• kristiansson

    kartongpapper i vanlig skrivare?

    funkar det här pappret i vanlig skrivare? vill ha lite stabilare papper till inbjudningarna men det här kanske är för tjockt? vad ska man använda??

    här är panduros beskrivning på det jag kollat på:
    "Hobby-kartong, för pappershobby. En mycket användbar kartong som kan användas till figurer, kortmakeri, dekorationer, passepartout m.m. Syrafri, ytvikt 240 g.


    Ivory"
  • Svar på tråden kartongpapper i vanlig skrivare?
  • sötnöten

    Jag har lärt mig att man inte kan garantera mer än 90 gram i en skrivare, därför tror jag inte att eran hemmaskrivare klarar 240 gram... :( MEN, vad är det för skrivare ni ska skriva ut på, dvs märke och produkt? 

  • kristiansson

    är en canon någonting... fasen, vanligt papper man använder i skrivaren vanligtvis blir ju för tunt och ser rätt "billigt" ut. får väl fortsätta googla och se om jag kan hålla mej till 90 g. tack för hjälpen!

  • sötnöten

    Det finns ett par saker att tänka på när man skriver ut inbjudningar och biljetter på lite tjockare papper: 

    1. Det är inte många skrivare som klarar att skriva ut vit/ljus text på mörkt papper
    2. Färgen kan "smetas ut" av skrivaren
    3. Om man har en bläckskrivare tål inte korten någon vätska alls, som t ex tårar, då sprids bläcket ut! 

    Detta var det vi fick uppleva när vi skrev ut balbiljetter i skolan!  

  • kristiansson

    hittade 110 g på papper.nu som dom menade ska funka i vanliga skrivare. ska prova med det!
    Tack för tipsen, dom ska jag spara i bakhuvudet när jag börjar greja :)

  • corne88

    När vi skulle skriva ut, sökte vi på våran skrivare och kunde i någon manual hitta hur många g papper den tålde. Våran tålde 180 g och är en "hemmaskrivare". Vi köpte på panduro lite papper i olika färg och tjocklek. Kommer inte ihåg vad för g vi sedan använde oss av, men har för mig att det var mer än 110 g. Så köp ett ark om det går och testa!

  • Vancouver

    Vi försökte skriva ut på de tjocka, scrapbooking-arken från Panduro och det gick antingen halvdåligt eller inte alls. Då använde vi en stor företagsskrivare. 

    De lite tunnare arken på cirka 110 gram fungerade dock utmärkt.

     

  • sötnöten
    corne88 skrev 2014-03-11 20:25:12 följande:
    När vi skulle skriva ut, sökte vi på våran skrivare och kunde i någon manual hitta hur många g papper den tålde. Våran tålde 180 g och är en "hemmaskrivare". Vi köpte på panduro lite papper i olika färg och tjocklek. Kommer inte ihåg vad för g vi sedan använde oss av, men har för mig att det var mer än 110 g. Så köp ett ark om det går och testa!
    Det var därför jag tänkte om TS visste vilken skrivare hon hade så hade jag kunnat hjälpa henne att kolla upp det :) Bara för att det är en hemmaskrivare behöver det ju inte innebära att den inte klarar mer, men i grund brukar det vara vad en skrivare ska klara! Cool
Svar på tråden kartongpapper i vanlig skrivare?