• Anonym (nyfiken)

    Hur mycket sparar ni?

    Hur mycket sparar ni var varje månad till bröllopet?

    Vad kommer slutsumman bli? Hur resonerade ni kring summan och är ni överens om vad saker får kosta? 
    Sparar ni ihop hela summan eller köper ni saker lite då och då?

    Jag är jättenyfiken, för alla människor tänker så olika!
    Det finns inga rätt och fel här, så hacka inte på varandra tack. 
    -Eftersom pengar är en känslig fråga så finns det möjlighet att svara anonymt.
  • Svar på tråden Hur mycket sparar ni?
  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (Glad Pingla) skrev 2014-02-23 21:03:03 följande:
    Vad alla är duktiga på att spara! Glad
    Vi har inte alls sparat ihop till en budget innan, vi satte ett datum och har sedan räknat ut på ett ungefär vad vi ska lägga pengar på månad för månad fram till bröllopet.
    Nu är det en månad och 2 veckor kvar tills vigseln och vi ligger bra i fas med utgifter och inköp, men det är nog tack vare en _väldigt_ noggrann och detaljerad planering från början. Solig
    Ja det gäller att inte vara så impulsiv och bränna pengarna som mig haha.
    Ni gör alltså tvärt emot oss! Grattis till giftemålet! Hjärta
    Jag är vanligtvis ganska snurrig så det är sååå skönt och nyttigt för mig att vara ute i god tid. Nu vet jag ungefär vad som är viktigt för mig och inte. Planeringen är a och o. Jag änvänder mig mest av budget verktyget här, hur gjorde ni?
  • Anonym (nyfiken)
    Sezzie skrev 2014-02-23 17:55:14 följande:

    Vi sparar ungefär mellan 4000-7000kr/ mån beroende på hur det ser ut. Den totala slutsumman för ALLT (inkl min förlovningsring, vigselringar & resa) är ca 45 000kr.


    Vi har handlat lite när vi hittat något pö om pö. Med resan får vi se hur det blir beoende på skatteåterbäring som oavkortat kommer gå till bröllopet.


     


    Bra jobbat! Har gått igenom ekonomin och börjat spara 4000:- sammanlagt nu. Det reder sig!
    Tänker också att det är bra att inhandla saker allt eftersom, plus att det är så galet roligt!
  • Anonym (Glad Pingla)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-02-27 22:34:33 följande:
    Ja det gäller att inte vara så impulsiv och bränna pengarna som mig haha.
    Ni gör alltså tvärt emot oss! Grattis till giftemålet! Hjärta
    Jag är vanligtvis ganska snurrig så det är sååå skönt och nyttigt för mig att vara ute i god tid. Nu vet jag ungefär vad som är viktigt för mig och inte. Planeringen är a och o. Jag änvänder mig mest av budget verktyget här, hur gjorde ni?
    BT har varit till en stor hjälp för oss, hjälpt oss att komma ihåg saker och ting och fått oss att tänka på vad vi själv kanske har missat.
    Men det vi gjorde från början var en noggrann planering som sagt Glad....den tog låååååång tid men det var värt det :)
    Vi satte oss ner och gick igenom
    *Vilka gäster?
    *När?
    *Vad kan vi göra själv? <----väldigt viktig punkt
    *Dekorationer?
    *Buffé eller flera rätter?
    *Festplats?
    *Klädsel?
    *Blommor?
    Osv osv, och när vi fått ihop till en planering vi kände oss nöjda med så började jag direkt kolla runt på olika prisförslag och vart efter som så fick vi ihop ungefär vad vi kunde/ var tvungen att lägga pengar på varje månad för att få det som vi tänkt det :)
    Vissa saker blir absolut dyrare än vad vi väntat oss, så att lägga undan nån extra slant så fort man får möjlighet är alltid bra :)
    Och många familjemedlemmar vill ju gärna hjälpa till med vissa saker så det kan också vara till en stor hjälp.

    Se till att ni väljer en bra och ordentligt toastmaster/toastmadam som verkligen klarar uppgiften med att organisera och få allt att flyta fint.
    Dom är guld värda! Och ni kan slappna av på er dag och veta att allt är i rätta händer :)
  • VinterBrud2015

    Jag fick ett arv dedikerat till bröllopet plus att jag alltid varit väldigt duktig på att spara så jag hade tillräckligt med pengar för bröllopet klart innan vi började planera. Dock är det förstås inte tänkt att jag ska stå för hela kostnaden själv men så länge vi har råd att göra det vi vill med både bröllopet och övriga framtidsplaner så tycker jag inte att det är viktigt att vi betalar allt lika.

    Vi sparar 2500kr var till ett gemensamt sparkonto varje månad men utöver det sparar vi, jag mer än min blivande, på varsitt håll och även de pengarna används till stor del för gemensamma saker.

  • Azra M

    Denna månaden har vi kunnat spara 10 000kr :) känns himla bra när man får lite högre lön än vad man tänkt sig hihi ;)

  • sofiabern

    vi tänker försöka spara ihop till 25-30.000 på lite mer än ett år...men klänning och sånt kommer inte va inräknat i den budgeten, det köper jag själv när jag hittar nått ^^ jag har svindålig lön och ett lån på en amerikanarbil sen ett tag tillbaka, sååå jag antar att det blir jobbigast för mig o spara, höhö. men kanske 1000 var i månaden? och sen det sista får man väl se om inte päronen kan skjuta till lite ;) lite fräckis får man va :D

  • Anonym (spara)

    Vi lägger undan 2000 kr var till ett gemensamt sparkonto. Denna månad kom vi upp till 50.000 vilket känns som en otrolig prestation!

    När vi bestämde budget för bröllopet funderade vi på hur vi ville ha det, hur många gäster som är rimligt och när vi vill gifta oss. När vi slog ut det hur mycket vi måste spara månadsvis så kändes det rimligt med 2000 kr var varje månad. 

    Vi har väl inte direkt levt fattigt, men vissa månader har vi fått vända på slantarna. Vi är inga höginkomsttagare. Jag är lärare och han arbetar inte heltid just nu, men man anpassar sig! Vi har inga barn heller så det underlättar säkert en del för sparandet!

    När det är dags för bröllop ska vi ha sparat ihop 90.000.  

     

  • Anonym (Rymma)

    Vi har satt en budget på 50000 då ingår vår vigsel i Skottland (extremt hemlig) vår fest, kläder, resa allt. Just nu är den planerad till 45 000 men jag hoppas komma ner till 30 000. Önska mig lycka till. Vi handlar allt eftersom, när vi hittar en bra deal :). Så gör vi mycket själv.

  • Anonym (snålbruden)

    Vi satte en budget på max 35.000:- inför vårt bröllop, och började spara. Vi sparade så mycket vi kunde, lite i taget. Men så fick min blivandes syster höra om vilket "snålbröllop" vi planerade (hennes ord alltså!) och pratade med hans föräldrar, som genast lade sig i. Ett bröllop ska, i deras ögon, kosta minst 150 000:-, helst mer, för att det verligen ska duga. Så de tog helt över allt, min blivande svägerska och svärmor körde över mig totalt när vi skulle planera...

    Jag tappade helt lusten inför alltihop och bad min sambo prata med sin mor och syster om att det var VÅRT bröllop och inte deras, men han tyckte det bara var bra att få allt betalt. Så vi hade vårt svindyra, vackra men inte ett dugg roliga bröllop i julas... Min man lät sina föräldrar betala min ring till och med. Fick en stor vacker ring, men hade t'nkt mig en mycket mindre, en som JAG valt och inte någon annan!

    Vet inte riktigt vad jag ville med mitt inlägg, jag tycker det är så roligt att ni planerar och sparar själva för att få ett bröllop som NI vill ha, och att andra inte lägger sig i och ska "hjälpa till"...

    Tack för mig.

  • Anonym (Sparande)

    Vi har pengarna sedan innan, vi är barnfria och har utbildat oss och jobbar båda två. Vi har nog blivit uppfostrade med att man måste ha en stor buffert, och ett så stort sparande som möjligt varje månad (även om man inte planerar att spendera på något speciellt.) Vi sparar 5000kr i månaden på vårt gemensamma sparkonto och sedan sparar vi lite olika på lite olika konton och har fonder osv. Bröllopet går väl på 70 000-100000kr skulle jag gissa... Men vi har ingen bestämd buffert. Jag tycker att man måste passa på att bygga upp sitt sparkonto innan man skaffar barn osv. När man väl är föräldraledig och sedan fast i vab- träsket så är det nog svårare ;)

  • Anonym (nyfiken)
    Anonym (snålbruden) skrev 2014-03-01 17:57:19 följande:
    Vi satte en budget på max 35.000:- inför vårt bröllop, och började spara. Vi sparade så mycket vi kunde, lite i taget. Men så fick min blivandes syster höra om vilket "snålbröllop" vi planerade (hennes ord alltså!) och pratade med hans föräldrar, som genast lade sig i. Ett bröllop ska, i deras ögon, kosta minst 150 000:-, helst mer, för att det verligen ska duga. Så de tog helt över allt, min blivande svägerska och svärmor körde över mig totalt när vi skulle planera...

    Jag tappade helt lusten inför alltihop och bad min sambo prata med sin mor och syster om att det var VÅRT bröllop och inte deras, men han tyckte det bara var bra att få allt betalt. Så vi hade vårt svindyra, vackra men inte ett dugg roliga bröllop i julas... Min man lät sina föräldrar betala min ring till och med. Fick en stor vacker ring, men hade t'nkt mig en mycket mindre, en som JAG valt och inte någon annan!

    Vet inte riktigt vad jag ville med mitt inlägg, jag tycker det är så roligt att ni planerar och sparar själva för att få ett bröllop som NI vill ha, och att andra inte lägger sig i och ska "hjälpa till"...

    Tack för mig.
    Åh... får lust att bara krama dig. Skrikandes Fy va elakt och oförskämt att köra över folk så. Hoppas att dom menade väl och att ni har en bättre relation nu efteråt. Och att du lär dig säga ifrån. Hjärta
  • Anonym (snålbruden)
    Anonym (nyfiken) skrev 2014-03-01 20:39:16 följande:
    Åh... får lust att bara krama dig. Skrikandes Fy va elakt och oförskämt att köra över folk så. Hoppas att dom menade väl och att ni har en bättre relation nu efteråt. Och att du lär dig säga ifrån. Hjärta
    Tack så mycket! Jo, jag måste lära mig säga ifrån men jag vet ju att de inte menade något illa. Det är bara så där det ska "ska" vara i de kretsar de umgås i. Man ska ha ett visst sken utåt, löjligt men så är det bara. Jag kommer från en helt annan klass än min man och är inte van vid det där.Jag vet att min svärmor råkade ut för samma sak som jag (vilket ju iofs borde ha gjort henne mer förstående för mig, men det blev som det blev) och tyckte det var jobbigt. Vi har en bra relation nu, kunde hon bara sluta om barnbarn också vore det toppen. Flört

    Kan ju säga att jag berättade för min man vad jag skrev här ikväll, och han blev alldeles förskräckt och lovade att jag ska få en ny ring, en som jag verkligen vill ha! Så får jag använda den andra vid besök hos/av svärföräldrarna! Flört

    Tack igen, det värmde att läsa ditt svar!
  • Virvlande

    jag räknade ut nu att vi bör lägga undan ca 1200 var i månaden för att komma upp i vår budget på 30000 i god tid till bröllopet, då är inte resan inkluderad i det priset. Vi började planera igår, så jag ska berätta om mina uträkningar för min sambo idag. =P Frågan är bara om vi har råd med det då vi båda studerar.

  • Anonym (6mån kvar)

    Vi spar en fast summa på 2000kr/mån som vi sätter in på ett speciellt konto. Sen köper vi saker och betalar från det kontot efter hand. Sen kommer vi använda pengarna vi får tillbaka på skatten. Brukar få tillbaka ca 40.000kr tillsammans.

  • Allrakäraste

    Vi sparar 4 000 kr på ett gemensamt "bröllopskonto". Sedan har vi ett resekonto som vi tömde under vår resa i december men där fortsätter vi att spara av bara farten också, där går det in 2 500 kr. Vår budget ligger just nu på 60 000 kr och då ser ni direkt att våra 4 000 inte räcker till det. Därav kommer vi att tjuva lite från resekontot. Jag hoppas att vi kan hitta billigare alternativ för just nu har vi tagit i lite i budgeten, hellre att vi räknar med 60 000 och så hamnar det på 50 000 än att det drar iväg till 70 000....

  • AnnikaSthlm

    Vi sparar 10 000 i månaden totalt. Från kontot betalar vi både bröllopet, ringa och resa. Eftersom vi önskar oss bidrag till bröllopsresa ist för presenter räknar vi med att få tillbaka några tusenlappar när bröllopet är över.

  • Nightrod

    Vi sparar inte per månad utan ser det som helhet på året, vårat mål är att trots bröllopet kunna ha 100 000 plus på sparkontot när året är slut. Så vi tar det som det kommer varje månad sparar lite här och där och köper saker pö om pö för att slippa köpa allt sista två månaderna.


    Live free, ride free
  • stresso

    Vi började spara 14 000 kr/månad gemensamt, ursprungsbudgeten var på ca 210 000 kr. Nu har budgeten svällt lite grann, räknar med ca 250-260 kkr för hela paketet (inkl. bröllopsresa och ring) så vi har ökat sparandet till bröllopet med 2 000 kr/månad. Vi hade nog kunnat betala alltsammans med de sparpengar vi redan hade, men det är lite roligt också att spara till ett gemensamt mål utan att tumma på de "privata" pengarna. Och det är roligt att se hur fort det kan gå :)

Svar på tråden Hur mycket sparar ni?