• Fröken Tärna
    Äldre 27 Jan 18:46
    6882 visningar
    18 svar
    18
    6882

    Ta bort födelsemärken - vart?

    Jag undrar lite över vart man kan vända sig (i Stockholm) för att ta bort födelsemärken.
    Nu menar jag inte dom oförargliga små prickarna utan de som står ut lite mer. Så vitt jag förstår skär man bort dessa, eller? Någon som som kan rekommendera någon bra klinik?

    Jag har hört att Mariahemmet gjort denna typ av ingrepp men att de inte erbjuder detta längre.
    Tips någon?

  • Svar på tråden Ta bort födelsemärken - vart?
  • Den lyckli­ga bruden
    Äldre 27 Jan 18:49
    #0

    Hej!
    Menar du leverfläckar som står ut så tar de bort dem på vanliga vårdcentraler.

  • Fröken Tärna
    Äldre 27 Jan 18:52
    #0

    ja, leverfläckar kanske dom kallas. vet du om de tar prover på roten också?

  • Den lyckli­ga bruden
    Äldre 27 Jan 18:57
    #0

    De skickar iväg dem på provtagning om de inte med all säkerhet kan säga att de är helt ofarliga.

  • ~Annel­ie~
    Äldre 27 Jan 23:10
    #0

    Jag fick två ruggiga födelsemärken utskurna på Cityakuten på hötorget.
    Det var lite väntetid, men det gick fort..

    Med laser har jag tagit bort några på en klinik på en av tvärgatorna till Götgatan, mot slussen till. Kommer dok inte ihåg vad han (läkaren) hette.

  • spöket laban
    Äldre 27 Jan 23:16
    #0

    jag tar bort mina hos en plastikkirurg de gör det snyggt för de skär i hudens fåror `(sprickriktningen) så det inte blir fula ärr kvar. Sånt bryr sig inte vanliga läkare på vårdcentraler eller hudmottagningar om tyvärr...

  • Mitt hjärta är hemma
    Äldre 27 Jan 23:20
    #0

    Tips på någon bra plastkirurg då? Har begåvats med stora äckliga leverfläckar i ansiktet och är livrädd för att få fula ärr istället om jag går och tar bort dem.

  • ~Annel­ie~
    Äldre 27 Jan 23:24
    #0

    Hör efter om de går att ta bort med laser först och främst. Märkena kanske inte är så djupa utan bara sitter utanpå? minst ärr blir det av laser.. blir som en pytteliten ljus fläck kvar.

  • spöket laban
    Äldre 27 Jan 23:27
    #0

    Mitt hjärta är hemma ansiktet är jätte svårt skulle rekomendera akademikliniken i stockholm då de verkar väldigt proffesionella, hade en vän som tog bort en sån för många år sen och det tog väldigt lånt tid´, hon fick ta lite i omgångar så det hann läka emellan gångerna...blev tillslut jättefint men jag vet inte vart hon gjorde det..Själv har jag ett äckligt genomskinligt nevus intill ögonbrynet, men ingen vill ta bort det då man måste ta en massa från huden runt om ifall den har satt metastaser och då skulle det saknas en bit av ögonbrynet :( inte så snyggt heller...Ring runt och kolla lite med plastik kliniker

  • Mitt hjärta är hemma
    Äldre 27 Jan 23:31
    #0

    *gulp* Har velat ta bort dem så länge jag kan minnas. Kanske inte hinner före bröllopet (som var min tanke) eftersom det är i augusti, det tar väl tid att få läkt sånt där... Men tack för tipsen!

  • spöket laban
    Äldre 27 Jan 23:36
    #0

    jag skulle nog inte gjort det innan men gå och prata med några just incase..

  • Mitt hjärta är hemma
    Äldre 28 Jan 12:29
    #0

    Nu har jag skrivit till Akademiklinkiken och väntar på deras svar. Spännande! Skall jag nu äntligen få tummen ur och göra något åt dessa förhatliga prickar?

  • Den lyckli­ga bruden
    Äldre 28 Jan 12:39
    #0

    Om man tar bort med laser så kan man inte skicka dem på provtagning tror jag ,så det är väl bara fläckar som är 100% ofarliga som går att ta bort på det sättet.

  • Mitt hjärta är hemma
    Äldre 28 Jan 18:55
    #0

    Ja, så är det tror jag också. Men om de ser så farliga ut att de vill skära ut dem för analys får de nog sitta kvar (låter ju rätt bisarrt). Vill ju inte ha ärr som är lika stora som hela näsan...

  • ~Annel­ie~
    Äldre 28 Jan 20:27
    #0

    fast det kan ju vara värt det..
    tycker jag iaf..
    Tog bort två märken på ryggen som inte såg bra ut. Antingen hade jag fått gå och fundera på om det är cancer, eller "stå ut" med lite smärta och ärr. Valde smärta och ärr, då ifall det senare skulle visa sig vara cancer, skulle jag fått ta bort dom iaf..

  • Tinast­årta
    Äldre 28 Jan 22:06
    #0

    Spöket laban - jag undrar vilka vc eller hudmott du varit på.
    Det är en självklarhet att i möjligaste mån skära i sprickriktningen. Det vet alla läkare. Tråkigt att se ditt inlägg.
    Vill med detta säga att man visst klarar leverfläckar (och annat) på tex vårdcentralen.

    Ni som ska ta bort fläckar, akta ärren i solen i vår och sommar om Ni vill få fina ärr.

  • Mitt hjärta är hemma
    Äldre 28 Jan 22:10
    #0

    Har tagit bort fläck på armen på Sahlgrenska (för 15-20 år sedan.) Gjordes _inte_ i sprickriktningen och jag har ett stort fult ärr på armen.

  • Tingel­ingAnn­a
    Äldre 28 Jan 22:13
    #0

    Måste bara fråga. Jag tog bort två födelsemärken för kanske tre månader sen. Det är fortfarande alldeles rött runt om. Ska det vara så?

  • ~Annel­ie~
    Äldre 28 Jan 22:56
    #0

    Hmm.. vet inte.. tror det kanske beror på hur ömtålig huden är just där du tagit bort dem.. Men om du e orolig så ring stället där du tog bort dom å fråga!!

Svar på tråden Ta bort födelsemärken - vart?