• solo74
    Äldre 8 May 19:55
    12901 visningar
    40 svar
    40
    12901

    Blir ringar i vitt guld alltid gråaktiga?

    Är det något annat material man bör välja om man vill att ringarna ska behålla sin ljusa färg. tex titan?
    Jag tycker ofta man ser att ringar i vitt guld blir så mörka efter ett tag.

  • Svar på tråden Blir ringar i vitt guld alltid gråaktiga?
  • Majlo
    Äldre 10 May 20:56
    #0

    Idag har jag bestämt mig för att beställa en hamrad vitguldsring med strösslade stenar i storlek 0.3, Äntligen bestämt mig! Det satt långt inne. Jag tänker rodinera den från början ev, ej helt hundra på det, och sedan låta den bli naturlig. Det gör mig inget med en viss gul ton i färgen. Vad tror ni om det resonemanget?

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 10 May 22:59
    #0

    Majlo:
    har du sett hur det ser ut när en rodinerad ring börjar "slitas"? Annars tycker jag att du skall ta reda på detta innan du bestämmer dig.
    Om du fortfarande tycker att en gulnad ring är snygg så är det ju bara att köra på det!

  • krammi­a
    Äldre 11 May 07:54
    #0

    Mina föräldrar har haft sina ringer i vitt guld i 35 år och dem är inte gråa!

  • Majlo
    Äldre 11 May 13:46
    #0

    Jag har sett orodinerat vitguld och det tycker jag är snyggt. Antar att det blir åt det hållet när det försvinner.

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 11 May 14:45
    #0

    krammia:
    nej, det är ju en definitionsfråga. Det är ju inte så att den blir direkt gråare med tiden (måste dock putsas precis som alla andra ädelmetaller). Men det är ett faktum att vittguld är lite gråaktigt redan från början om man jämför med t ex. silver eller platina.

  • blivan­de fru J
    Äldre 11 May 15:32
    #0

    krammia: för 35 år sedan var det äkert nickel i vitguldsringarna, vilket idag är olagligt. nickel gör att ringarna ser blankare och "silvrigare" ut, dessvärre är det ju väldigt allergikänsligt.

  • Majlo
    Äldre 11 May 16:38
    #0

    Nån som vet något om likheter/skillnader mellan orodinerat vitguld och vitguld som varit rodinerat men tappat rodineringen?

  • Stockh­olmsbr­ud i Dalarn­a
    Äldre 11 May 16:44
    #0

    Jag har en vitguldsring med 14% palladiumhalt som inte är rodinerad som förlovningsring. Den har ungefär samma färg som en spegel - jag tycker att den är oerhört vacker. Hade också en "vitare" ring i huvudet när vi besökte smeden, men är mycket nöjd att vi valde de här.

  • Majlo
    Äldre 11 May 17:41
    #0

    Tack för svaret Stockholmsbrud. Min M2B är och beställer min ring nu.

  • Anna73
    Äldre 12 May 08:59
    #0

    Orodinerat vitguld är mycket ljusare och vitare än rodinerat vitguld som tappat rodineringen. Då är metallen mörkgrå.

    Lycka till med ringen, det blir säkert bra!

  • *Bella­*
    Äldre 12 May 09:03
    #0

    Hur kan det skilja sig så mycket?! Jag trodde att det rodierade blev som orodierat när ytan började slitas ned?!

  • Saltis­05
    Äldre 12 May 09:19
    #0

    Hej tjejer,
    nu har jag läst hela tråden om ringar i vitt guld, palladiumhalter osv. När vi skulle skaffa våra förlovningsringar tyckte jag att vi kunde ha vitt guld, eller t o m silver, för att det inte skulle bli så dyrt och hellre lägga pengar på stenarna. Min pojkvän ansåg dock, att hellre lägger vi pengar på fina ringar, som vi kan sätta i stenar i senare. Resultatet blev platina, och jag är så nöjd med hur de ser ut. Jag fick några stenar i nu, och den är designad så att man kan sätta i fler senare. Och visst hade han rätt, våra ringar ska vi ju bära varje dag resten av livet, då ska det inte kompromissas. Kolla med guldsmeder, de kan ofta tillverka platinaringar till ett bättre pris än de stora kedjorna. Vill ni veta var vi köpte våra, skicka er e-mailadress!

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 12 May 10:27
    #0

    *Bella*:
    Det är palladium (eller nickel) som gör vittguldet "vitt" i färgen. Men de billigare ringarna som man köper i guldsmedsaffärer innehåller inte palladium eller nickel - utan man rodinerar dem istället för att de skall bli vita på ytan. När rodineringen sedan släpper så är det ganska självklart att ringen inte alls är vit längre. Så man kan INTE jämföra en rodinerad ring med en vittguldring med 14% palladium - det är två skilda saker. Istället bör man titta på en helt orodinerad vittguldring utan palladiumhalt - då borde man få en bättre bild av hur det ser ut när rodineringen helt har släppt (och däremellan får man gå med en flammig ring).

    Så åter igen (alla):
    Vill man ha silverfärgad ring - välj platina!
    Vill man ha en lite mörkare ton (inte samma silverkänsla, utan mer "guldkänsla") - välj vittguld med minst 14% palladium.

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 12 May 10:28
    #0

    flirtisen skulle självklart inte vara där *suck*.

  • magnus­fästmö
    Äldre 12 May 11:07
    #0

    Min kompis som är guldsmed och gjorde våra ringar sade att det är palladium som gör det vita guldet "vitt". Man blandear palladium i vanligt rött guld. Så en rodierad ring utan palladium i skulle isf vara gul under.
    Vitt guld (alltså gult guld färgat genom att blande det med palladium) rodierar man sen oftast för att det då får en ljusare färg.
    Men som sagts ovan, vill man ha en silverfärgad ring ska man välja platina. Detta kostar ju dock ca 4 ggr mer än vitt guld... Men det håller oxå glansen mkt bättre och ska tydligen inte repas lika lätt heller.

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 12 May 15:26
    #0

    Enligt min guldsmed så kostade inte platina 4 ggr mer än vittguld - tror det var dubbla kostnaden ungefär. Men det kanske beror på vilken guldsmed man går till.

    Nackdelen (enligt honom) var att det är svårare att sätta in stenar i efterhand i platina (eftersom det är hårdare). Det går att göra det i efterhand, men bara om ringen är anpassad för det redan från början. Ofta vet man ju dock inte vad man kommer tycka/vilja senare. Så han rekommenderade att man skulle välja vittguld - om det inte var så att man tyckte att vitheten på ringen var allra viktigast. Dessutom tillade han att många trodde att man inte kunde repa platina - vilket han tydligt visade att det gick .

  • lij
    Äldre 12 May 18:59
    #0

    Jag har en platinaring och den är inte silvervit utan ganska grå.

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 12 May 21:10
    #0

    lij:
    Nej, någon större skillnad är det ju egentligen inte. Men om man håller en vittguldring och en platinaring bredvid varandra så ser man att platinaringen är "vitare". Men båda metallerna är ju självklart grå eller vad man skall säga .

  • lij
    Äldre 12 May 23:11
    #0

    Ja lite vitare än orodierat vitguld är det, men gråare än silver och rodierat vitguld. I alla fall är min ring så. Tänkte bara att det kunde vara en bra upplysning till de som funderar, så att de inte tror att platina är vitare än vad det är. En väldigt fin färg och bra tyngd har det i alla fall.

  • Ehjärt­aK = sant
    Äldre 13 May 08:57
    #0

    Ja - man bör ju absolut gå till en guldsmed och titta både på vittguld, platina osv innan man bestämmer sig!!

    Jag hade en jätte bra guldsmed - hos honom fick man titta, känna och jämföra hur mycket man ville. Det var alldeles perfekt .

Svar på tråden Blir ringar i vitt guld alltid gråaktiga?