• Längtandsfull

    Behöver er hjälp nu! Vad tror ni om denna mängd alkohol? Hur räknade ni?

    Vi skall åka till tyskland på tisdag och köpa all alkohol till bröllopet så idag måste vi förboka allt.
    Så nu är den stora svåra frågan hur mycket skall vi köpa?

    Vad tror ni om denna beräkningen.
    Jag har räknat på 70 drickande gäster.

    Hur mycket köpte ni och hur räknade ni??

    ÖL: 7 st 33cl/person = ca 21 lock) 

    CIDER: 2 st 33cl/person = ca 6 lock

    VITT: 10 Bib (30 flaskor)

    RÖTT: 13 Bib (39 flaskor) 

    SPRIT: 3 drinkar/person (5cl sprit/drink)
    (3 olika drinkar- Gin&Tonic, Vanilla Sky, San fransisco)
    3 flaskor Gin 
    3 flaskor vanliljvodka
    3 flaskor vodka rassberry.
    2 flaskor absolut vodka. 

    AVEC: 3 flaskor  Whisky Faumus Grouse (4cl/person)
                3 flaskor Baileys (4 cl/person)

    + Mouserande vin till brudskål
    + alkoholfritt till nyktra gäster samt till drinkarna.

    Så snälla va tror ni?? 

  • Svar på tråden Behöver er hjälp nu! Vad tror ni om denna mängd alkohol? Hur räknade ni?
  • SingingFantacia
    sommaren13 skrev 2013-07-22 20:03:41 följande:
    Brukar man inte säga platta?
    Beror på vart man kommer ifrån.
    Min bror i malmö säger Lock jag i Sthlm säger platta.
  • Längtandsfull

    Haha platta tycker jag låter tokigt =) säger alltid lock och måste jag ändra så skulle det enkelt bli låda

  • SingingFantacia
    Längtandsfull skrev 2013-07-22 20:40:08 följande:
    Haha platta tycker jag låter tokigt =) säger alltid lock och måste jag ändra så skulle det enkelt bli låda
    Skulle jag byta blir det nog också Låda Flört
  • stealmystyle

    Nu när vi haft vårt bröllop tänkte jag meddela hur mycket alkohol det gick åt till 60 personer. (som verkligen inte spottar i glasen...)

    Brudskålen: 14 flaskor bubbel. (Vi hade räknat med 18 st)
    Rött vin: 6 BIB (vi hade räknat med 11 st)
    Vitt vin: 2 BIB (vi hade räknat 2 st)
    Rosé: 1 BIB (Vi hade räknat med 2 st)
    Öl: 11 lock (vi hade räknat med 11 st) 
    Sprit: 2,75 l vodka och allt var slut inom 2 timmar. Vi borde alltså köpt mycket mer.
    Gin: 1 liter. Samma som ovan.
    Whiskey: 1 liter. Samma som ovan.

    Vi skulle alltså minskat ner regält på rödvinet och köpt mer sprit istället. Hoppas att det kan hjälpa någon!  

  • SingingFantacia

    Vi valde att bara servera sprit till kaffet sen det som blev över fick drickas under kvällen. 1l. wiskey, 75cl baileys 75 cl coniaq (eller hur det nu stavas) Vi hade 70gäster. Det gick 10 plattor öl. Nästan 3 plattor Cider. 3 bib rött (åt vilt så det mesta gick till maten) 4 bib vitt och tre bib rose & 12flaskor bubbel till brudskålen.


  • CoolJen

    Jag hoppas att vårt kommer att räcka.
    Vi kommer att vara 49 gäster varav 5 barn och 2-3 st som inte dricker alkohol.

    12 plattor öl (33cl)
    8 plattor cider
    10 Bib rött
    10 Bib vitt
    4 Bib rosé
    10 flaskor mousserande
    Detta ska vara till middag och fest
    Vi har även 1 L whisky, 1 L cognac, 1 L baileys till avec

    Vi har även alkoholfri öl, alkoholfritt vin, alkoholfri cider, läsk, fruktmust och pommac

  • Fjärilen
    Längtandsfull skrev 2013-07-22 20:40:08 följande:
    Haha platta tycker jag låter tokigt =) säger alltid lock och måste jag ändra så skulle det enkelt bli låda
    Jag har hört lock, men inte platta. Det som jag skulle säga är flak....bara ett litet inlägg ang ordet.
  • SingingFantacia

    CoolJen skrev 2013-10-07 16:40:37 följande:Jag hoppas att vårt kommer att räcka. Vi kommer att vara 49 gäster varav 5 barn och 2-3 st som inte dricker alkohol.12 plattor öl (33cl)8 plattor cider10 Bib rött10 Bib vitt4 Bib rosé10 flaskor mousserandeDetta ska vara till middag och festVi har även 1 L whisky, 1 L cognac, 1 L baileys till avecVi har även alkoholfri öl, alkoholfritt vin, alkoholfri cider, läsk, fruktmust och pommacHar du inte 49 pers som ska supa sig under bordet så räcker det. Vi hade uniefär lika mycket och vi hade över 70 gäster.


  • TheD

    jag röstar också på ordet "platta"... Har aldrig hört "lock" oavsett vart personer bor i Sverige...

  • FrökenMäkelä

    SingingFantacia skrev 2013-07-22 20:12:02 följande: sommaren13 skrev 2013-07-22 20:03:41 följande: Längtandsfull skrev 2013-07-22 19:58:16 följande: Göteborg.. Va ska man annars säga?? Brukar man inte säga platta? Beror på vart man kommer ifrån. Min bror i malmö säger Lock jag i Sthlm säger platta.regnbagsbrud.blogg.seBor också i Skåne och inte alldeles lång från Malmö och jag och de jag känner säger flak :)

  • SingingFantacia

    FrökenMäkelä skrev 2013-11-12 16:18:54 följande:också i Skåne och inte alldeles lång från Malmö och jag och de jag känner säger flak :)Flak säger både jag och bror men ibland använder man andra or och då är det platta fö mig och lock för bror min. trodde det dock var vedertaget med lock neråt landet men det kanske det inte är.


Svar på tråden Behöver er hjälp nu! Vad tror ni om denna mängd alkohol? Hur räknade ni?