• *Galad­riel*
    Äldre 18 Jun 00:50
    21425 visningar
    21 svar
    21
    21425

    utslag över halva ansiktet!!!

    hjälp hjälp hjälp...

    det började såhär:

    för ungefär ett par månader sen så upplevde jag hur det lixom sved i ansiktet runt ögonen, både under och på ögonlocken. det kliade även en del, men det var inte mer med det.
    för ca 1 månad sen började milier uppkomma.. en och en. iaf vad jag antog var milier!
    och nu, sedan några dagar tillbaka så har jag fått så mkt utslag.. det ser ut som en blandning mellan små små finnar och milier, de går inte att klämma och sitter väldigt tätt ihop.. jag ser ut som elefantmannen!
    iförrgår var det bara lite runt vänstra ögat, igår täckte det halva vänstra kinden och lite mot vänstra örat, och NU är det typ 3/4 av kinden som är täckt.
    detta kliar, bränns och svider som fan och jag vet inte alls vad jag skall göra. jag håller på att bli tokig!

    på höger sida av ansiktet så finns det typ bara 5 st sådana "milier".. de sitter alla nära ögat och jag känner inte alls av de.

    hjälp mig snälla ni. vad kan detta vara?
    jag har inte ändrat några rutiner i min ansiktsrengöring eller smink, har gjort på samma sätt jättelänge.
    har aldrig haft problem med min hy på något sätt.

    dumma jag tänkte att "blir det inte bättre imon så ringer jag läkaren" inte tänkte jag på att det är lördag då.

    suck.

    hjälp.

    //G.

    ps. det märkliga är att de finns i massor på övre vänstra ögonlocket, men inget på nedre. det är lite svullet och i kombination med mina redan hängande ögonlock så kan ni tänka er hur jag ser ut.

  • Svar på tråden utslag över halva ansiktet!!!
  • Jonnes brud
    Äldre 18 Jun 08:10
    #0

    Jag tänker genast på bältros när jag hör din beskrivning. Det är en sjukdom som sätter sig på ena kroppshalvan, oftast på överkroppen, i ett bälte, men det kan också komma i ansiktet, Jag tycker att du genast ska kontakta sjukvårdsupplysningen, dels för att det inte är bra om du får det i ögonen, dels för att det gör ont och du behöver få smärtstillande medicin. Snälla, ring nu!

  • *Galad­riel*
    Äldre 18 Jun 08:18
    #0

    du jag har oxå tänkt på bältros faktiskt.
    men jag vet inte.. jag har haft patienter som har haft det, och riktigt SÅ illa vet jag inte om jag är.
    jag har heller inte ont, utan det kliar och svider av bara fan. men det är inte så att jag ligger dubbelvikt och stönar av smärta direkt.
    men jag har det ju runt hela ögat så isf har jag redan fått det I ögat då jag kliat tvärsöver det massa ggr.

    men vad är numret till sjukvårdsupplysningen? och vad kan de göra, mer än att råda mig?

    hmm. tack för ditt svar!

    //G.

  • *Galad­riel*
    Äldre 18 Jun 08:24
    #0

    fan nu blir jag ju typ smått hysterisk.. ok att jag tänkte lite på bältros, men när nån annan bekräftar det man tänkt..
    shit.
    tänk om det är det?
    jag har ju haft vattkoppor.

    hjälp.

  • Jonnes brud
    Äldre 18 Jun 08:37
    #0

    Numret till sjukvårdsupplysningen hittar du i telefonkatalogen eller leta på ditt landstings hemsida på nätet. Jag har för mig att man inte får riktigt ont med en gång, utan att det just svider som du säger. Att smärtan kommer senare.

  • Jonnes brud
    Äldre 18 Jun 08:39
    #0

    När det gäller behandling vet jag inte, kanske salva som lindrar hudirritationen och smärtstillande om du får ont.

  • Modest­ie
    Äldre 18 Jun 09:11
    #0

    Bältros får ju i stort sett bara väldigt gamla människor och de som är allv arligt sjuka och därför har kraftigt nedsatt immunförsvar.

    Tycker du ska ringa sjukvårdsupplysningen och höra vad det tycker om detta. Men mår du inte dåligt av det (mer än psykiskt) antar jag att de kommer tycka det kan vänta till måndag. Men de kanske har en hint om vad det kan vara?

    Har du inte solat och anv. sololja/solkräm? Brun utan sol? Kan annars vara s.k "kosmetikaakne", men då borde du inte vara sbullen. Det jag tänker på är "nässelutslag" eller en allergisk reaktion på något du inte tål. Min son är småallergisk mot allt möjligt och kan då få sådana utslag.

  • Modest­ie
    Äldre 18 Jun 09:14
    #0

    '
    tänker också på psoriasis, du kan inte googla efter bilder på hudåkommor på nätet kanske du själv kan få en aning om vad det är? Min man har en läkarbok med bilder på hundratals hudåkommor, men det är omöjigt att se om "din" åkomma finns med utifrån en text bara...

    Man kan också få hudproblem som liknar akne och bli svullen av sköldkörtelproblem.

    En annan grej jag tänker på är eksem men då borde det inte klia. Eftersom det sprider sig ganska snabbt tycker jag kanske att du borde uppsöka akuten då det ju kan vara en infektion, men du skriver inget om det vätskar, gör ont eller kliar, bara att det svider. Men ring sjukvårdsupplysningen tycker jag!

  • *Galad­riel*
    Äldre 18 Jun 10:31
    #0

    har ringt och pratat med sjukvårdsupplysningen, de trodde med på bältros. skall till axessakuten nu närsomhelst, skall bara ta på mig kläder.

    allergisk tvivlar jag på att jag är, har aldrig varit det förut iaf. men sånt kan ju komma, i know. dock har jag som sagt använt samma gamla produkter jättelänge, ej testat nåt nytt varken i kräm- smink- eller hårväg.

    blåsorna vätskar, svider som fan och kliar så jag blir tokig.

    det ser inte ut som proriasis och acne har jag aldrig haft problem med i hela mitt liv.

    ssk som jag pratade med stod i valet och kvalet mellan mölndals ögonklinik och akuten, hon pratade med de på mölndal som tyckte att jag skulle till akuten först. sen om det behövs så får jag remiss till ögonkliniken. det är nämligen så att ögonen kläggat mer än vanligt och då var hon väldigt orolig. jag får inte ha i mina linser så det blir till att famla i blindo.
    men jag kommer ha med mig en vän så det är nog lugnt.

    måste kila nu, men tack för svaren modestie! skriver mer när jag kommit hem.

    ps. jag skrev visst att det kliar :)

    kram!

    //G.

  • Magga
    Äldre 18 Jun 10:38
    #0

    Stackare! Jag hoppas att du får reda på vad det är, och att du får bot och lindring.

    Håll oss uppdaterade. Och krya på dig!

  • *Galad­riel*
    Äldre 19 Jun 00:49
    #0

    jahapp.. nu har jag varit på akuten. var tvungen att gå lägga mig och sova en stund efter det, därför jag inte skrivit tidigare.

    läkaren jag träffade trodde det var rosacea. hon var inte helt säker, men det var det som var "mest likt".
    jag fick 2 salvor: metronidazol 1%, som är en antibiotikasalva mot just rosacea. propylenglykol 20% fick jag mot hudtorrhet.
    sen fick jag lova att ringa och boka tid på hudkliniken på måndag.

    jag får inte använda några hudprodukter ALLS, varken krämer eller smink eller nåt. bara vanligt vatten 2 ggr om dagen och så smörja med dessa salvor.
    jag får heller inte sola, varken solarium eller vanligt sol, så på det sättet kunde ju inte detta kommit olägligare.

    men jag är glad ändå, det kunde ju varit värre! det var ju skönt att det inte var bältros iaf. skall sätta mig och googla rosacea lite nu, känner inte till knappt nåt om det. nån som gör det får gärna berätta!
    drömscenariot vore ju om nån som har samma besvär och behandling som jag hörde av sig och berättade hur de haft det, om salvorna hjälpt och så.

    är det nån här som vet lite om vad som utlöser detta? nu tänker jag mest på hudvårds- och sminkingredienser, men även allt annat oxå. om det finns nåt som misstänks utlösa anfallen, nåt man skall undvika. skulle gärna vilja undvika det isf, inte kul att gå omkring och se ut som elefantmannen :)

    ps. läkaren sa att jag inte fick använda smink.. gäller det mascara oxå? glömde fråga det.

    snälla alla ni som vet nåt, skriv gärna och hjälp mig om ni vill och orkar!

    //G.

    ps2. jag är lite skraj för propylenglykolen som jag skall använda som hudsalva.. min vanliga kräm är en lotion, som är väldigt lätt då jag bara har lite grann torr hud. jag är rädd att denna kräm skall orsaka finnar för den är så fet. hoppas inte.

Svar på tråden utslag över halva ansiktet!!!