• lilja01

    Hur skriver jag våra namn?

    Jag har börjat kråpa ihop festhäftet, men kommer inte längre än till första sidan.

    Jag har tänkt mig en bild på ett brudpar (tecknat) längst upp på sidan, i mitten våra namn och längst ner plats och datum.
    Men hur skriver jag namnen? För att det ska bli bra estetiskt menar jag.

    Exempel:

    Anders
       &
    Anna
    Nilsson

    Anders Nilsson
               &
    Anna Nilsson

    eller ska jag skriva våra nuvarande namn?

    Anders Nilsson
              &
    Anna Svensson 

    Vi ska ha ett dubbelvikt, stående A4, och fonten "Scriptina" (det kanske inte säger så mycket ;) Men den verkar vara ganska vanlig i bröllopssammanhang).

    Vi kanske ska ha något välkomnande också. Hur ska vi formulera detta? "Välkomna till vår bröllopsfest!" eller "Välkommen på bröllopsfest för att fira"? Eller något annat alternativ?

    Snälla, hjälp en blivande fru med huvudbry ;) 

  • Svar på tråden Hur skriver jag våra namn?
  • CoG

    Kanske
    Anders & Anna
           Nilsson
    Med efternamnet centrerat under era förnamn.

  • FrökenW

    På festen är ni väl förhoppningsvis gifta, så jag skulle skriva gemensamt efternamn. :) Men brukar man inte skriva hennes namn först? 'Herr och Fru Nilsson' men 'Anna och Anders Nilsson'. Tycker CoG är något på spåret med efternamnet centrerat under.

  • lilja01

    CoG, det är ju självklart att vi ska skriva så! Att jag inte tänkte på det... Får skylla på att jag har alldeles för mycket annat bröllopsbestyr att tänka på ;)

    FrökenW; jag tror att man skriver kvinnans namn först om man inte är gifta, men efter giftermålet ändrar man till mannens namn först. Har för mig att jag läst det någonstans, men jag kan mycket väl ha fel. Jag verkar ju vara lite virrig ;)

  • kj79

    Jag skulle inte skriva efternamn överhuvudtaget. Sedan ska vi nog bara skriva namnen och platsen och datumet på festhäftet och sedan själva programmet. De har ju redan välkomnats i själva inbjudan så det behövs ju inte men skriv det om du/ni vill såklart. :)

  • FrökenW

    Blev tvungen att googla lite och du har helt rätt. Så nu kan jag hävda att jag gör det som ett brott mot patriarkala strukturer istället för bara av gammal vana. Mycket roligare så ju. ;)

Svar på tråden Hur skriver jag våra namn?