• solo74
    Äldre 8 May 19:55
    12898 visningar
    40 svar
    40
    12898

    Blir ringar i vitt guld alltid gråaktiga?

    Är det något annat material man bör välja om man vill att ringarna ska behålla sin ljusa färg. tex titan?
    Jag tycker ofta man ser att ringar i vitt guld blir så mörka efter ett tag.

  • Svar på tråden Blir ringar i vitt guld alltid gråaktiga?
  • Strula­n
    Äldre 8 May 20:03
    #0

    Om du vill ha en ring som alltid är "vitguldsblank" ska du välja platina.

    Om man vill att vitgulds ringar ska vara blanka och inte bli gråaktiga måste man läna in dom för rodinering ca 1 gång om året beroende på hur mycket man sliter på ringen.

    Jag rekomenderar platina men det är ganska dyrt..

  • Strula­n
    Äldre 8 May 20:06
    #0

    Jag tror att titan alltid är grått men kan ha fel...

  • Brud 8/7
    Äldre 8 May 20:16
    #0

    Det finns vitguldsringar som man inte behöver rodinera om!!! Jag ska ha en sådan som vigselring... Fråga hos en guldsmed som gör egna ringar... Lycka till!!!

  • Kirsto
    Äldre 8 May 20:29
    #0

    Brud 8/7, är det nickel i den då? Mina "svärföräldrar" har vitguldsringar som är kanonfina sedan -69, men våra ser lite ledsna ut nu efter ett år.. Vår guldsmed sa att det berodde på att de inte fick ha nickel i legeringen längre.

  • Strula­n
    Äldre 8 May 20:49
    #0

    Vitguld som inte blir grått innehåller nickel istället för paladium.

    Det säljs inte så mycket i sverige eftersom det är allergi framkallande..

    Om man får tag på sådana smycken i sverige är dom oftast inporterade från italien eller usa där det är ganska vanligt.

  • Brud 8/7
    Äldre 8 May 20:49
    #0

    Ärligt talat så vet jag inte vilket material som gör att den håller sig i färgen... Men det blir ju både dyrt och jobbigt om man ska rodinera om sin ring varje år... Jag kan höra mig för när jag hämtar min ring i juni om ni orkar vänta på svaret... Lycka till!!!

  • Brud 8/7
    Äldre 8 May 20:51
    #0

    Strulan: Är du säker? Hoppas att det inte är så... Min ring är egendesignad och görs på beställning... Kanske finns ngt annat ämne, jag har ingen aning...

  • Förlov­ad
    Äldre 8 May 21:04
    #0

    Det är förbjudet med nickel i vitguld i Sverige

  • Strula­n
    Äldre 8 May 21:06
    #0

    Brud 8/7
    Det finns även ett ämne som heter oloyd eller något liknande men jag vet ingenting om det ämnet. Tror att det är väldigt ovanligt.

    Ska ringen du har beställt vara sådär vitblank?
    Om inte så behöver man inte rodinera dom alls..

  • Majlo
    Äldre 8 May 21:16
    #0

    I en gammal tråd fanns mycket info kring detta. Läste att det berodde på kvaliteten ifall man behövde putsa upp ringarna. T.col hade tydligen bra vitguldsringar enligt den tråden. Kanske kan ni hitta mer info där?

Svar på tråden Blir ringar i vitt guld alltid gråaktiga?