• Maggie

    Är det någon som inte tänker ha vigselprogram?

    Hur vanligt är det med ett vigselprogram? Tänker ni ha ett, eller hoppa över det?
    Är det bara jag som är lite anti?

  • Svar på tråden Är det någon som inte tänker ha vigselprogram?
  • Grundell

    Vi tänker ha ett just för att det blir lättare för gästerna att hänga med i under vigsel. Salmerna och trosbekännelsen kommer att stå där i också.

  • kärlekensbrudpar

    Prästen skrev bara ut psalmerna till oss :)

  • Sofie R

    Vi kommer inte hannågot, men nu ska vi ju gifta oss borgligt, utomhus. Kommer väl ta ca 5 min. Inte så mycket att tappa bort sig på :)

  • amerika

    Vi behöver egentlingen inget, vi ska gifta oss borgerligt utomhus. Men det finns utländska gäster i sällskapet och vi har tänkt att det som sägs ska stå skrivet i programmet. Det är enda anledningen.

    Däremot kommer vi inte att ha något festprogram. 

  • Alvstina

    Jag hade heller inte tänkt ha några agendor i kyrkan, men så hade mamma varit på två vigslar en lördag (hon är kyrkomusiker), ett med och ett utan och tyckt att det blivit lite rörigt på den vigseln som saknade. Folk sprang runt och man visste inte när sångerna skulle komma osv. Så nu har vi ett. 

  • Chicita

    Vi hade inget alls. 
    Prästen säger inte så många konstiga saker så det är inte alls svårt att hänga med i vad som händer. Och jag ser hellre att gästerna tittar och lyssnar och liksom är med i det som sker just här och nu - än att dom sitter och läser att "jaha nu pratar han om det här, sen kommer psalm *si och så* och sen...."
    Psalmerna står i psalmböckerna, bara att slå upp. Och för mig är det lite med charmen också att vara i kyrkan. Det där att man får bläddra lite i dom här sköra fina böckerna och att man är delaktig i nuet på ett sätt man sällan är annars (om man inte går i skolan då Flört)

    Enda fördelen jag kan se med vigselprogram är att man kan skriva ut vilka solisterna/ musikerna är om man har sådana, vad in- och utgångsmusiken är för nåt och typ tack till präst, kantor, sång/musik, tärnor, marskalker osv...
    Men alla tack satte vi i festhäftet. Och om någon undrade över musiken så fick dom väl fråga i efterhand tänkte vi Tungan ute 

  • Clariza

    Hej! 

    Vi kommer inte ha vigselprogram. Jag håller med Chicita om att det är trevligare när gästerna är med i själva gudstjänsten och inte så fokuserade på vad som kommer hända efter nästa moment.

    Jag tror det handlar mycket om vilken präst det är som håller i vigseln. Egentligen är det prästens uppgift att se till att församlingen är med i det som händer så att alla vet när man ska sjunga, stå, sitta, läsa trosbekännelse etc. Om han eller hon introducerar alla moment på ett bra sätt, tex: Nu ska vi sjunga psalm 200, så vet ju alla att det är dags för psalm och behöver inte ha en agenda för det. 

    (pluggar själv till präst så vet hur viktigt det är att introducera alla moment för de närvarande så att alla kan slappna av och vara i stunden och inte bli nervösa över vad som ska "hända sen".) 

  • Maggie

    Tusen tack för era svar!
    (jag kan inte bolla det här med någon "hemma" ännu, det är ju ingen som vet nått :)

    Jag tror nog att om jag skriver något ang musiken el dyl, så blir det i festhäftet som du gjorde chicita.
     Det är ju lite charm med att komma in i kyrkan och lyssna på prästen och bläddra fram psalmen :)
    Det är som du säger Clariza, jag vet iallafall att jag nog skulle glutta mera i häftet än lyssna på prästen ;)

    Det är ju alltid roligt att se/höra hur andra tänker göra :)

  • Grundell

    Vi har också valt psalm 200. Men vi fann en jättefin omgjord text till denna som även prästen tyckte var fin så vi valde den istället för den traditionella. Då tycker vi att det är bra att ha vigselprogram då texten står med där så att alla kan sjunga med  Annars är risken att det blir väldigt tyst i kyrkan.

  • venne

    Jag ska inte ha något för gästerna. Vi HAR ju ett, för oss, vigselförrättaren och de som ska sjunga och spela. Men vigseln är borgerlig och gästerna behöver inte sjunga eller hålla reda på något alls. De kan bara slappna av och titta på.

Svar på tråden Är det någon som inte tänker ha vigselprogram?