• Vancouver

    Ännu en tråd om barn och bröllop. Önskar lite synpunkter på en fundering.

    Kortfattat:

    Alla är självklart välkomna till kyrkan. Festen efteråt önskar vi helst fira i vuxet sällskap, men vi förstår att vissa kan ha svårt att ordna med barnvakt och ser hellre att de kommer med barn, än inte alls.  

    Hur formulerar man sig kring detta i inbjudan? Just nu har vi bara skrivit de vuxnas namn, och sedan inte nämnt barn alls och hoppas då att vissa automatiskt ordnar med barnvakt och de som inte kan, ser möjligheten att fråga oss om det är okej att de tar med sina barn.

    Ett annat alternativ är ju att helt enkelt vara ärlig och säga att "vi helst önskar en barnfri fest och hoppas att ni kan ordna med barnvakt, men går inte det ser vi hellre att ni kommer med barn än inte alls". Dock är vi oroliga för att de som faktiskt måste ta med sina barn sitter en hel kväll med dåligt samvete. 

    Vi tycker väldigt mycket om våra vänners barn och vill absolut inte att det ska uppfattas som att vi inte tycker om att umgås med dem, men det är så sällan vi får chansen att sitta ned med våra vänner utan barn och ha vuxna samtal och vi ser bröllopsfesten som en chans till detta. 

    Tankar kring detta? Hur har ni andra gjort?
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2014-03-03 12:57
    Förövrigt har vi bjudit cirka 50 stycken vuxna. Bjuder vi även barn blir det påslag på cirka 15 gäster, de flesta i åldern 2-10 år. Vår lokal tar 70 gäster.

  • Svar på tråden Ännu en tråd om barn och bröllop. Önskar lite synpunkter på en fundering.
  • Gabrielle904

    Vi har skrivit i våran inbjudan att vi helst firar denna kväll i vuxet sällskap med undantag för ammande bebisar. Ingen i våran närhet har tagit illa upp utav detta utan tyckt att det varit ett bra intiativ då fest och barn inte hör ihop. Vi gifter oss den 2 augusti och har redan postat våra inbjudningar så det finns gott om tid att ordna barnvakt. Skriv i inbjudan att ni tycker om alla barn men ser helst att dem blir hemma med barnvakten i lugn och ro, inga konstigheter:)

  • Nokaro

    Vi skrev:


     Vi älskar barn lika mycket som ni men just denna kväll vill vi fira endast med våra vuxna vänner. Dock är ammande och spädbarn välkomna.


    Vi kommer att ha våra egna barn i kyrkan med efter vigseln fortsätter vi i de vuxnas sällskap.

  • niriel

    Vi gjorde som båda ovanstående, alltså ammande bebisar ok men annars var det en "vuxenfest". Jag tror att "risken" med att säga att ok det inte är ok så kom med barnen är att det säkert finns ett antal föräldrar som inte ens kommer att försöka skaffa barnvakt. Men jag har å andra sidan inget bra förslag på att komma runt det heller. Automatisk ordning av barnvakt tror jag inte kommer att hända, utan man behöver nog vara tydlig med hur man har tänkt sig det hela. 

  • Chicita

    Jag tror att om du väljer version 2 "kan du inte få tag i barnvakt så är det ok" - så kommer säkert någon / några att tänka att "jamen då tar vi med barnen då, det blir kul för dom med lite finkläder och fest och så slipper farmor/mormor vara barnvakt nu igen, hon ställer ju alltid upp annars"
    Alltså det blir ett sätt att ta med sig barnen...

    Jag skulle hellre skriva typ:

    Till kyrkan är alla välkomna, men middag och fest firar vi helst i vuxet sällskap (fråga oss om eventuella undantag) 

  • Nyfiken gul , nu fru

    jag tror det blir förvirrande för gästerna att först få veta att det är barnfritt men sen skriver ni att dom får ta med barnen ändå.

    Det kommer givetvis finnas folk som tar med barnen utan att ens försöka få barnvakt.

    Så antingen har ni barnfritt ELLER att barnen är välkomna.

    Förslag på formulering har du fått ovan riktigt bra.   

  • Vancouver
    Chicita skrev 2014-03-03 16:32:20 följande:
    Jag tror att om du väljer version 2 "kan du inte få tag i barnvakt så är det ok" - så kommer säkert någon / några att tänka att "jamen då tar vi med barnen då, det blir kul för dom med lite finkläder och fest och så slipper farmor/mormor vara barnvakt nu igen, hon ställer ju alltid upp annars"
    Alltså det blir ett sätt att få ta med sig barnen...

    Jag skulle hellre skriva typ:

    Till kyrkan är alla välkomna, men middag och fest firar vi helst i vuxet sällskap (fråga oss om eventuella undantag) 
    Tack, det var en bra formulering. Vi valde att modifiera den lite och har ni valt att skriva: Till kyrkan är alla välkommna, men festen firar vi gärna i vuxet sällskap med undantag för ammande barn (fråga oss om eventuella andra undantag).

    Jag hoppas att det blir bra och inte alltför förvirrande, och jag hoppas att alla förstår att vi tycker mycket om deras barn, men att vi ser vår bröllopsfest som en vuxenfest. 
  • Chicita
    Vancouver skrev 2014-03-10 12:44:34 följande:
    Det låter jättebra. Tror inte att någon tar illa upp. Ni har ju inte sagt blankt nej, sen kanske ni får ta ställning till varje barnfamilj, det vet man ju inte förrän dom börjar ringa och fråga. Men då har ni ju i alla fall alternativet att säga ja eller nej och förklara mer för dom som får nej om varför ni säger nej där...

    Ett alternativ kan ju vara (om ni bara vill pressa lite extra på "försök gärna fixa barnvakt" att dels säga att det inte finns något ordnat för barnen att pyssla med under middagen och kvällen, så att föräldrarna vet om det (barn som har tråkigt är inte så roliga att ha med sig Flört ) och att ni skulle kunna säga att det är en kostnadsfråga delvis och att dom gärna får ta med barnen, men då kostar maten X- kronor per barn...

    Dessa alternativ är ju alltså något ni får ta när dom i så fall ringer er.
    Och det är enbart tankar på vad som skulle kunna få folk att lägga lite mer krut på att försöka fixa barnvakt. Så att dom inte bara tar med barnen för att dom inte orkar försöka ens... 
Svar på tråden Ännu en tråd om barn och bröllop. Önskar lite synpunkter på en fundering.