• niwen

    Erfarenheter från förtroende/promise ring?

    Jag undrar om det är någon annan här som har använt sig av detta fenomen innan en förlovning eller annat?
    Kul om det är fler, har annars förstått att det är väldigt amerikanst att göra men jag har beställt ringar till mig och min sambo som är lite uppvärmning inför en förlovning om ett par år. 

  • Svar på tråden Erfarenheter från förtroende/promise ring?
  • CoG

    Jag och mitt ex som jag både förlovade och gifte mig med, vi köpte släta silverringar på torget då vi just hade träffats.
    "Upptagetringar" kallade vi det. Det kanske är samma sak?
    Det såg ju ut som att vi var förlovade och jag vet inte egentligen vad skillnaden är, men vi hade dom tills vi förlovade oss två år senare och då bytte till andra ringar som vi graverade.

  • niwen

    Ja det är väl lite luddigt egentligen men något sånt. En promies ring ska dock inte sitta på vänster ringfinger så den inte förväxlas med en förlovningsring om jag förstått det hela rätt. Men som en födelsedagspresent funkar det säkert hehe. 

  • CoG
    niwen skrev 2013-06-11 13:53:48 följande:
    Ja det är väl lite luddigt egentligen men något sånt. En promies ring ska dock inte sitta på vänster ringfinger så den inte förväxlas med en förlovningsring om jag förstått det hela rätt. Men som en födelsedagspresent funkar det säkert hehe. 
    Okej, på så vis :)

    Men då blir det ju lite skillnad förstås om man inte ha den på vänster ringfinger.
    Det blir nog jättebra :)
  • Modify

    Jag skulle inte kalla det för något speciellt, men jag köpte ringar till oss när vi varit tillsammans i tre månader. Ingen av oss vill förlova oss så tidigt (men vi har det inplanerat till senare) och jag kände att jag ville ge något litet smycke bara för att. Nu blev det ringar (billiga!) och han bär inte sin på ringfingret.


    Jag har ingen lust att kalla det "upptaget- förtroende eller promiseringar" eller nåt annat, vi vet var vi har varandra i den frågan. Egentligen kunde jag lika gärna köpt en halskedja eller liknande-


    Det bästa var egentligen hans min när han öppnade paketet...

  • Tessa

    Promise ring är väldigt amerikanskt, och jag tycker det är en fin grej men kanske mer för tonåringar som inte är myndiga att förlova och gifta sig än. I USA används även en promise ring i kristen bemärkelse som en sk. "purity ring" där man med ringen lovat sexuell avhållsamhet tills man gifter sig.

    Här i Sverige är det många som förlovar sig trots att man inte är 18. Vi är ju lite mer "frisläppta" och lever i ett sekulariserat land så jag tror det är därför promise rings inte är så vanliga hos oss.

    Du kan egentligen ha ringen på vilket finger du vill, men bärs oftast på vänstra handens långfinger eller på högra handens ringfinger - mest för skilja på förlovning- och promise ring. 


    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Sara1991
    niwen skrev 2013-06-11 13:16:58 följande:
    Jag undrar om det är någon annan här som har använt sig av detta fenomen innan en förlovning eller annat?
    Kul om det är fler, har annars förstått att det är väldigt amerikanst att göra men jag har beställt ringar till mig och min sambo som är lite uppvärmning inför en förlovning om ett par år.
    Detta var ett helt nytt fenomen för mig , har nog hört ordet men hade ingen aning om att folk gjorde detta. Varför gör man detta ? är de inte exakt samma sak som en förlovning ? Vad är i sådana fall skillnaderna , förutom att ringen placeras på ett annat finger ?
  • Tessa
    Sara1991 skrev 2013-08-18 21:47:13 följande:
    Detta var ett helt nytt fenomen för mig , har nog hört ordet men hade ingen aning om att folk gjorde detta. Varför gör man detta ? är de inte exakt samma sak som en förlovning ? Vad är i sådana fall skillnaderna , förutom att ringen placeras på ett annat finger ?
    Om du läser mitt inlägg ovanför ditt kanske du får svar. Glad
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • Sara1991
    Tessa skrev 2013-08-18 21:49:58 följande:
    Om du läser mitt inlägg ovanför ditt kanske du får svar. Glad
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
    Jo jag läste ditt inlägg , men förstod ändå inte riktigt :) Tyckte bara de kändes konstigt med en förlovning före förlovningen liksom :P hihi
  • Tessa
    Sara1991 skrev 2013-08-18 21:52:43 följande:
    Jo jag läste ditt inlägg , men förstod ändå inte riktigt :) Tyckte bara de kändes konstigt med en förlovning före förlovningen liksom :P hihi
    Ja alltså det är en lite märklig grej för oss. Väldigt amerikanskt. Som sagt. Används mest av tonåringar som inte är myndiga att förlova och gifta sig. Då har man en ring för att visa att man är i ett monogamt förhållande och lovar partnern att man ska gifta sig i framtiden.
    Vi i Sverige förlovar ju oss utan föräldrars inblandning och kan vara förlovade innan vi blir 18 så här behövs egentligen ingen sån grej. Däremot kan det ju vara en fin gest, eller en bra anledning till att få köpa en ny snygg ring Flört 
    Herrgårdsbröllop 1 Augusti 2015. Old Hollywood goes Countryside.
  • niwen
    Tessa skrev 2013-08-18 22:08:58 följande:
     Däremot kan det ju vara en fin gest, eller en bra anledning till att få köpa en ny snygg ring Flört 
    Ja för mig var det lite att jag ville ha en ring haha, samt att jag känner mig redo för en förlovning och giftemål men min sambo gör det inte. Detta var en jättebra ursäkt haha Drömmer  Min sambo bär sin ring på högerhand tills han är redo för annat. 
     
Svar på tråden Erfarenheter från förtroende/promise ring?