• Ullis0­6
    Äldre 13 Jan 15:30
    4709 visningar
    38 svar
    38
    4709

    När ska vi beställa?

    Vi har tänkt köpa våran alkohol från nätet. Vi gifter oss i juli, när tror ni det är dags att beställa. Jag vill beställa ganska snart men jag vet inte hur länge vin etc. håller.

  • Svar på tråden När ska vi beställa?
  • Lady Marmel­ade
    Äldre 13 Jan 15:31
    #0

    Så länge vinflaskor och dunkar inte är öppnade så håller de med all säkerhet några månder. Det kan du nog beställa nu om du vill.

  • Ullis0­6
    Äldre 13 Jan 15:37
    #0

    Hur är det med öl? och cider?

  • Lady Marmel­ade
    Äldre 13 Jan 15:43
    #0

    Öl och cider är inte heller några problem. Borde hålla ännu längre än vin.

  • junibr­ud2006
    Äldre 13 Jan 15:44
    #0

    Öl håller cirka sex månader. Vin i bag in box max tre månader (det ändrar sig i smaken allt eftersom). Vin i flaska klarar sig bättre.

  • Lady Marmel­ade
    Äldre 13 Jan 15:48
    #0

    När man handlar på systemet vet man ju inte hur länge de har stått där innan man handlat dem. Finns ju inga bästföre datum att gå på eller datum då de förpackades. Jag öppnade ett dunkvin som jag handlat i sommras för några dagar sedan, dunken var oöppnad och det smakade bra. Det var inga problem.

  • Ullis0­6
    Äldre 13 Jan 15:53
    #0

    Ok, då ska vi nog beställa ganska snart!

  • junibr­ud2006
    Äldre 13 Jan 15:55
    #0

    Du kan läsa bifogad artikel om hållbarhet på bag in box. Många är ju idag märkta med tappdatum och det gör det ju lite enklare.

    www.di.se/Nyheter/%2fAvdelningar%2fArtikel.aspx%3fMobious%3dY%26ArticleID%3d2005%5c02%5c25%5c134950

  • junibr­ud2006
    Äldre 13 Jan 15:55
    #0

    Du får kopiera länken...!

  • junibr­ud2006
    Äldre 13 Jan 15:56
    #0

    Bifogar det viktiga i texten. Vet att många går ut med den här rekommendationen, men hittar inte just nu...

    Du bör inte acceptera en vinbox som är äldre än fem månader. Men räkna med att det är du som får kolla det. Några producenter har i stället angivit bäst före-datum. Det är bättre än ingenting men du blir utelämnad till producentens omdöme om hållbarheten. En öppnad box håller cirka en månad. När du köper en box utan tidsmärkning innebär det en rätt stor risk att få tre liter oxiderat och murrigt vin som har framtiden bakom sig.

    Ett seriöst detaljhandelsföretag skulle kräva tappningsdatum i klartext av alla sina leverantörer. Det finns redan ett kodat sådant på boxarna. En hedervärd detaljist skulle också kräva av sin personal att de såg till att man bara sålde någorlunda färska boxar i stället för att kränga vilket gammalt ruttet skräp som helst. Systembolaget struntar helt enkelt i att boxarna fastnar på vägen till kunden, ofta i deras egna lokaler.

  • junibr­ud2006
    Äldre 13 Jan 15:59
    #0

    Här hittade jag en bättre sida från Aftonbladet, fråga - svar.

    www.aftonbladet.se/vss/matovin/story/0,2789,678390,00.html

Svar på tråden När ska vi beställa?