• Nano

    Hur ska jag göra???

    Vet att flera har liknande problem vad jag har läst och att alla har fått svaret att det ärdin/er dag gör vad ni tycker. Men jag måste ändå skriva av mig. 

    SLÄKTEN...

    Vi kommer inte ha några med på vigseln. Däremot bjuda folk på fest. Sitter nu med inbjudningskorten och vissa vill jag inte skicka. Min m2b tycker att vi måste bjuda dessa. Han har en liten släkt men det har inte jag.

    Min ena moster träffar jag aldrig. Max 2 ggr per år och då är det olika släktsammankomster. Dessutom har hon alkoholproblem och jag vet att min mamma blir helnipprig ifall hon är med. Vi pratar aldrig med varandra och har ingen relation.

    Min kusin jag inte vet något om. Vi pratar ytligt med varandra de få ggr vi träffas.

    Min andra kusin som detkan gå flera år mellan detatt vi ses.

    Min bror som bröt med mig för 2 år sedan.

    De i släkten jag vill ha där är en moster, min mamma, pappa, farmor och mormor.  Tycker det hade känts ok att inte bjuda de jag vill ha bort om jag inte bjudit min moster som jag vill ha där. Henne har jag en relation med och vi ses regelbundet. Och hur gör jag med min bror. Det är p.g.a. sin flickvän som vi tappat kontakten. Eller snarare han får inte träffa mig för henne. Kommer de kommer jag inte kunna vara tyst. 

  • Svar på tråden Hur ska jag göra???
  • anne på grönkulla

    Är det personer i din släkt väger väl din vilja tyngre än din blivandes? Och tvärtom om det är hans släktingar. Varför vill han ha din moster där?

  • PimPim83

    Det är ett bröllop och inte en släktträff! Om du inte vill ha några av dina släktingar där så tycker jag inte att du ska bjuda dem. Det borde din M2B förstå. Man MÅSTE inte bjuda människor man inte tycker om eller umgås med bara för att man råkar vara släkt.


  • Sandra380
    PimPim83 skrev 2013-03-04 10:58:56 följande:
    Det är ett bröllop och inte en släktträff! Om du inte vill ha några av dina släktingar där så tycker jag inte att du ska bjuda dem. Det borde din M2B förstå. Man MÅSTE inte bjuda människor man inte tycker om eller umgås med bara för att man råkar vara släkt.
    Håller med alla. Vill du inte ha dem där, bjud dem inte!
  • PiaB

    Jag skulle tänka igenom noga vad det signalerar att bjuda en moster och inte en annan. Nu menar jag inte att ni måste bjuda henne. Men det är så lätt att säga "gör som ni vill". Kusinerna hade jag struntat i. Vi bjuder inte främlingar. Men moster skulle jag fundera över. Och OM ni bjuder henne skulle jag kräva att hon lovar att uppföra sig med spriten, och att hon kommer att bli avvisad om hon spårar ur.


  • eml33h

    Bjud dem du vill ha där!
    Jag bjöd 2 mostrar av min stoora släkt, med anledningen att dom är de enda jag har nån relation till och faktiskt träffar ibland.
    Fick inga arga reaktioner från övrig släkt, då dom förstod varför dom inte var bjudna.
    Däremot kom dom till kyrkan och lyckönskade oss, dom hade även köpt presenter och vi kommer skicka dem ett tackkort.

  • Pewe

    Jag tycker absolut bara du ska bjuda de du verkligen vill bjuda! Det är er stora dag, och faktiskt nästan den enda dagen i hela sitt liv då man får bestämma allt själv! Själv gifter jag mig den 1 juni och har bara bjudit de vi umgås med! Lycka till!!!

  • sansun

    Det är ER dag, bjud ingen som du/ni inte vill dela en av era största dagar i livet med! Men jag förstår hur du känner/tänker, det är svårt att "dra gränsen" men så har vi gjort. Jag har också betydligt större släkt än min blivande. Men vi har bara tänkt bjuda dem JAG vill ha med. Långt ifrån alla bara för att! Visst det kanske blir prat dem emellan sen, men då bjuder jag på det.  Stå på dig! 

  • Nano

    Tack för allas synpunkter. Ska gå på magkänslan och hålla på vissa inbjudningskort lite längre...
     

  • Jessica B

    På min sambos sida bjuder vi kusiner och morbröder för de träffas väldigt ofta, men inte på min sida. jag umgås inte med dem i vanliga fall, så varför nu? Har inte heller kontakt med vissa i min familj och de kommer jag inte bjuda. Det är våran dag och vi bjuder dem vi vill ha där! Inte för att man "måste". Skulle inte kännas naturligt eller bekvämt att bjuda dem, och är det någon dag man skall vara bekväm så är det på sin bröllopsdag. Man stressar tillräckligt den dagen för att få ihop det så bra som möjligt, så då behöver man inte fler orosmoment.. Bjud dem du vill skall dela er dag, och hoppa över resten! Skrattande

  • amerika

    När jag gifte mig första gången (för 18 år sedan i sommar) så bjöd vi inte min mans faster med familj (man, kusiner), men hans farbror m fru och inte min morbror m familj (fru, kusiner) men min moster m man av den enkla anledningen att vi aldrig träffade dem, umgicks inte, skickade inte ens julkort eller uppvaktade på födelsedagar! Och faktiskt har jag inte hört någon gnälla om det (fast det kanske de inte säger till oss i så fall....)

    Bjud dem NI vill!! Det är er dag och du ska inte behöva ha ont i magen för att du tänker på hur din moster beter sig eller vad din bror (som tilloch med har brutit med dig!) tänker om dig och ditt liv.

Svar på tråden Hur ska jag göra???