• sandrachristofer

    Behöver hjälp med färgval

    Kan man bära denna ljusrosa/aprikosa klänning för ett bröllop i februari? Eller bör jag välja den i svart??Har tänkt h svart väska, svarta skor och en stor svart sjal över axlarna...  

  • Svar på tråden Behöver hjälp med färgval
  • sandrachristofer

    sandrachristofer skrev 2013-11-11 10:42:41 följande:Kan man bära denna ljusrosa/aprikosa klänning för ett bröllop i februari? Eller bör jag välja den i svart??Har tänkt h svart väska, svarta skor och en stor svart sjal över axlarna...   Självklart kom inte bilden med så länkar den istället, hoppas någon kan hjälpa mig???www.asos.com/pgeproduct.aspx

  • Chicita

    Jag kommer till asos startsida så jag kan inte se bilden då heller.

    Generellt skulle jag hellre ta något som känns "för ljust" och lagt till mörka detaljer (som du tänkt) än att klä mig i svart helt.
    Men det hänger snarare på klädkoden om klänningen är ok eller inte. Det är skillnad på om dom satt kavaj eller mörk kostym eller till och med frack som klädkod liksom Glad 

  • sandrachristofer

    Chicita skrev 2013-11-11 11:15:17 följande:Jag kommer till asos startsida så jag kan inte se bilden då heller.Generellt skulle jag hellre ta något som känns "för ljust" och lagt till mörka detaljer (som du tänkt) än att klä mig i svart helt.Men det hänger snarare på klädkoden om klänningen är ok eller inte. Det är skillnad på om dom satt kavaj eller mörk kostym eller till och med frack som klädkod liksom  Tack, fungerar denna länken bättre? www.asos.com/ASOS/ASOS-Maxi-Dress-With-Seam-Detail/Prod/pgeproduct.aspx&WT.ac=rec_viewedDom har klädsel kavaj 

  • yavanna81

    Helsvart klänning är traditionellt inte rätt på bröllop då svart betyder sorg. I ditt fall hade jag alltså valt aprikos. Egentligen har man typiskt inte långklänning till klädkoden kavaj, då ska klänningen vara till knäna/vaderna enligt gense regler. Men man gör ju som man vill, det är nog färre som reagerar över långklänning än över helsvart.

  • sandrachristofer

    yavanna81 skrev 2013-11-11 12:03:09 följande:Helsvart klänning är traditionellt inte rätt på bröllop då svart betyder sorg. I ditt fall hade jag alltså valt aprikos. Egentligen har man typiskt inte långklänning till klädkoden kavaj, då ska klänningen vara till knäna/vaderna enligt gense regler. Men man gör ju som man vill, det är nog färre som reagerar över långklänning än över helsvart.Tack, fast idag har många svarta klänningar. Min tärna kommer bära svart långklänning på vårat bröllop i feb då vi har temat svart/champange och vitt...Långklänning vill jag nog ha dels för att det är vinter och man inte har så snygga ben ;) sen tycker jag det är fantastiskt fint med långklänning...Jag lyssnar nog på er och kör den ändå :) Tackar   

  • Chicita
    sandrachristofer skrev 2013-11-11 11:53:21 följande:
    Tack, fungerar denna länken bättre? www.asos.com/ASOS/ASOS-Maxi-Dress-With-Seam-D... har klädsel kavaj 
    Nu funkade länken bättre.

    Jag skulle inte valt den modellen i den färgen till ett bröllop med klädkod kavaj.
    Det känns lite "brudklänning" över den på något sätt. Den är helt enkelt lite "för fin" Flört

    Jag skulle satsat på något till max knäna. Och så kanske ett par fina stickade strumpor till det om man tycker att det blir kallt med bara nylonstrumpor.
  • FrökenW

    Fråga någon involverad i planeringen om du är osäker? Hade också avrått från svart om det inte var tydligt uttalat att det var ett tema el dylikt, men den aprikosa med någonting över axlarna hade jag nog inte reagerat på. Beror lite på hur konservativa brudparet är, och om de menar kavaj i gammal mening (mörk kostym) eller ny (udda kavaj). Beror ju på 'finhetsgrad' på klänningen också och mer casual långklänningar har inte varit speciellt vanligt förrens de senaste åren.

  • Helenis
    sandrachristofer skrev 2013-11-11 12:06:46 följande:
    Tack, fast idag har många svarta klänningar. Min tärna kommer bära svart långklänning på vårat bröllop i feb då vi har temat svart/champange och vitt...Långklänning vill jag nog ha dels för att det är vinter och man inte har så snygga ben ;) sen tycker jag det är fantastiskt fint med långklänning...Jag lyssnar nog på er och kör den ändå :) Tackar   
    Men denna frågan gällde din klädsel som gäst eller? Aprikost låter okej. Jag skulle undvika svart, vitt och rött som bröllopsgäst. Är det något mönster som tar över så kan det dock funka. Man skall inte sticka ut för mycket så man tar uppmärksamhet från bruden.
  • Chicita
    Helenis skrev 2013-11-11 14:36:47 följande:
    Men denna frågan gällde din klädsel som gäst eller? Aprikost låter okej. Jag skulle undvika svart, vitt och rött som bröllopsgäst. Är det något mönster som tar över så kan det dock funka. Man skall inte sticka ut för mycket så man tar uppmärksamhet från bruden.
    Jag tyckte att klänningen var väldig ljus aprikos, snarare lite åt puderrosa... Och den känns lite "för mycket" till klädkoden kavaj...
    Jag vet inte, men jag får brudklänningsvibbar av den och sånt kan ju reta gallfeber på vissa brudar (alltså så fort man har något på sig som man över huvud taget skulle kunna tänkas gifta sig i även om det inte alls liknar brudens klänning Flört)

    Jag håller med dig om att man snarare ska tänka på "hur vill dom ha det på sitt bröllop" än "jamen den här hade varit ok om någon hade på sig på mitt bröllop"... GladImage 1 of ASOS Maxi Dress With Seam Detail 
Svar på tråden Behöver hjälp med färgval