• Tusen_­o_en_n­att
    Äldre 10 Jan 18:30
    2736 visningar
    9 svar
    9
    2736

    Klädfärg?

    Finns det något gammalt om att brudens mor ska vara klädd i rött på bröllopet eller är det bara nåt som jag har fått för mig. Tycker bara att man ser många brudmödrar i rött. Nån som vet hur det ligger till?

  • Svar på tråden Klädfärg?
  • Lapine­tte
    Äldre 10 Jan 18:31
    #0

    Min mor säger att brudens mor ska bära blått...har ingen aning om vart hon fått det ifrån.

  • Tusen_­o_en_n­att
    Äldre 10 Jan 18:39
    #0

    Hmm, lustigt nu blir jag ju ännu mer förvirrad... Ingen som vet hur det ska va? Eller om det finns några "regler" för detta?

  • Äldre 10 Jan 18:52
    #0

    Jag har aldrig hört talas om att det skulle finnas särskilda regler om detta i Sverige! I USA och på amerikanska webbsidor ser man ju särskilda mother-of-the-bride klänningar och så och min man lyckades retas så pass med min mamma att hon tog på sig en hatt på vårt bröllop på bästa engelskt maner. Men att det skulle finnas ett "måste" vet jag inte...

  • Tusen_­o_en_n­att
    Äldre 10 Jan 18:59
    #0

    Nä, det är klart, jag menar ju inte att det skulle vara ett tvång. Men det är ju lite kul att hålla vid en tradition om det nu är det. Men det verkar ju inte så. Då blir min mamma nog lugn i allafall, rött är ju inte riktigt den färgen hon skulle ha på en klänning...

  • Tusen_­o_en_n­att
    Äldre 10 Jan 20:14
    #0

    Ingen som har koll på detta? Vad har ni sett brudmödrar i för färg? Samma eller helt olika? *Nyfiken*

  • f.d. Svart brud
    Äldre 10 Jan 20:52
    #0

    Det enda jag har hört om att bära rött på bröllop, är att man varit i säng med brudgummen... (så det borde ju vara en bra färg för brudar!) :D

    Annars brukar man säga att brudens mor ska bära blått.

    Men shit the same. Hon ska klä sig i nåt fint bara! :)

  • Tusen_­o_en_n­att
    Äldre 10 Jan 20:56
    #0

    Oj, då vill jag inte att min mamma ska ha rött...

    Nä, det blir nog bra med vad som helst som hon tycker är bra tror jag.

  • Tiger7­2
    Äldre 10 Jan 21:28
    #0

    När jag var inne i en tygaffär för några år sedan så fick jag höra det samma. jag ville ha en klänning i rött till ett bröllop. Hon i affären ville inte sälja rött tyg till mig. hon sa att det bara var brudens mor som fick bära rött.

    Sen på bröllopet såg jag att brudens mor hade blå klänning.

    Så jag undrar också hur det ska vara.

  • Tusen_­o_en_n­att
    Äldre 10 Jan 22:20
    #0

    Ja, det var ju lustigt... Nån som vet?

Svar på tråden Klädfärg?