• sassa87

    Kan man ha en bestman men ingen tärna??

    Hej.
    Vi ska gifta oss om några månader och både jag och min blivande fästman har hittat de 2 som vi vill ska bli bestman och tärna. Nu är det så att han som ska bli bestman har tackat ja, jätteroligt :) men hon som skulle blivit min tärna tackade tyvärr nej (blir lite ledsen men tänker inte tvinga henne)

    Nu undrar jag om det ser dumt ut att ha en bestman på bröllopet men ingen tärna??

    Det finns verkligen ingen annan som jag skulle kunna tänka mig vara tärna, därför tänker jag helelr inte kika vidare på det.

  • Svar på tråden Kan man ha en bestman men ingen tärna??
  • daniiel

    Självklart kan ni ha en marskalk och ingen tärna :) Det är ju helt och hållet upp till er hur ni väljer. Tråkigt att tärnan inte ville, men din blivande kan definitivt ha sin marskalk ändå.

    Det handlar ju faktiskt inte om hur det ser ut. Brudföljet är ju inga prydnader, utan dom ska ju fylla en funktion i form av att vara ett stöd framförallt under vigseln.


  • IidaF

    Den dagen vi är framme där kommer jag troligtvis inte ha någon tärna då jag helt krasst inte har någon som kan vara det medan min sambo troligtvis kommer ha bestman :)

  • Sailergirl

    Det går ju absolut att ha bestman men inte någon tärna. Jag har inte heller någon som kan vara tärna och har därför valt att min bror ska stå på min sida, då min bivandes bror står på hans sida. Vi kallar dock min bror för kyrkomarskalk :) Jag har inte frågat prästen om detta är ok eller ej, men utgår ifrån att det kommer att gå bra.

  • Festochfoto

    Absolut, så kan man ha en bestman och ingen tärna. Det finns idag inga riktiga regler om hur det ska framme vid altaret. Gör det som känns bäst för er.

  • FruForsmark

    Klart ni kan ha en marskalk och ingen tärna. Däremot så är det skönt att ha någonmed sig innan bröllopet när man blir iordninggjord. Tänkte ifall du har snörning bak på klänningen så kan du behöva hjälp med det.

  • sassa87

    Jag vill självklart ha en tärna men min bästa väninna tackade nej och det finns verkligen ingen annan att fråga :( så då får det bli såhär

  • Sebastiána

    Klart att ni kan ha marskalk men ingen tärna, man får ha hur många eller få man vill. Jag antar att det är just det svenska marskalk du menar och inte anglosaxiska bestman (killen som står med brudgummen framme vid altaret i USA, England och andra länder med anglosaxiskt vigselbruk).

Svar på tråden Kan man ha en bestman men ingen tärna??