• Chanel
    Äldre 18 Oct 09:54
    49017 visningar
    11 svar
    11
    49017

    Svullen/hård lymfkörtel?

    Har haft ont i halsen nu i ca 1,5 vecka..inte jätteont, men ont :) FÖr en vecka sedan upptäckte jag att jag hade en knöl på halsen, bak mot nacken..Blev superrädd! men jag jobbar på en läkarmottagning, så jag frågade en läkare och hon sa att det var normalt efter/under infektioner..men hur länge kan man ha en sån???? hur länge ska man vänta innnan man går till en läkare igen...knölen är halvhård och ömmar ibland..känns som den har blivit mindre nu, men den är fortfarande där. hjälp...är livrädd..

  • Svar på tråden Svullen/hård lymfkörtel?
  • Ellte
    Äldre 18 Oct 10:00
    #0

    Ett tag svullnade mina sånna körtlar bakom öronen så fort jag TÄNKTE förkylning kändes det som... Jätteofta och ofta länge...men det var ingen fara :) Jag tror du kan vara lugn, särskilt när du faktiskt har låtit en läkare kolla på det :)

  • Chanel
    Äldre 18 Oct 10:06
    #0

    hm, ok...jag blir så jäkla orolig när det gäller knölar...man tror ju det värsta på en gång..:)

  • cissil­la
    Äldre 18 Oct 18:44
    #0

    Det är nog ingen fara, det brukar kunna ta en bra lång tid innan kroppen arbetat ut alla otäcka basselurer ur kroppen, även om man själv känner sig bättre långt innan, sen är det oftast ang. knölar, att det är bra om det gör ont, cancern brukar inte ömma.

    Känner du dig allt för osäker och har gått en längre tid, så kan du ju gå och kolla dig, det är ju lite som man säger... better safe our sorry

  • nano
    Äldre 18 Oct 21:47
    #0

    Vet inte exakt hur lång tid, men vet att det kan ta jättelång tid innan svullnaden går ner, flera veckor.

  • Chanel
    Äldre 19 Oct 08:08
    #0

    Ok..skönt å höra...nu känner man sig lite lugnare..

  • Elin B
    Äldre 25 Oct 15:42
    #0

    Oroa dig inte chanel. Jag hade en sån svullen lymfkörtel på halsen och enligt min läkare så kan det ta flera år innan den återgår till sin normala storlek, om man har haft en rejäl förkylning exempelvis.

    Jag var dock jätteorolig och min läkare skickade mig därför på provtagning på Karolinska. De stack mig med en jättelång nål i halsen (inte att rekommendera!!) och konstaterade sedan, precis som läkaren sagt, att det var en helt ofarlig förstorad lymfkörtel.

    Nu har det gått typ 2 år och den är inte lika svullen längre. Men jag kan fortfarande känna den tydligt med handen om jag böjer huvudet åt ena sidan. Så oroa dig inte om det tar ett tag innan svullnaden går ner, det kan tydligen bli så ibland.

  • Chanel
    Äldre 27 Oct 17:06
    #0

    ok..skönt å höra att man inte är enzam...jag har haft min knöl i snart tre veckor, men den har faktiskt blivit mkt mindre och mjukare...men som sagt om man böjer huvudet åt ett håll så känns den tydligare....får väl hoppas att det går åt rätt håll! har också hört att det kan ta jättelång tid innan den försvinner - om den överhuvudtaget försvinner.. :)

  • Chanel
    Äldre 29 Oct 14:59
    #0

    Ngn som vet hur en cancerknöl känns?? är den liksom benhård eller kan den vara mjuk också???

  • cecili­aj
    Äldre 29 Oct 16:11
    #0

    Jag har haft en svullen lymfkötel på halsen i snart 10 år Men jag har kollat upp den så det är lugnt. Den blir ännu större när jag blir förkyld. Först var jag väldigt orolig men nu känns den nästan som en del av min kropp Som det kan gå ibland...

  • cissil­la
    Äldre 29 Oct 20:06
    #0

    En cancer knöl skall vara hård, tror jag, men som sagt,brukar inte göra ont, skall själv göra mammografi snart, för dom har hittat en knöl i mitt bröst, bakom bröstvårtan, som jag själv inte känt tidigare, men gör det nu när jag vet vart den är och den är hård. Men bröstet har ömmat en längre tid, så nu håller jag tummarna att det stämmer det dom säger om att cancern inte skall göra ont..

  • Chanel
    Äldre 3 Nov 11:28
    #0

    ----> cissilla
    Vi får hoppas på det bästa! JAg har fortfarande min knöl kvar, men jag tycker ändå att den blivit mindre och mjukare, men den gör inte ont längre....det har gått 4 veckor snart....jobbigt.

Svar på tråden Svullen/hård lymfkörtel?