• ThereseV

    Formulering

    Jag har fastnat totalt med inbjudan (har lite panik då den redan borde vara skickad)

    Vi vill ha en relativt formell inbjudan men när vi letar så känns dom formella för formella och dom informella för "slappa" och jag har svårt att få ihop ett mellanting.

    Jag vill även ha med de bjudnas namn i själva inbjudan. Jag hade först tänkt att bara ha namnen på kuverten, men till vissa familjer är det 5-6 personer bjudna (med olika efternamn) och ganska oklart vilka som är bjudna om man bara skriver "familjen..." så jag känner att jag vill vara övertydlig.  

    Det är desutom två olika inbjudningar som ska göras. Till den ena är det vigsel med efterföljande mingel(ett par hundra meter från kyrkan) & efter det middag och fest (på samma ställe som minglet), till den andra är det Vigsel, mingel och sedan en liten paus innan festen på kvällen. (Vi äter bara med familjen)

    I övrigt så är det den vanliga infon vi behöver ha med, klädkod, osa, till vem man anmäler tal/spex, adressen till vår hemsida.. (har jag glömt något viktigt?)

    Någon som är bra på att formulera sig och har lust att hjälpa mig?  

  • Svar på tråden Formulering
  • daniiel

    Jag tycker den här inbjudan är ganska bra, formell, men inte för högtidlig.
    Hur ni ska få till det bra med att vissa måste lämna mingelplatsen under ett par timmar vet jag dock inte.
    Någon annan kanske har en snitsig formulering för det.


     


     


    Vi har det stora nöjet att inbjuda 
    Johanna och Petter 
    att bevittna vigseln mellan 


    Anna Svensson 

    Johan Andersson


    i XXX-kyrkan lördagen den 7 juni 2003 kl. 16.00 
    samt efterföljande mingel, middag & fest i/på XXX


    O.s.a. före den 23 maj. Klädsel: Kavaj 
    För att anmäla o.s.a. samt eventuella tal/spex
    kontakta XXX tfn 06-33 44 55


    Besök gärna vår bröllopshemsida (alt Mer information finns på vår bröllopshemsida)
    www.annaochjohansbrollop.se


  • Plättis

    Kan du ge något exempel på hur du inte vill ha det? Gränsen mellan formell och inte formell är olika för alla, så det är bra att ha en utgångspunkt  
    Layout avgör också hur formell inbjudan är. Är det något du pysslat själv eller tryckt hos en tryckerifirma? Jag har tittat på den här sidan för att få en bild av hur det kan se ut. http://www.brollopsguiden.se/planering/text-inbjudningskort/19 

    När du säger att det är 5-6 personer från samma familj som ska bjudas in, hur menar du då? Är det mamma, pappa och barn som alla bor hemma, eller är det någon annan familjeuppställning? Om det är i samma hushåll kan man skriva bara förnamn, annars skickar du till varje hushåll. Mina svärföräldrar är ogifta och heter alltså olika efternamn, och min yngsta svåger bor fortfarande hemma. Förmodligen skriver vi Familjen Efternamn 1-Efternamn 2 på kuvertet och sedan förnamnen på själva inbjudan. 

    Ett exempel:
    Härmed inbjuds Förnamn Efternamn och Förnamn Efternamn
    att närvara vid vigseln mellan Brud och Brudgum.
    Den äger rum kl. 15.00 i Stadskyrkan 

    1. Vigseln kommer att följas av mingel på Lokalen
    följt av middag och efterföljande fest.

    2. Vigseln kommer att följas av mingel och
    en kort paus innan efterföljande fest på Lokalen.  

    OSA senast X/X till tel. 07X-XXXXXXX eller namn@epost.se
    Klädkod: Mörk kostym

    För tal eller överraskningar under fest eller middag,
    vänligen anmäl detta till toastmaster Förnamn Efternamn på tel. 07X-XXXXXX. 

    För mer information, gå in på vår bröllopshemsida: www.vårtbröllopärbäst.se

    Information som kan vara bra att lägga till: Ska det vara någon kuvertavgift eller vill ni hellre ha presenter? Är det något ni önskar er, och vem koordinerar i sådana fall detta? En tärna, en marskalk, värdinnan eller toastmastern? 

  • ThereseV

    Tack för svaren!
    Daniiels förslag tycker jag ligger på en bra nivå. Jag vill inte gärna ha in ord som "övervara" tex.

    Vi kommer trycka dom själv, men på fint (tjockt) papper med bra skrivare. Vi kommer hålla det relativt enkelt, utan alltför mycket pyssel och påklistrade saker.  

    Det som krånglar till det mest är nog mamma och hennes nya (dom är särbo) och båda har barn. (hans har jag aldrig träffat och vet inte om dom bor hemma eller inte), men nu lutar det åt att jag skickar två separata till dom instället.
    Smart att dela upp efternamnen på kuvertet och förnamnen i inbjudan.

    Vi kommer önska oss ett bidrag till bröllopsresan, men det känns dumt att skriva med det i själva inbjudan. Vi kommer inte ha kuvertavgift. 
    Vi kommer dock ha bar till självkostnadspris och vi tar inte kort, så det måste skrivas med också, men jag vet inte om det räcker med att skriva sånt på hemsidan, eller om det är så att det är få som går in och kollar sånt. 
    Jag kan tänka mig att framförallt äldre är van vid att all info finns i en vanlig inbjudan och inte är så van vid att surfa, eller ens har tillgång till dator.. 

     

  • Plättis

    Det går ju att ha ett separat blad med information om ni inte vill ha det på inbjudan till de som förmodligen inte kommer att gå in på bröllopshemsidan. 

Svar på tråden Formulering