• Anonym (Fegisen)

    P-piller Vilket har du?

    Jag beslutat mig för att skaffa P-piller igen, har inte ätit det på över 9år men nu beslutat mig för att börja igen. Tillfälligt åtminstånde av olika anledningar.


    Har inte kontaktat gyn än då jag missa telefontiden idag. Men tänkte höra om det finns något som ni rekomenderar eller inte rekomenderar.


    Någon som har PCOS - tycker jag har några symptom som stämmer in på det men det som man mest relaterar till PCOS stämmer inte in. Jag har regelbunden mens i alla fall nu när gått ner i vikt. Innan jag börja min viktnedgång i september förra året så hade jag mens ca. varannan månad, minns inte här det startade. Men jag har problem med acne, fått mer kroppsbehåring runt bröst och mage. Tidigare har jag haft svårt att gå ner i vikt, vet inte varför det fungerar lättare denna gången.

  • Svar på tråden P-piller Vilket har du?
  • lurigmumin

    Jag äter Zoely sedan ca 2 år och är mycket nöjd. Har tidigare ätit folimin, neovletta och cerazette. De första åt jag länge och var halvnöjd. Neovletta och Cerazette mådde jag mycket dåligt av både fysikiskt och psykist. Cerazette var de värsta, hade ständiga mellanblödningar och tog jag tabletten minsta timme försent fick jag mens i flera dagar. 

  • Anonym

    jag åt yasmin (jasmin).. Och har två underbara soner nu ;)
    Så inget för mig tydligen! 

  • Anonym (Anna)

    Jag tror inledningsvis att det varierar mycket från person till person vad som passar/ inte passar. Jag kan däremot berätta om min resa med olika hormoner och hur det har påverkat mig. Började med p-piller i 18-års åldern. Fick direkt problem med humörsvängningar, torra och sköra slemhinnor och konstanta svampinfektioner. Dock var det inte en enda barnmorska som upplyste att detta kunde bero på p-pillrena och det var först när jag efter flertalet år (och otroligt många sorter senare) slutade med p-piller som jag förstod att mina problem hängde ihop med pillren.


    Efter jag fick mitt första barn testade jag minipiller (Cerazette) och även dessa gjorde mig nedstämd, jag småblödde konstant och fick huvudvärk. Efter barn nummer två blev jag därför rekommenderad Mini-Pe som gav mig fruktansvärda smärtor i äggstockarna och fick förklarat att eftersom tabletterna innehåller så låga doser och inte hämmar äggstockens aktivitet helt, kan det ge cystor. Efter många om och men tog jag, i samråd med en väldigt bra barnmorska, beslutet att sätta in kopparspiral. Äntligen har jag en normal menscykel, inga sköra slemhinnor, ingen svamp och stabilt humör. Extra bonus är att det inte kostar mig en enda krona och jag slipper hormoner som inte lirar så bra med min kropp. Jag hade önskat en mer kritisk hållning till p-piller under de många år jag kämpat att hitta rätt sort. För vissa är det helt enkelt inte något bra alternativ.


     

  • Anonym

    Nu är denhär tråden någon månad gammal, men om det inte fungerar med p-piller så vill jag göra dig uppmärksam på Nuvaring

    Jag åt p-piller i 10 år, först Trionetta, men när jag började få mellanblödningar efter 9 år så provade jag Yaz som funkade ännu sämre. Då fick jag prova p-ring. Det var så smidigt, den känns inte, mindre mängd hormoner eftersom de tas upp av slemhinnan direkt och dessutom belastar man heller inte levern på samma sätt som med p-piller. Har en app i telefonen som påminner om när den ska ut och in.. det är ju inte så ofta. Du har den ute under en vecka när du har mens och sen sätter du in en ny som du har i 3 veckor. Värt att prova iaf. Funker bra för mig.

  • Tilda93

    Hade först desolett (stavas?) och dem funkade bra mer än att jag glömde ta dem. Och så bytte jag till cerazette för att jag skulle ha p-stav och fick sådana humörs svängningar av dem, men satte in en p-stav bedövningen funkade inte så kände när hon satte in den i armen.. Och sen fick mensvärk i 12 veckor (utan mens) och super ont i armen där den satt.. Och när jag skull e ta ut den kunde hon på ungdomsmottagningen inte få ut den då den satt så djupt att jag kände när hon skar i armen(fick bara embla plåster) .. Sen ville jag ha p-plåster.. Men hade för högt bmi.. Så hon skrev även ut cerazette.. Och gick på dem i 2 veckor och sen bytte jag till p-plåster då humörssvängningarna var för jävliga! Ena stunden kunde jag va super glad och andra sitta och gråta.. Sen dess har jag gått på p-plåster och är super nöjd :)


  • karamell

    Jag äter Neovletta som nu heter (prionelle/abellonelle) har ätit det i 10år nu och det funkar bra för mig.

  • jonsar02

    Jag använder mig av Nuvaring och är supernöjd med den eftersom jag bara behöver "tänka" på att ta ut och sätta in 2 gånger i månaden. Men en kompis använde den och fick mer migrän av den och en annan kompis fick jättemycket svamp när hon använde den så det är väldigt individuellt hur man reagerar som det är med alla typer av p-metoder.

  • MiaMiniMe

    Jag skulle också rekomendera nuva ring. Har känts mest skonsam av de saker jag provat då jag är väldigt känslig för allt med hormoner och skit i.

  • mutuldus

    Ända tills i höstas åt jag epilepsimediciner som inte går ihop med hormongrejer. Från början hade jag en kopparspiral men fick sjukt stora blödningar av den.. blödde ner minst ett par byxor och lakan varje gång, trots största bindan. Problemet då var att barnmorskan inte kunde något om epilepsimediciner och neurologen kunde inget om p-medel så det tog ett tag innan jag träffade en barnmorska som berättade att jag faktiskt kunde ha hormonspiral. Efter insättning av den är allt bra =)

  • Bamsemums

    Jag åt cerazette i ca 6 år, det funkade jätte bra för mig! Men sen blev jag lite äldre och jag antar att mina hormoner ändrades för det började krångla. Jag hade inte haft mens sen jag började med dom, men sen började jag få blödningar lite till och från hela tiden, det var jätte lite men lite irriterande då det inte var regelbundet och så fick jag ruskiga humörsvängningar.<br>       Så jag beslöt mig för att sätta in en kopparspiral ist då jag ville vara utan extra hormoner, jag tycket jag hade nog av mina egna ;)

  • Anonym

    Jag har läst att väldigt många får humörsvängningar av cerazette, och dessa har jag tagit sedan jag var 13 år (är nu 23). Den sommaren hände en väldigt hemsk sak som har följts av depressioner och blandade diagnoser som social fobi, ptsd och liknande.

    Mitt humör är fruktansvärt och jag mår alltid mer eller mindre dåligt prykiskt. Såhär tio år senare börjar jag fundera på om inte pillrena kan ha en del i detta också, jag har bara aldrig tänkt så innan utan bara kopplat det till den hemska händelsen samma sommar som jag började med cerazette.

    Tio är känns som en lång tid att må väldigt dåligt trots mycket hemskt som har hänt, så det kanske kan vara så enkelt att dessa piller förstärker humörsvängningarna och nedstämdheten?

    Jag har aldrig fått höra från en barnmorska eller någon av psykolog/psykiatrikerna att detta skulle kunna påverka, men det har, vad jag har förstått, många missat hos andra.

    Nu funderar jag på att hålla upp med pillrena ett tag för att se om det bblir någon skillnad, så nu undrar jag så klart hur lång tid det har tagit för er andra innan man har blivit "sig själv" igen?

    Man kan ju alltid hoppas på att må lite bättre av att sluta! 

Svar på tråden P-piller Vilket har du?