• cecbj195

    Hur långt kan man åka mellan vigsel och fest?

    Vi planerar att gifta oss nästa år och börjat spåna lite på var man skulle kunna ha bröllopsfesten. Kyrkan är bestämd, men ej bokad, det blir min hemkyrka och prästen jag jobbat i många år tillsammans med. En stor del av våra gäster kommer få åka 1-3 timmar till vigseln eftersom min fästman har sin släkt på annat håll och hela min släkt förutom mamma och pappa (och mina barndomsvänner) också bor på andra orter. Så vi har kommit fram till att vi ska ha festen på ett hotell så att gästerna kan boka rum där.

    Vill gärna ha festen lite utanför stan, tänk herrgårdsmiljö. Det finns några kanonfina ställen runtomkring min hemstad, cirka 30-60 minuters bilfärd. Är det för långt att åka mellan vigsel och bröllopsfest? 

  • Svar på tråden Hur långt kan man åka mellan vigsel och fest?
  • elinochmagnus

    Vi kommer att ha ca 3 mil mellan vigsel och festplats. Och det är då ingen som sagt någonting om det. Ni kommer ju dessutom att ha festen på ett hotell så jag tycker inte alls att det låter så långt bort. Nu bor jag visserligen i Norrland och här är det långt vart man än ska. Så en timme är nära ;)

  • Nyfiken gul , nu fru

    jag skulle nog tänka mig för lite...   Vilken tid är vigseln?  En del gäster kommer nog kanske att åka dessa 3 timmar FÖRST för att ta sig till herrgåden och sen blir det att checka in och byta om och sen 1 timma till vigsel i kyrkan för ca 40 min vigselakt och sen knöla in sig festklädd igen för 1 timmas bilfärd tillbaka.  Orkar man verkligen det när bröllopsfesten sen förmodligen håller på till framåt småtimmarna? 
    Kan det också finnas risk för att en del därmed sover en natt till på hotellet? Har dom råd med det eller kan en del behöva tacka nej för att priset avskräcker? 

    även om man tror sig känna sin släkt o familj kan det ändå vara känsligt med priser och ekonomi. 

    Inte bara övernattning kostar utan även eventuella kläder, present till er och inte att förglömma det skyhöga bensinpriset. 

  • cecbj195
    elinochmagnus skrev 2014-05-09 16:36:33 följande:

    Vi kommer att ha ca 3 mil mellan vigsel och festplats. Och det är då ingen som sagt någonting om det. Ni kommer ju dessutom att ha festen på ett hotell så jag tycker inte alls att det låter så långt bort. Nu bor jag visserligen i Norrland och här är det långt vart man än ska. Så en timme är nära ;)


    Haha, vi kommer vara nere i Småland så då är tjugo minuter långt att åka ;)

    Men okej, då borde det kanske gå att få ihop :)
  • cecbj195
    Nyfiken gul , nu fru skrev 2014-05-10 17:01:56 följande:

    jag skulle nog tänka mig för lite...   Vilken tid är vigseln?  En del gäster kommer nog kanske att åka dessa 3 timmar FÖRST för att ta sig till herrgåden och sen blir det att checka in och byta om och sen 1 timma till vigsel i kyrkan för ca 40 min vigselakt och sen knöla in sig festklädd igen för 1 timmas bilfärd tillbaka.  Orkar man verkligen det när bröllopsfesten sen förmodligen håller på till framåt småtimmarna? 
    Kan det också finnas risk för att en del därmed sover en natt till på hotellet? Har dom råd med det eller kan en del behöva tacka nej för att priset avskräcker? 

    även om man tror sig känna sin släkt o familj kan det ändå vara känsligt med priser och ekonomi. 

    Inte bara övernattning kostar utan även eventuella kläder, present till er och inte att förglömma det skyhöga bensinpriset. 


    Hmm, bra synpunkter! Tack :)

    Vigseln är inte bokad, men vi tänker oss ett eftermiddagsbröllop. 
Svar på tråden Hur långt kan man åka mellan vigsel och fest?