• ellolysa

    Tips på vigsel utomlands- stad i Europa?!

    Vi skulle vilja rymma iväg och gifta oss på tu man hand inom Europa i april. Det är med kort varsel så vi behöver såklart ha tur och hitta en plats där det finns tid till oss. Men just nu känner jag mig helt nollställd, kommer inte på något fantasifullt resmål alls! Vi tänker oss en storstad men t ex Paris känns lite klichéartat. New York är på första plats men det blir lite väl lång flygresa och jetlag för bara en långhelg. 

    Tips mottages tacksamt!! 

  • Svar på tråden Tips på vigsel utomlands- stad i Europa?!
  • ellolysa

    Ja du har rätt! Tack för tips :) Vet inte bara vad som lockar mest dock... 

    Puffar lite om det är någon annan som har tips eller kanske själv erfarenhet av vigsel i europeisk storstad?! 

  • lk09nni

    Paris och Berlin är i och för sig mina favoritstäder i hela världen, men förutom dessa kommer mina bästa europatips här:

    Prag, fantastiskt och billigt. Bodde där ett tag och åt ute varje dag - bra mat till en bråkdel av priset i Sverige. 
    Brugge/Bruges i Belgien är sjukt gulligt.
    Valencia i Spanien: Lika festligt som Barcelona men mindre och gulligare.
    Även många mindre städer längs den franska östkusten är fantastiska och rätt bortglömda! Södra frankrike är helt underbart också. 
    Cambridge utanför London är fantastiskt om man gillar vackra universitetsbyggnader.
    Köpenhamn: Trist att det ligger så nära att det knappt känns som utomlands men jag gillar verkligen stan!
    Genua i Italien - sjukt fint. Kan inte säga något mer. 

    Helt OK städer som jag varken gillar eller ogillar:
    Wien: Fattar inte riktigt grejen.
    Bryssel: Fint på sina ställen men rätt trist. 
    Amsterdam: kul men lite hysteriskt tycker jag.
    Hamburg: Säkert kul om det är fint väder, men det har spöregnat varje gång jag var där. Otur kanske.  
    Edinburgh: Vackert men inte särskilt romantiskt, det är finare på den skotska landsbygden i så fall. 
    Riga/Tallinn: Väldigt fina städer båda två, verkligen, men hade lite svårt att hitta restauranger jag gillar. 
    Helsingfors: Skoj men lustig stad, som Stockholm på fyllan. 

    Däremot gillar jag inte:
    Florens/Pisa/Venedig i Italien. Vackra städer men tusen miljoner amerikanska turister överallt... Samma gäller Paris om man inte lyckas ta sig ur turistdistrikten.
    London: Dyrt och grått. Samma gäller Glasgow.
    Oslo: Som Stockholm fast sämre. 
    Geneve: Säkert fint om du är typ, skitrik. Men för oss andra är det bara trist. 

    Jaja det var en högst personlig lista, inser nu att jag nog ändå rest en del i Europa! Är väldigt sugen på att se Korsika, St. Petersburg och Grekland. Hoppas du fick nån inspiration!

     

  • Azra M

    Vi ska gifta oss i Salzburg nästa år :) inte jätte stor stad men superfin bland alla alper. Beror på vad ni gillar såklart.

  • bettansss

    Berlin är min (och sambons) favvostad också, fast allra helst ska det vara sommar och sol när man är där tycker jag :) Budapest eller Bratislava (lite mer otippad kanske) gillar jag också om man undviker de mest nergångna kvarteren (kan ju vara spännande att se dem också förstås men kanske inte när man gifter sig). Prag är också mysigt, och billigt som sagt!

    Jag ser framför mig att Lyon skulle vara coolt att gifta sig i, har bara varit där i typ ett dygn så jag kan nog inte uttala mig något speciellt om själva staden men det finns nån utsiktsplats ganska högt upp som jag tänker mig skulle vara en fin plats. Jag gillar Rom också, lagom väder i april! 
     
     

  • Vaktmästare CE

    Hej!

    En personlig favorit är Berlin, en väldigt häftig stad med hur mycket som helst att titta på. Det finns historia i varje gathörn och egentligen behöver man inte vara särskilt intresserad av historia för att tycka att det är intressant! Dessutom har Svenska Kyrkan i Berlin ett fint kyrkorum och dessutom trevlig personal! Här kan du läsa mer om vigsel i Svenska Kyrkan i Berlin: https://www.svenskakyrkan.se/default.aspx?id=647893

    Nu vet jag ju inte om det är en kyrklig vigsel som ni letar efter, men om det är det kan jag upplysa om att reglerna kring vigsel skiljer sig beroende på vilket land som ni reser till. På de olika utlandsförsamlingarnas hemsidor kan ni läsa mer om det, och här hittar ni länkar: http://svenskakyrkan.se/kyrkaochsamhalle/hitta-kyrkan-i-andra-lander

    Sedan om resan är viktigare än själva vigselstället går det även att gifta sig på Arlanda innan ni ger er ut och reser. http://svenskakyrkan.se/arlandakapell

    Lycka till i förberdelserna inför er vigsel!

    MVH Vaktmästare CE 


Svar på tråden Tips på vigsel utomlands- stad i Europa?!