• tezzan22

    Bröllop & smekmånad på Maldiverna!

    Hej!

    Jag undrar om det är någon som har haft sitt bröllop eller smekmånad på Maldiverna?
    Jag och min partner funderar på att gifta oss där år 2014 och skulle gärna vilja ha lite mer information om så mycket som möjligt!

    Tacksam för svar! / Tess 

  • Svar på tråden Bröllop & smekmånad på Maldiverna!
  • Sskbrud

    Underbaaaart! vi har varit inne på samma! Men lutar nu åt bröllop på Seychellerna. På maldiverna måste man först hemma ha gift sig borgerligt. Men själva ceremonin går jättebra att ha på maldiverna och blir garanterat helt fantastiskt! Kör på! :) fotograf, håruppsättning, bukett m.m kan man boka via de resebolag man åker med. Kan rekommendera all inklusive till maldiverna då det är ett rån att endast köpa en flaska vatten:)!!! Jättekul att du startade denna så kan vi följas åt, hur och var de blir:)! Vi bokar med afro caribbean travel och är så nöjda med dem! Reste till Mauritius med dem förra året, fantastisk service!

  • Aniara4

    Vi hade vår smekmånad på Maldiverna för ett par år sen. Det stämmer som Sskbrud säger att man inte kan gifta sig "på riktigt" där, det är ett muslimskt land med islamistiska lagar - det ses VÄLDIGT mycket mellan fingrarna med att det som pågår på turistöarna egentligen bryter mot flera lagar, men juridiskt bindande äktenskap kan man inte ingå som turist.

    Däremot arrangerar resorterna med glädje symboliska vigslar som säkert kan vara hur fint som helst.

    Maldiverna är ju ett ganska speciellt land egentligen. I grunden är det som sagt ett muslimskt land, och efter militärkuppen (som kom strax efter vår resa, när vi var där var det fortfarande en demokrati!) vill de som har makten införa strängare sharia-lagar. Det skulle ställa till stora problem för turistnäringen, som är landets största (nästan enda) inkomst. Hittills har man löst det genom att göra resorterna till isolerade reservat, där omoraliska utlänningar får springa halvnakna, dricka sprit och äta fläsk bäst de vill, utom synhåll för större delen av befolkningen. Där vi var jobbade enbart män, med undantag för några utländska tjejer som jobbade på dykcentret och i receptioner. Sen kom det också en grupp lokala kvinnor med båt tidigt varje morgon, och krattade hela ön. De hade heltäckande kläder och undvek att titta på eller prata med gästerna.

    Vi stannade först en natt i Malé, huvudstaden, och det gjorde resan lite intressantare tycker jag. Det skiljer sig från de mindre bebodda öarna, men är ändå mer genuint än turistresorterna, det kändes som att man faktiskt såg något av själva landet också. Malé är en väldigt plottrig och trångbodd stad med väääääldigt många lätta motorcyklar och vespor som folk åker omkring på eftersom det inte får plats så många bilar. Hotell är lite knepigt, det är antingen relativt dyra finhotell eller riktigt sunkiga ställen, men vi lyckades hitta något som var mittemellan och helt fantastiskt trevligt, Sala Thai hette det. Jag skulle vilja starkt rekommendera att ta en natt i Malé, men jag vet att det periodvis har avråtts från att besöka stan när det har varit oroligt. Flygplatsen ligger på en ö utanför, så man måste inte åka in till stan för att byta till resorternas sjöflygplan.

    Vi bokade inte via någon resebyrå utan bokade hotell och reguljärflyg separat, och vi tjänade nog ett par tusen på det. Sen tillkom hotellnatten i Malé och en natt i London på hemvägen, utflykter, spa, middag på à la carte-restaurangen osv. Och vatten!

Svar på tråden Bröllop & smekmånad på Maldiverna!