• josssaanlin

    Dresscode kavaj

    Har nyligen fått inbjudan att gå på bröllop, sååå himla kul då jag aldrig varit på ett innan.
    Klädkoden är kavaj och min fråga är hur ska jag som tjej tolka det?
    Bröllopet är i början av september och det är en vän till min sambo som gifter sig.

  • Svar på tråden Dresscode kavaj
  • Lindatamminen

    ååå vad roligt:) superkul med bröllop!!!

    vi ska även gifta oss i sommar och har dresscode kavaj med. vi vill att våra gäster klär sig festligt typ i klänning eller kjol lång eller kort kvittar oss men enligt koden ska det vara knälång om jag inte minns fel. 

    så lite festligar kläder tror jag räcker:)     

  • Nyfiken gul , nu fru

    finare klädsel än vardag avses. 

    Leggings är ju aldrig okej på ett bröllop. Bäst att förtydliga det .  använd riktiga strumpbyxor,  eller välj finbyxor om du inte vill vara bar om benen.

    Vi hade klädkod kavaj när vi gifte oss och dom flesta kom klädda som man är klädd omkring midsommar. Dvs enklare sommarklänningar, kjol och blus , tajta strikta kjolar med matchande kavaj, några hade finare långbyxor och blus.

    Längden är knäkort så inga glittriga långklänningar .   

  • Chicita

    Den vanligaste "egenpåhittade" klädkoden är "festfin". Och den är i princip jämställd med kavaj. (största skillnaden mellan dom är att vissa menar att killarna måste ha hel kostym om man väljer kavaj-koden. Men det behöver dom inte alls. Dom kan även komma utan kavaj, i bara skjortärmarna om dom vill det ;) )

    Så beroende på hur du är och hur du tänker så kanske det kan vara lättare att tänka "festfin".

    Som  Nyfiken Gul , nu fru skriver så bör man kanske tänka "finare fest" i alla fall och undvika de mest sexiga eller mest vardagliga kläderna (tights, jeans, superurringat osv går bort) och så finns det ju en sån där allmän etikettregel att man aldrig ska konkurrera med bruden. Så undvik vita eller väldigt ljust enfärgade klänningar om du inte bryter av det med en färgglad boléro eller liknande så att du kommer ifrån den där "vän brud"-känslan.

  • Ponduss

    Vi har skrivit klädkod kavaj och så skrev vi en förklaring, damerna kan ha en hel- eller knälång klänning alt. kjol. Eller om de vill ha finare byxa/Jens med top. Sen skrev vi också att damerna gärna får undvika helsvart klädsel. Men det är ju inget som hör till klädkoden i vanliga fall, det är vi som vill ha det så :)

Svar på tråden Dresscode kavaj