• Hoffsennanen Tottoplex

    Text till formell inbjudan

    Har letat och letat men hittar inga bra förslag på en formell högtidlig inbjudan... någon som kan ge lite förslag?

  • Svar på tråden Text till formell inbjudan
  • Chicita

    Det kan ju göras hur högtidligt och snofsigt som helst...
    Så jag vräker väl på lite här då Flört 

    Härmed inbjuder vi Eder att bevittna vigseln mellan
    X och Y
    I X:kyrka kl XX:XX den X/X-201X

    Efter vigselakten kommer vi att intaga middag på XX
    Klädkod: _________
     

  • Plättis

    Vad menar du med högtidlig och formell? Det är ett ganska brett spann på vad det kan betyda, och det är alltid lättast att skriva en text om man vet vilken utgångspunkt man har. Vill du/ni ha en liten text i början eller bara "Befinn är på denna plats denna tidpunkt"?
    Jag är utbildad för att skriva texter, därav allt ifrågasättande Problemet är att jag är utbildad för att skriva enklare texter, men jag antar att jag kan göra tvärtom av vad jag har lärt mig.

    En högtidlig och formell inbjudan är väl egentligen vad som helst som inte är "Tjena, vi ska gänga oss. Häng på om ni är sugna, det blir fest efteråt!". 

    Chicitas förslag fungerar, om jag bara får ändra det till följande (Observera att namnen är Sveriges vanligaste, och att resten är rena höftningar): 

    "Härmed inbjuds ni att bevittna vigseln mellan Anna och Lars.
    Den kommer att äga rum i Stadskyrkan kl. 15.00 lördagen den 12/6 2013. 
    Efter vigselakten kommer bröllopsfesten att äga rum på Stadshotellet. 
    Klädkod: Mörk kostym"  

  • Chicita
    Plättis skrev 2013-04-08 13:53:53 följande:
    Chicitas förslag fungerar, om jag bara får ändra det till följande (Observera att namnen är Sveriges vanligaste, och att resten är rena höftningar): 
    Att jag bland annat använde Eder istället för Ni var bara för att jag "fläskade på" med högtravande formuleringar och ord Flört
    Jag var inte ute efter att få till något jättebra formulerat, utan mer för att poängtera att man kan dra till med i princip hur mycket man vill om man vill ha det högtidligt.
    Om vi kan fastställa vad TS vill ha, på vilken nivå det ska ligga - då kan vi börja peta i formuleringarna sen Glad 
  • Plättis
    Chicita skrev 2013-04-08 20:01:38 följande:
    Om vi kan fastställa vad TS vill ha, på vilken nivå det ska ligga - då kan vi börja peta i formuleringarna sen Glad 
    Precis! Att veta utgångspunkten är A och O innan man börjar på en text, och det var det jag försökte förmedla i mitt inlägg också. Jag är förmodligen lite insnöad på hela fenomenet "text" eftersom jag jobbar med det konstant och får betalt för att peta i andras texter  
Svar på tråden Text till formell inbjudan