre 23 Mar 21:52
    #0

    Så här är det. När man ska gifta sig begär man hindersprövning hos skatteverket. Förutsatt att man får gifta sig med varandra så får man tillbaka ett brev med bla två papper: "intyg om hindersprövning" och "intyg om vigsel". Båda ska ges till den som ska förrätta vigseln. "Intyg om hindersprövning" berättar att ni får gifta er, "intyg om vigsel" fyller förrättaren i och skickar tillbaka till skatteverket efter vigseln för att den ska kunna registreras.

    Vid en kyrklig vigsel så brukar vigselparen få ett sk "vigselbevis", men den är mera ett minne än en superviktig officiell handling -vigseln registreras ju hos folkbokföringen och därifrån får man vid behov utdrag som styrker om man är gift osv.

    Och för att förekomma ev. andra blankettdiskussioner: gifter man sig kyrkligt så skriver prästen på en "vigselblankett", det är till kyrkobokföringen (medlemsregistret kan man säga). Till skillnad från för något år sen så kan alla som har tillgång till kyrkobokföringen idag dra ut blanketter oavsett vilken församling man gifter sig i resp. bor i. Detta gör att det endast är vid undantagsfall som brudparet själva behöver få med sig dessa blanketter själv från sin hemförsamling (vilket hände rätt ofta förr). Och så det viktiga: Detta blir man i så fall tydligt informerad om när man bokar kyrka/präst.

Svar på tråden Vigselintyg = hinderprövning?