• cata86

    Beställt skor från Jenjen.. tull osv

    Hej!

    Funderar på att beställa spetsskor från jenjen.. Är det nån annan som beställt skor därifrån? Hur är storlekarna?

    Och hur vet man om man måste tulla på skorna? Skorna kostar ca 400 kr, så om man måste tulla mycket på dem är det nog ingen ide att beställa dem.. 

    Hoppas det finns någon med erfarenhet! :) 

  • Svar på tråden Beställt skor från Jenjen.. tull osv
  • AralkNomis

    Hej! Jag beställde saker från JenJen House nyligen och fick min leverans i veckan. Du behöver inte betala tull om varornas värde är mindre än 1300 kr (läs mer på www.tullverket.se). Däremot måste du alltid betala moms och den uppgår normalt till 25 % (beror lite på vad det är för varor, men för skor är det 25 %). I mitt fall fick jag det jag beställt levererat med DHL. De lägger då ut pengar för momsen när paketet kommer till Sverige och jag fick därför betala 100 kr för den tjänsten till DHL också. I mitt fall var värdet på varorna cirka 500 kr. Momsen var då alltså cirka 125 kr plus de 100 kronorna till DHL.

  • cata86

    AralkNomis: Tack för ditt svar!  

    Var du nöjd med dina varor? Måste man alltid betala moms?...jag har nämligen aldrig behövt betala någon sådan tidigare även om jag beställt en massa inför bröllopet utanför EU..knepigt det här :)

  • AralkNomis

    Hej! Jag är nöjd med mina saker än så länge! Vi beställde små såpbubbleflaskor med tryck med våra namn och bröllopsdatum och det blev väldigt bra tycker jag. Sedan beställde jag baktillbehör, kavel med mera (funderar på att göra bröllopstårtan själv). Jag har dock inte provat sakerna ännu men det ser bra ut tycker jag. Grundregeln är att man alltid måste betala moms på varor man köper via internet från länder utanför EU. Det kanske kan vara så att tullen inte kan kolla alla paket så att vissa slinker igenom utan moms, men man ska nog räkna med momsen när man beställer så man slipper oväntade kostnader.

  • AralkNomis

    Nu inser jag precis att jag inte alls beställde från JenJen House utan från Light in the box, men reglena kring tull och moms gäller ju i alla fall så länge det är utanför EU.

Svar på tråden Beställt skor från Jenjen.. tull osv