• amerika

    Skickar/skickade ni både save the date och inbjudan?

    Samtidigt som jag tycker att det här med save the date är ganska fiffigt, så vet jag inte om det känns som att det är överarbetat.....

    Jag tänkte att vi skulle skicka ut inbjudningarna i mycket god tid istället, men så läste jag nånstans att ju längre innan man skickar, desto större risk att folk glömmer att svara (apropå alla trådar här om folk som inte svarar...) Då kanske det är bättre med save the date trots allt?

    Hur gör ni/gjorde ni? Och hur långt innan skickade ni save the date resp inbjudningar?

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Skickar/skickade ni både save the date och inbjudan?
  • Chicita

    Vi skickade inbjudningarna i februari/mars (månadsskiftet, minns inte på vilken sida månadsskiftet bara) och gifte oss i början av september.
    Någon vecka innan OSA så drog vi igång "djungeltrumman" typ skrev på FB att det var spännande att se hur många svar man skulle få in innan OSA. Och våra föräldrar passade på att nämna det där med svaren när dom ändå ringde sina syskon, så att det skulle spridas vidare... 

  • daniiel

    Har man väldigt många gäster som bor tex utomlands (eller på andra sidan landet), eller om man ska gifta sig utomlands, eller om man gifter sig på tex nyårsafton. Ja, då kan jag tycka att det är en bra idé med "save the date"-kort, just för att man ska kunna ge en förvarning i väldigt god tid, utan att för den delen ha behövt planerat klart allting så långt i förväg.

    I annat fall, nej, då känns det bara onödigt med "save the date" och då tycker jag det räcker gott och väl med bara en inbjudan :)

    "Save the date" tycker jag att man kan skicka ca 11-6 månader i förväg och inbjudan ca 5-3 månader före bröllopet. Min åsikt alltså, det kan alltid finnas omständigheter som gör att det är bättre att göra på annat sätt dock.


  • Grodprinsens brud

    Vi skickade Save the date i januari (har jag för mig) och inbjudningarna i maj. Bröllopet är i augusti. Vi borde ha skickat Save the date betydligt tidigare kan jag tycka nu eftersom vi missar ett viktig kompispar bara för att de hunnit boka in semesterresan. Och bolagen släpper ju kommande års resor mer än ett år i förväg nu för tiden..


  • CoG

    Vi gifter oss i slutet på juli då många har semester och vissa kanske bokar in resor och annat tidigt på våren.
    Men det kändes knepigt att skicka ut inbjudan för tidigt.

    Därför skickade vi ut Save the date (Fast det stod "Boka in den...") i slutet på november till våra vänner.
    I slutet på april skickade vi ut inbjudan till alla (både vänner och släktingar).

  • TheD

    Save-the-date skickades inte till alla gäster utan endast folk (faktiskt på min sida) i USA, Danmark, västkusten och Stockholm... till nyår.alla andra fick bara en inbjudan i mars-månad. Bröllopet var i augustimånad.

Svar på tråden Skickar/skickade ni både save the date och inbjudan?