• Isasa

    Save the date, ultrasnabb osa efter riktiga inbjudan vanligt?

    Vi fick save the date kort för kanske två-tre månader sen. Bröllopet ska hållas i slutet av augusti. Idag (25/6) kom själva inbjudan, med OSA den 1/7, lite drygt en vecka kvar alltså... När man skickar save the date, då är det rimligt med så kort osa eftersom folk redan visste om datumet? Vi ska självklart gå, det är klart sedan länge men reagerade bara över att osa var så tätt inpå...

  • Svar på tråden Save the date, ultrasnabb osa efter riktiga inbjudan vanligt?
  • TheD

    Men jösses Några gäsetr fick save-the-date 8 månader i innan bröllopet och inbjudningarna skickades ut 5-6 måånader innan med osa ca 2 månader innan bröllopet. Jag tycker det inte alls låter bra planerat och personligen skulle jag känna mig stressad om jag inte visste om bröllopet i förväg utan endast fick veta det via inbjudan.

  • pnufs

    Oj, det lät lite väl tajt. Ett save-the-date-kort ger ju (oftast) ingen information om plats och tider m.m. Det är ju först i inbjudan man får reda på detaljer och då kan det krävas att man ordnar transport, boende, barnvakt etc. Jag hade känt mig lite stressad över att det var så lite tid emellan...

  • ThereseV

    Hade man fått save the date-korten ett år innan och själva inbjudan och osa var så tajt inpå så hade jag reagerat, men nu har ju allt gått väldigt fort och det är ju svårt att ha osa senare (sedan kan man ju kanske ha åsikter om det borde ha skickats en riktig inbjudan direkt) 
     Är man väligt nojjig med barnvakt, resa osv så GÅR det ju att höra av sig till brudparet och fråga även innan själva ibjudan har kommit. Som brudpar har man nog full förståelse för det när det är så kort om tid. 

  • imoen

    Oj, och vi gifter oss på fredag och har kvar två av 22 inbjudningar på bänken.Oskyldig Vi hade ca en veckas osa då vi redan skickat ut datum på en save-the-date. Till saken hör att det är typ 4 st (av strax över 40 pers) som  formellt osat. De andra har väl i förbigående sagt att de ju självklart kommer.

    Vi är med andra ord en mycket oorganiserad grupp individer, till någras stora förtretSkrattande 

  • daniiel

    Då hade dom ju kunnat ha kanske en eller två veckor till på OSA kan jag tycka. Men jag håller med Therese V om att "STD"-kortet kom ju så sent, att folk borde ju redan börjat kolla upp om dom har möjlighet att gå. Jag tycker nog att dom flesta bör hinna avgöra på en vecka ifall dom kan komma eller inte.

    Sedan kan ju jag också tycka att det var extremt onödigt att skicka ut save the date så kort tid före, då kunde lika gärna inbjudan gått ut. Om det nu inte är så att dom bestämde sig med extremt kort varsel för vart bröllopet ska hållas, lokal osv.


  • FruForsmark

    Det beror ju lite på. Oavsett om man känner till datummet kan ju platsen för vigseln vara på en plats som innebär planering för gästerna. Tycker det var live väl kort osa datum.

  • Grodprinsens brud

    Kan det v ara så att de kanske inte fått färdigt inbjudningar till den tid som de hade tänkt? Om de till exempel beställt inbjudningar med ett visst datum på men de har levererats sent? Eller om lokalen där festen ska hållas plötsligt sagt ifrån att de måste få veta senast den 2/7 men att de först tänkt ha OSA senare?


Svar på tråden Save the date, ultrasnabb osa efter riktiga inbjudan vanligt?