• amonday

    Tärnklänningar- ska vi betala?

    Av ren lathet så startar jag en ny tråd, finns det dock en tråd för detta så länka gärna.

    Vi ska gifta oss nästa sommar och jag har valt att ha tre tärnor.
    Ett problem är att ena tärnan bor i tyskland och jag vill inte att hon ska behöva åka hem till sverige för att prova klänningar och sedan åka hit igen för att se så att den passar. Kan skicka den iofs när den ska provas igen men det får vi bestämma sedan såklart.

    Men min fråga är, ska vi betala för klänningarna eller ska de betala själva?
    Och hur många är ni som har haft tärnor med samma nyans på klänningar men olika modeller? Typ om de skulle få en färg och sedan köpa sin egna klänning, vilken som helst bara de håller sig till kulören? 

    Och om vi ska betala, är det snålt att beställa från Kina, och stämmer måtten bra? Är mest orolig att man inte ska få rätt nyans om man  beställer så.. Självklart så kan vi beställa klänningarna därifrån och att de själva betalar.. 

    Uh, kluven.. 

  • Svar på tråden Tärnklänningar- ska vi betala?
  • Caisa

    Det är nog något ni kan komma överens om tillsammans, tror inte att det finns några regler men beror nog snarare på dina egna krav. Jag har varit tärna på ett bröllop och då fick jag själv stå för klänningen, men sedan fick jag även välja den helt själv (med godkännande från bruden då). Ett av hennes önskemål var att jag skulle kunna använda klänningen igen sedan.

    Jag ska själv bara ha en tärna på mitt bröllop och då får även hon betala sin själv, men välja hur den ska se ut m.m., mitt enda önskemål var en långklänning, gärna i en pastellfärg.

    Har man däremot flera tärnor och själv bestämmer hur klänningen ska se ut, färg osv efter tema tycker jag nog att man själv ska betala klänningen åt tärnorna.


    7 juni 2014
  • IdaRebecca

    Rent spontant tänker jag såhär:

    Har du specifika önskemål om hur klänninge nska se ut är det ni som får betala den, för hon kanske aldrig mer kommer använda den.

    Spelar det ingen roll för dig hur den ser ut så länge den har rätt klädkod för bröllopet kan hon ju betala den själv.

    Likadant gällande skor och ev acessoarer...

  • amonday

    Okej tack! Självklart vill jag att de ska kunna använda klänningarna igen och jag skulle gärna vilja att det var en långklänning. Sedan ska vi ha, om fästmannen godkänner mina idéer, ha rosa och grönt som färgtema så då har de ändå två färger att välja på! Får ta ett snack med dem helt enkelt.

    Men om jag ändrar mig och vill att alla ska ha samma klänning och färg så får jag beställa från Kina! :)

  • Ami

    Jag har tre tärnor och vi har också färgtema rosa och grönt. (två rosa och en grön) Vi beställde dessa från Kina (700kr/st) Vi är sååå nöjda! Vi kom överens om att betala hälften var vilket alla tyckte var en bra lösning :) Vi gifter oss i juni i år.
  • osa

    Ami. Vilken sida från kina har du beställt klänningarna och vad kallades den gröna nyansen? står i valet och kvalet om mina tärnkläningar ska vara i sage (salvia) eller limegrön....

  • Ami

    Beställde via Ioffer, säljaren heter Fashioncloud

    Här är färgproverna vi valde från:
    Klänningarna vi köpt är i 122 och 100
    Vi funderade på en nyans mer i 17 från början men insåg att det skulle bli lite "mycket" på en såpass tung långklänning

Svar på tråden Tärnklänningar- ska vi betala?