• mun85

    Kan skomakare töja skor?

    Hej kära brudar och andra bröllopsfolk,

    Jag fick hem mina underbara skor för en månad sedan från JJshouse. Från början tyckte jag att de satt rätt bra och att jag bara behövde gå in dem lite, men ju längre jag använder dem ju mer märker jag att de nog är lite för små =/ en storlek större blir för stort. Jag tänkte då att kanske en skomakare kan töja dem lite? Vad tror ni och är det någon som kan rekommendera en bra skomakare i Uppsala? Vill inte att de ska bli förstörda på kuppen, vita som de är.

    Tack på förhand!

  • Svar på tråden Kan skomakare töja skor?
  • Plättis

    Vilket material är de gjorda i? Läder brukar kunna gå ut sig om man har på sig blöta strumpor i skorna. Låter inte så trevligt, men det funkar! 


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • IdaMarie

    Gå till en skomakare och fråga Jag har lästat ut (det är så det heter om jag inte missminner mig helt) skor förr och då har dem suttit perfekt. De blir nästan en halv storlek större och brukar inte vara dyrt.

  • sötnöten

    Att töja skorna funkar enbart om materalet är äkta läder, äkta skinn etc. annars gör de det inte då fejk skinn och dyl. tenderar till att spricka i sömmar, då själva materialet inte är särskilt mjukt! 

    Det finns också sprej att köpa i skoaffären som du sprutar i skorna där det är trångt och sen har du på dig skorna i kanske en halvtimme och då sitter de bra. Detta funkar bäst på äkta vara men har, för mig, funkat någorlunda på fejkskinn, fick göra fler gånger :) 

  • mun85

    Det står tyvärr inte vad de är gjorda av på hemsidan och jag har slängt lappen som kom med skorna så jag är lite osäker. Det blev himlans varmt att ha på den några timmar idag dock så jag antar att de inte har äkta skinn i sig =/
    Jag går till en skomakare eller Bianco (som jag fick tips om idag) och ser vad de säger... Den där sprayen verkar ju intressant också!
    Tack så mycket för era tips och iéer!! :)

  • carola78
    mun85 skrev 2014-06-09 14:45:29 följande:

    Det står tyvärr inte vad de är gjorda av på hemsidan och jag har slängt lappen som kom med skorna så jag är lite osäker. Det blev himlans varmt att ha på den några timmar idag dock så jag antar att de inte har äkta skinn i sig =/
    Jag går till en skomakare eller Bianco (som jag fick tips om idag) och ser vad de säger... Den där sprayen verkar ju intressant också!
    Tack så mycket för era tips och iéer!! :)


    Jag har ett par skor i satin som klämmer liiiite på sidan av lilltån. En storlek större hade gjort att skon varit alldeles för stor, tänkte först om jag ska köpa ett skoblock men läste på en hemsida att man kunde fylla en fryspåse med vatten och placera i skon. Sedan la man in detta i frysen och sedan tog ut dem. Då hade skorna blivit större ngn millimeter. Frågan är om det funkar med satin
  • IdaMarie
    carola78 skrev 2014-06-09 14:52:46 följande:
    Jag har ett par skor i satin som klämmer liiiite på sidan av lilltån. En storlek större hade gjort att skon varit alldeles för stor, tänkte först om jag ska köpa ett skoblock men läste på en hemsida att man kunde fylla en fryspåse med vatten och placera i skon. Sedan la man in detta i frysen och sedan tog ut dem. Då hade skorna blivit större ngn millimeter. Frågan är om det funkar med satin
    Kanontips! Tack. Det kan vara bra att tänka på...
Svar på tråden Kan skomakare töja skor?