• Guldfi­sken
    Äldre 15 Apr 10:29
    46428 visningar
    7 svar
    7
    46428

    Klädsel vid urnsättning?

    Brukar vara ganska inne på etikettsreglerna men här går jag nog bet.

    Skall på urnsättning i eftermiddag, min farmor som gick bort innan jul.
    Skall man ha några särskilda kläder då? Vi kommer ju att vara utomhus, min kappa som jag använder till vardags är svart och jag använder oftast svarta byxor. Kan det rent av bli FÖR dystert?

    Snabbt svar mottages tacksamt!

  • Svar på tråden Klädsel vid urnsättning?
  • Katrin­B
    Äldre 15 Apr 10:56
    #0

    Om det är det du oftast använder kommer nog ingen att reagera.
    Ska ni gå inomhus tillsammans sen? Då kanske du kan ha någon topp i mild färg så att de som eventuellt tyckte du var dystert klädd kan se att du inte är helt sorgklädd.
    Det är ju ett tag sedan hon gick bort, så strikt sorgklädsel tycker jag inte är nödvändigt, men något "nedtonat" är väl bra.

  • Guldfi­sken
    Äldre 15 Apr 11:00
    #0

    Tack för svaret!

    Då kanske det kan funka med svarta byxor och en diskret vit topp då kanske? Det är min närmaste släkt som kommer att vara där och vi träffas ganska ofta så de vet nog att jag ofta bär ganska mycket svart.

    Har man blommor med sig förresten?

  • Ananas
    Äldre 15 Apr 11:11
    #0

    När min morfar urnsattes var det bara familjen och jag har för mig att mamma köpt några rosor och satte vid graven.

  • Guldfi­sken
    Äldre 15 Apr 11:13
    #0

    Okej, Ananas, jag gör nog så att jag tar med mig en enkel ros eller något i den stilen (fick hjälp i en annan tråd också och där föreslogs samma sak som du skriver).

  • Guldfi­sken
    Äldre 15 Apr 11:13
    #0

    Tack för svaret förresten, Ananas.

  • Hemax
    Äldre 15 Apr 11:24
    #0

    Vid urnsättningen av min svärfar så hade jag ( om jag minns rätt ) svarta byxor med en ljuslila kavaj till. Och det var i maj. Lite nedtonad vill man kanske vara men helsvart kanske kan undvikas...

    Jag hade en likadan handbukett med mig som vid begravningen som jag satte vid graven. Kändes som man ville ha en liten blomma med sig...

    Hoppas ni får en fin stund i eftermiddag!
    Kram!

  • Guldfi­sken
    Äldre 15 Apr 11:31
    #0

    Tack för svaret, Hemax, då gör jag nog så!

Svar på tråden Klädsel vid urnsättning?