• Svar på tråden Snaps?
  • Alyllyra

    Jag har varit på bröllop som har haft det, och bröllop som inte har det.
    Vi hade inte snaps, men däremot snapsvisor eftersom vi älskar att sjunga (går att dricka annan dricka också )

    Hur känner ni själva, är snaps något som ni gillar och vill ni sjunga? Go for it! Om det däremot mest känns krystat och jobbigt tycker jag ni kan strunta i det.

  • Plättis

    Större delen av min familj och en del av min sambos familj är nykterister, så vi kommer inte ha snaps eller dryckesvisor. Det skulle kännas ganska respektlöst.

    Till maten kommer det att finnas alkoholfria alternativ, men även öl och vin. Festen är för oss, och vi skulle inte vilja ha den helt alkoholfri. Men vi vill att våra gäster ska känna sig välkomna och bekväma, så vi kommer förmodligen att tona ner alkoholen. (Detta för att undvika att vissa gäster blir väldigt onyktra och lägger sordi på stämningen.)


    Per aspera ad astra, ad infinitum.
  • EochA

    Hej.
    Både min blivande och jag är uppvuxna på landet så för oss är snaps självklart (Likaså att det är självklart att med den spritmängden så kommer inga barn närvara heller). Men det är upp till var och en. Därimot kommer det enbart serveras snaps under själva huvudrätten. Till förrätten kommer enbart vin, öl och alkoholfritt serveras, efterrätten har vi inte riktigt bestämt och till tårtan blir det klassiskt kaffe med avec :) Bara för att jämna ut det hela och för att vi inte anser att snaps passar till allt ;)


  • Chicita

    Det är inget måste, alltså inte någon standard som säger att det ska vara så...


    Vill man vara lite finare så serverar man en avec till kaffet istället (punch, whisky eller likör - ofta Baileys).


    Men det är inget fel, vill man ha mer "sommarfest" än "bröllopsmiddag" så kan man ha det så (nu specificerar jag dom på det sättet eftersom att många förknippar en bröllopsmiddag med lite mer uppstyrt och "finare" även om det absolut inte är några krav) 

  • Aniara4

    För mig hör snaps till jul och midsommar, och kräftskiva, inte till bröllop. Det mest typiska i alkoholväg är väl att ha mousserande att skåla i först, vin till maten (med alternativ, öl kan finnas) och avec till kaffet, därefter kanske öl och drinkar till dans och fest. Vin och snaps passar väl inte heller så bra ihop.

    Allsång från sånghäfte hade vi eftersom de flesta på båda sidor gillar att sjunga, men inte just snapsvisor då förstås.

  • Emilia

    Det blir ingen snaps tror jag. Känns inte som vi. Jag dricker inte snaps och jag håller med er som tycker det blir mer "sommarfest". Och att skröna konstiga visor om supar osv passar nog inte för oss. 

    Tack för alla åsikter!

  • Plättis
    EochA skrev 2014-05-08 19:02:28 följande:

    Både min blivande och jag är uppvuxna på landet så för oss är snaps självklart 


    Det här tycker jag är lite fascinerande. Jag är också uppvuxen på landet, men snaps och alkohol är inte alls en självklarhet. Fram till 20 års ålder var jag nykterist, och större delen av min familj (både min syster, mina föräldrar och mor- och farföräldrar) dricker inte. Samtliga uppväxta på landet. 
    Per aspera ad astra, ad infinitum.
Svar på tråden Snaps?