• 20140222

    Hur berättade ni? Och vilken reaktion blev det?

    Nu är det långt tills vi skall gifta oss. Vi satsar på november 2015.

    Men vi har redan fundrat på hur familjen kan reagera då vi berättar att
    vi skall gifta oss.

    Hur reagera era familjer då ni berättade att ni skulle gifta er?
    Blev de glada/lyckliga?
    Eller hade de invändningar?
    Eller "ryckte de på axlarna" bara?

    Och till sist hur berättade ni nyheten för dem?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-09-18 18:06
    Våra familjer blev glada då vi förlovade oss.
    Men det är skillnad på att "bara"
    förlova sig och gifta sig.
    Vi talade ju aldrig om bröllop
    då vi förlova oss.

  • Svar på tråden Hur berättade ni? Och vilken reaktion blev det?
  • filibustern

    vi kommer hålla det hemligt (i alla fall försöka) tills vi skickar ut inbjudningarna.. jag hoppas folk reagerar bättre än när vi förlovade oss.. då vart det mer ett "jaha....". men misstänker att ev. kommer i alla fall ett syskon att vara lite avig mot att vi gifter oss.. hon är väl inte så förtjust i min fästman på så vis att hon tycker jag förtjänar bättre. men man vet aldrig. det är två år dit! 
    :)  

  • 20140222
    filibustern skrev 2013-09-18 18:04:18 följande:
    vi kommer hålla det hemligt (i alla fall försöka) tills vi skickar ut inbjudningarna.. jag hoppas folk reagerar bättre än när vi förlovade oss.. då vart det mer ett "jaha....". men misstänker att ev. kommer i alla fall ett syskon att vara lite avig mot att vi gifter oss.. hon är väl inte så förtjust i min fästman på så vis att hon tycker jag förtjänar bättre. men man vet aldrig. det är två år dit! 
    :)  
    Våra familjer blev glada då vi förlovade oss.
    Men det är skillnad på att "bara" förlova sig och gifta sig.
    Vi talade ju aldrig om bröllop då vi förlova oss.
  • filibustern
    20140222 skrev 2013-09-18 18:05:51 följande:
    Våra familjer blev glada då vi förlovade oss.
    Men det är skillnad på att "bara" förlova sig och gifta sig.
    Vi talade ju aldrig om bröllop då vi förlova oss.
    ne jag var bara 18 så dom trodde väl inte det skulle bli nåt bröllop på några år :P 
  • stormhelen

    Jag ringde min föräldrar och talade om att vi skulle gifta oss. De blev jätte glada och ville bjuda oss på middag dagen därpå.


    Min man rinde sin pappa och hans fru då de bor i en annan stad och berättade att vi förlovat oss och av planerar att gifta oss. Även de tyckte att det var roligt, men de sa även att de inte var så förvånade, eftersom vi på vår förlovningsdag även firade 5 år tillsammans.


    Men vi åkte hem till min mans mamma och berättade de glada nyheterna personligen innan vi åkte iväg på middag hos mina föräldrar. Hon blev jätte glad och bjöd oss på fika och började prata bröllop.


     

  • 20140222
    stormhelen skrev 2013-09-18 18:42:20 följande:

    Jag ringde min föräldrar och talade om att vi skulle gifta oss. De blev jätte glada och ville bjuda oss på middag dagen därpå.


    Min man rinde sin pappa och hans fru då de bor i en annan stad och berättade att vi förlovat oss och av planerar att gifta oss. Även de tyckte att det var roligt, men de sa även att de inte var så förvånade, eftersom vi på vår förlovningsdag även firade 5 år tillsammans.


    Men vi åkte hem till min mans mamma och berättade de glada nyheterna personligen innan vi åkte iväg på middag hos mina föräldrar. Hon blev jätte glad och bjöd oss på fika och började prata bröllop.


     


    Så trevligt! Precis som det skall vara!Glad
  • stormhelen
    20140222 skrev 2013-09-18 18:44:25 följande:
    Så trevligt! Precis som det skall vara!Glad
    Ja, det var ju jätte skönt att alla 5 reagaerade så. Hade varit jobbigt/ tråkigt annars. Däremot så tycker inte min mans storebror om mig, men jag gillar inte han hääller. Så att han reagerade negativt kvittar. =P 
  • pinkflesh

    Min blivandes mamma bokstavligen sprutade ut glädjetårar haha hon kunde inte sluta skratta och gråta och krama oss, det var jätteroligt, vi blev så rörda av hennes känslor! Min pappa visar inte sina känslor på det sättet, men det syntes tydligt i blicken och han sa att han var väldigt stolt och glad.

    Både min blivandes mamma och min pappa är väldigt glada för oss och engagerade. På det sättet känner jag mig väldigt lyckosam, särskilt med tanke på att min blivande inte har någon riktig pappa och att min mamma gick bort när jag var 17 år. Man får vara glad över de människor som finns kvar och den kärleken man får av dem Glad

  • Vichy

    När vi förlovade oss var vi på hotell och ringde våra föräldrar och syskon från hotellrummet.. Det var på våran 2 årsdag och mamma och syrran hade misstänkt att han skulle fria till mig den dagen men vi visste inget.. Men när jag ringde visste dom precis vad som var på g!

    Mamma berättade senare att hon, min styvpappa och mina yngsta syskon hade stannat uppe sent och firat och skålat för oss! Det var den sötaste reaktionen vi fick! Om man inte räknar med min svägerskas reaktion. Hon blev stum och förstod ingenting. Det tog henne några sekunder att förstå vad vi sa!

  • Tenshi

    När vi förlovade oss julafton 2009 (hade varit tillsammans 2 år då) så var det bara mamma, pappa, bror och min ena syster (som gav oss en grattis-bukett efteråt!) som visste om det, resten fick veta det vid julmiddagen och alla blev glada och positivt överraskade, och två av mina systerdöttrar grät av lycka när min fästman gick ner på knä framför mig efter ett litet tal som han höll, och det var en helt fantastisk känsla :D

    Sen dess pratade vi lite hemligt om att gifta oss, men vi visste inte om eller när det skulle bli av så vi ville hålla det hemligt för att inte göra en för stor grej utav det, men i och med att min mamma och pappa bestämde sig för att gifta sig förra året (efter 26 års äktenskap!) tyckte vi att det var lika bra att berätta att vi också skulle gifta oss inom en snar framtid, och när min närmaste släkt fick veta så blev det mest "Jaha! Va kul, grattis!" (förutom mormor som blev het rörd och sa "Åh jag har hoppats hela tiden på att ni ska gifta er!) och inte så mycket mer. Kanske mest för att de är oroliga för att inte ska klara av det med tanke på att vi inte har den bästa ekonomin för tillfället, men nu när vi köpt ringar så kan man ju hoppas att de får upp ögonen mer för vad som kommer att hända och faktiskt tror på oss ^^
     
    Min svärmor och resten utav min fästmans släkt är knappt taggade alls som det verkar just nu eftersom att de anser att bröllop verkligen är överskattat, onödigt och kristet i princip, fastän vi har sagt att vi ska gifta oss borgerligt utan några inslag av religon, men man kan ju hoppas på att de i slutändan känner sig glada för vår skull =)

Svar på tråden Hur berättade ni? Och vilken reaktion blev det?