• Redaktör Kristin

    Hur gör du och din partner med ekonomin?

    Allt mitt är ditt, eller? Hur gör ni med ekonomin? Svara på frågan och diskutera i tråden.

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Hur gör du och din partner med ekonomin?
  • Aniara4
    Alyllyra skrev 2014-03-31 10:56:45 följande:

    Jag valde "Annat".
    Vi har varsitt lönekonto, och därfrån sätter vi över en viss summa varje månad till ett gemensamt konto varifrån hyra, gemensamma räkningar och mat betalas. Övriga pengar får man göra vad man vill med.


    Ungefär så gör vi också. Jag svarade "annat" eftersom vi har delvis gemensam och delvis enskild ekonomi.

    Vi har varsitt lönekonto och för över pengar dels till ett gemensamt "lönekonto" för löpande utgifter (räkningar, mat osv), dels till ett gemensamt kortsiktigt sparkonto för resor, möbler och andra större gemensamma utgifter.

    Sen har vi satt upp våra respektive överföringar så att båda får lika mycket kvar på sitt lönekonto (trots att vi inte tjänar lika mycket), och den summan får man göra vad man vill med.En del går till eget sparande, men sen kanske man vill köpa kläder, klippa sig, köpa någon elektronikpryl eller whatever, och då behöver man inte fråga den andre om lov eller hålla på med avvägningar eller diskussioner om hur mycket pengar den ena eller andra gör av med.

    Vi tycker det funkar väldigt bra. Det enda som kan vara lite knepigt är gränsen mellan vad som ska gå på det gemensamma kontot och vad som ska vara "egna" utgifter. Det blir lite godtyckligt ibland, men huvudsaken är att vi är överens och nöjda för det mesta!
  • Marie Malmö
    Sofie R skrev 2014-03-31 18:39:56 följande:

    Vi delar på allt! Dela ekonomi som gifta ser jag som otroligt konstigt!


    Varför är det konstigt? Man är väl två olika personer med olika intressen? Den ene kanske är intresserad av att spara mycket, till pensionen eller till något som personen drömt om att skaffa länge. Den andra kanske hellre vill sätta sprätt på sina pengar på t.ex. festande, spel eller sport (detta är bara ett exempel, har inte hämtat det från mitt liv).
    Det är betydligt lättare att sköta sina egna räkningar och utgifter än att behöva vara beroende av någon annan.
    Jag och min blivande tjänar ungefär lika mycket, men om han tjänat mycket mer än mig hade jag inte velat "sno" hans pengar och leva för dem.

    Men att ha ett gemensamt konto för gemensamma utgifter är ju mer eller mindre ett måste.
    Och skulle den ena bli arbetslös ett tag, eller något annat händer så att den ena parten inte har några pengar, då får man ju hjälpas åt såklart!
  • Pia88

    Vi har egna pengar och gemensamt hushållskonto. Från hushållet betalas mat och gemensamma räkningar samt hyran. Det man köper åt sig själv tas från egna pengar. Båda flyttar varje månad över lika mycket pengar. Vi har ungefär samma inkomst.

  • Maries31

    Citerar då det stämmer ganska väl med hur vi också gör :)


    Alyllyra skrev 2014-03-31 10:56:45 följande:

    Jag valde "Annat".

    Vi har varsitt lönekonto, och därfrån sätter vi över en viss summa varje månad till ett gemensamt konto varifrån hyra, gemensamma räkningar och mat betalas. Övriga pengar får man göra vad man vill med. Klart att vi samkör om vi behöver göra större köp eller så, och betalar varannan gång när vi är ute och äter och sånt, men en helt delad ekonomi skulle nog inte funka för oss.


  • Sofie R

    Jag tycker det är fantastiskt konstigt att gifta sig och dela allt i livet, men skilja på dina och mina pengar. "Nej den mjölken får du inte dricka, den har jag köpt för mina pengar!" Blir lite dålig nivå. I min värld delar man på allt! Annars kan man lika gärna färgsätta leva tonårslivet och dejta varandra.

  • JW2014
    Sofie R skrev 2014-04-07 07:35:46 följande:

    Jag tycker det är fantastiskt konstigt att gifta sig och dela allt i livet, men skilja på dina och mina pengar. "Nej den mjölken får du inte dricka, den har jag köpt för mina pengar!" Blir lite dålig nivå. I min värld delar man på allt! Annars kan man lika gärna färgsätta leva tonårslivet och dejta varandra.


    Jag tror inte att någon sitter och tänker på det sättet. Jag tror att många som har lika löner betalar räkningar, mat och gemensamma saker gemensamt men sedan behåller överskottet på sitt konto som hobbypengar. Bland mina vänner så är det mer noga att "dela på allt" om mannen tjänar mer ;) Då ä den fattiga partnern mycket mån om att det ska vara "rättvist".

    Har båda lika goda löner så blir nog aldrig ekonomin något laddat. Då kör man bara på det som är enklast. För oss så blir det krångligare att sätta in allt på samma konto direkt. Vi sätter in lika mycket var på olika konton: räkningar, mat, sparande. Sedan behåller vi överskottet på våra konton som fickpeng.
  • Kileane
    Sofie R skrev 2014-04-07 07:35:46 följande:

    Jag tycker det är fantastiskt konstigt att gifta sig och dela allt i livet, men skilja på dina och mina pengar. "Nej den mjölken får du inte dricka, den har jag köpt för mina pengar!" Blir lite dålig nivå. I min värld delar man på allt! Annars kan man lika gärna färgsätta leva tonårslivet och dejta varandra.


    Jag vet faktiskt ett par som har levt tillsammans i långt över 10 år (ej gifta) och har hus och ett barn tillsammans som lever ungefär så. De har skilda hyllor i kylskåpet med sina egna grejer och vill den andra ta ett kex till kaffet måste hen fråga sin partner, som handlat kexen...

    Kvinnan i familjen åker utomlands för "sina" pengar medan mannen inte har råd att följa med eftersom han betalar större delen av räkningarna...

    Mycket märkligt sätt att leva tycker jag!

    Jag och sambon har våra egna pengar och egna konton (trots stora skillnader i inkomst) men det är ändå familjens pengar och används naturligvis till familjens gemensamma bästa!
  • nanich

    Haha jag skrev delar allt men det blev nog fel:)

    Jag tjänar lite mer än han men oftast tar mina pengar slut snabbast då jag e väldigt generös med allt och alla(lite för mycket) men vi ser till att spara runt 10-15 i månaden var till bröllopet och utöver de betalar vi allt tsm!

  • filibustern

    jag valde annat. vi har var sitt bankkonto, varsitt sparande. karln betalar huskostnaderna, jag betalar oftast handling och annat. (stereotypiskt jag vet, men det funkar för oss^^) men de e klart, vi hjälper ju varann. han bad mig ta en räkning förra månaden. och det gick bra, jag kan be han om lite pengar till handling om jag har lågt på kontot. vi hjälper varann. :) 

  • Aniara4
    Sofie R skrev 2014-04-07 07:35:46 följande:

    Jag tycker det är fantastiskt konstigt att gifta sig och dela allt i livet, men skilja på dina och mina pengar. "Nej den mjölken får du inte dricka, den har jag köpt för mina pengar!" Blir lite dålig nivå. I min värld delar man på allt! Annars kan man lika gärna färgsätta leva tonårslivet och dejta varandra.


    Fast jag tycker som sagt att det funkar ganska bra att göra båda delarna. Dvs att man delar på det mesta, men också har en viss summa som är "mina" pengar som jag gör vad jag vill med utan att fråga eller förhandla.

    Vi delar ju t.ex. inte samma kläder, har varsin mobiltelefon och lånar inte den andres utan att fråga osv. Men hushållssaker, mat och sånt är gemensamt.

    Iofs, om jag t.ex. var laktosintolerant och min man inte var det, och han drack upp min mjölk utan att fråga, då skulle jag nog kunna bli lite småsur faktiskt!
    Kileane skrev 2014-04-07 08:51:25 följande:
    Jag vet faktiskt ett par som har levt tillsammans i långt över 10 år (ej gifta) och har hus och ett barn tillsammans som lever ungefär så. De har skilda hyllor i kylskåpet med sina egna grejer och vill den andra ta ett kex till kaffet måste hen fråga sin partner, som handlat kexen...

    Kvinnan i familjen åker utomlands för "sina" pengar medan mannen inte har råd att följa med eftersom han betalar större delen av räkningarna...

    Mycket märkligt sätt att leva tycker jag!
    Det låter däremot jättemärkligt! Vilket förvirrande föredöme för barnet dessutom...
  • MerlonaZ

    Vi delar allt. Vi har varsitt konto som lönen trillar in på varje månad, brukar inte skilja många tusenlappar mellan oss. Om han betalar alla räkningarna så brukar vi roa oss under resten av månaden för pengarna på mitt konto, och jag sköter också vårt sparkonto. :) Vi gör i stort sett allt tillsammans, shoppar kläder och liknande vid behov (från det konto som det finns pengar på) och reser flera gånger per år för gemensamma pengar. Funkar finemang!

  • Alyllyra
    Sofie R skrev 2014-04-07 07:35:46 följande:

    Jag tycker det är fantastiskt konstigt att gifta sig och dela allt i livet, men skilja på dina och mina pengar. "Nej den mjölken får du inte dricka, den har jag köpt för mina pengar!" Blir lite dålig nivå. I min värld delar man på allt! Annars kan man lika gärna färgsätta leva tonårslivet och dejta varandra.


    Fast så tror jag det är få personer som har det (förut Kileanes exempel då ;)

    Vi betalar ju allt som används gemensamt (mat, hyra, räkningar) gemensamt.

    Däremot använder jag mina pengar som blir kvar utöver detta till mina saker; mina kläder, mitt träningskort, mina luncher på stan, saker som bara jag kan använda. Och han gör likadant; hans längskidor, hans träningsbyxor, hans öl med arbetskamraterna.
    Om vi däremot tex går och lunchar tillsammans eller åker på en resa ihop så betalar den som har råd och lust, det är ingen millimeterrättvisa vi eftersträvar. Men med tanke på att jag är sämt på att hålla i pengar och min man är superbra så är detta system nog definitivt till hans fördel :)
Svar på tråden Hur gör du och din partner med ekonomin?