• Brud -05?
    Äldre 12 May 10:01
    4737 visningar
    25 svar
    25
    4737

    Riga!

    Nu har jag bokat en kortresa till Riga som en "minibröllopsresa" innan den riktiga i vinter.
    Så nu undrar jag om det är någon som har varit i Riga och kan tänka sig ge oss tips om vad vi bör se:restauranger,shopping, natur...?
    Vi ska bara vara där över dagen och vill göra det bästa av det.

  • Svar på tråden Riga!
  • Lenche­n
    Äldre 16 May 13:59
    #0

    Jag skrev ett inlagg men det kom visst inte med. Dessutom var det inte riktigt korrekt sa jag skriver ett till. Om man alltsa aker mot friluftsmuseet med buss ligger kopcentrat pa hogra sidan. Sa har star det om museet,

    Essential Riga - Open Air Ethnographic Museum (Latvijas etnogrāfiskais brīvdabas muzejs) 100 hectares of life as it used to be. Farmsteads, windmills, fishing villages, churches and other historic structures have been moved here and preserved for posterity. Watch craftsmen perform various tasks or try some Latvian cuisine and drink in the tavern. Take bus N°1 from the corner of Merķeļa and Tērbatas to the Brīvdabas muzejs stop. Admission: 1Ls.

    Address : Brīvības gatve 440
    Tel : 799 45 15

    Alltsa ta buss nr 1 och spana ut genom fonstret!

  • Lenche­n
    Äldre 16 May 14:00
    #0

    For ovrigt sa ar markes klader eller smink oftast lika dyrt som hos oss, medan alkohol eller lokalt producerade saker som barnstenssmycken eller linnesaker ar billiga

  • Brud -05?
    Äldre 16 May 18:47
    #0

    Tack Lenchen!

  • Lenche­n
    Äldre 17 May 12:25
    #0

    Ojdå såg nu att det jag kopierade in inte blev så himla snyggtt. Men man kanske förstod det viktigaste i alla fall.

  • Ira
    Äldre 25 May 20:33
    #0

    Utomhusmuseet heter Lido, och det är billigt åka taxi (riktigt billigt) åka från stan till Lido ska kosta ungefär 45 kronor. Brukar åka till Riga ett par gånger om året, då är min släkt bor där

  • Brud -05?
    Äldre 25 May 21:41
    #0

    Ira: ok. Har du några andra bra tips, då det verkar som att du kan staden bra?

  • Ira
    Äldre 26 May 12:38
    #0

    Om du tycker om sushi då kan jag rekommengera "Sushi Planet" som finns i gamla stan ligger i Domtorget, finns även i Jurmala i Dzintari(del av Jurmala). Mycket fint interjör, dock inte så billigt.Om du kommer åka till Jurmala(kostar 10-15 lat, motsvarar 130-200 kronor)åk då till Dzintari. Gatan som går parrallelt och närmast med havet har många vakra hus. Man blir bara avundsjuk att någon har råd att bo så här.Det finns Lido även centrallt, men där serverar de endast mat. Lido som ligget utanför stan ligger i Maskavas delen.

  • Ira
    Äldre 26 May 14:42
    #0

    Jag menar 130-200 kronor åka till Jurmala med taxi

  • Brud -05?
    Äldre 26 May 19:36
    #0

    Ira: är inte så mycket för sushi tyvärr. Några andra bra och billiga restauranger som är värt ett besök?

  • Ira
    Äldre 27 May 09:00
    #0

    "Thanks gud it`s friday" ligger också i gamla stan. Go mat, något mittemellan billigt och dyrt.
    Sedan det är svårt att kombinera bra och billigt.Oftast om det är billigt då är det sjaskig. Det enda ställe som jag kommer på som är billigt och bra är Lido(Lättisk stil) och Orient(typisk rysk mat) som funnits sedan Soviet tiden. Jag åker varje år till Riga och det blir dyrare och dyrare .
    Sedan brukar jag passa på och klippa mig, färga och lägga slingor. Här är det riktigt stor variation i priser. Vill man ha exklusiv salong kostar det lika mycket som i Sverige, kanske även dyrare. Men kan hitta billigare ställen där klippning och färgning kommer kosta 300 kronor.

  • Lenche­n
    Äldre 27 May 14:55
    #0

    SOm jag rekommenderade tidigare: pannkaksrestaurang! Det finns en väldigt nära Thank god its friday. Det finns en massa restauranger i centrala RIga, sa jag tror inte att du ska ha nagra problem att hitta en bra och billig en.

  • Brud -05?
    Äldre 4 Jul 11:46
    #0

    Imorgon ska vi nu alltså åka som nygifta = )

    Ska bli så kul, speciellt eftersom vi har fått så många bra tips om sevärdheter, restauranger mm.

    Har ni fler tips på vad göra och inte göra, så här precis innan resan, så tar vi gärna emot dem med.

  • Ladyka­w
    Äldre 4 Jul 11:54
    #0

    Missa inte kvarteren med alla de stora jugendhusen. Kommer inte ihåg vad det heter men det är nog bara att fråga. Eller gå en stadsvandring. De är helt fantastiska! (Husen alltså)

  • Brud -05?
    Äldre 4 Jul 17:03
    #0

    Ladykaw: Tack! Är de i gamla stan?

  • Lenche­n
    Äldre 5 Jul 21:35
    #0

    Och spana efter huset med den svarta katten på taket. Den ligger i gamla stan om du går från frihetsstatyn över rakt in i stan. Där finns som ett litet torg med en massa stånd där de säljer bärnsten och så. På ett hus till höger sitter en katt. Tyvärr kommer jag inte riktigt ihåg historian om den, men du kan säkert få en beskrivning på turistbyrån. Jag tror det var en man som inte fick vara med i ett gille/skrå och därför satte upp en katt på sitt tak som vände baken mot gillehuset...

Svar på tråden Riga!