• eigollet

    Tips hur man färgar satinskor, tack! :-)

    Har mina gamla brudskor från Ivory i satin som tyvärr fick några gräsfläckar på bröllopet.

    Nu stundar min kompis bröllop där jag ska vara tärna och då tänkte jag kolla om man på något sätt kan färga om skorna enkelt själv.
    Hur gör man rent praktiskt? Måla med pensel, spraya, dutta med svamp eller hur går det till?
    Fixerar man färgen och hur gör man då?
    Ytbehandling ytterligare? Vilka färgfabrikat  funkar?
    Det sitter ett strass-spänne på också, hur gör man med det vid färgning?

    Eller har någon kanske tips på någonstans i Stockholm man kan lämna in för färgning eller nån nätbutik man kan skicka till för färgning?

    Tack för svar!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2013-02-05 11:14
    www.brandos.se/ivory/elvira-pu-white/a43028

    Här är skon

  • Svar på tråden Tips hur man färgar satinskor, tack! :-)
  • afturelding

    Tyvär är dem ju i syntet, så vanlig textilfärg funkar inte. Du skulle kanske kunna höra av dig till tillverkarna och höra om satinet är av polyamid, då går det att färga med denna:
     www.herdins.se/sv/textilfarg/herdins-textile-colour-multi-fibre__82

    Det vore definitivt enklast pga spännet. Insidan blir också färgad om det är polyamid det också, annars biter det inte. Annars finns det textilpennor som kanske skulle fungera, men det finns en risk för att det blir "ränder" . Färg för screentryck funkar nog annars. Både screenfärg och pennor ska dock fixeras, men det kanske går med hårtork.

  • eigollet

    Jag googlade lite och hittade Dylon satin shoe dye. som tydligen ska funka på fusk-satin. Någon med erfarenhet?

    Läste även att vissa färger släppt och undrar hur tusan man fixerar? Värmer, impregnerar?

  • afturelding
    eigollet skrev 2013-02-05 13:35:56 följande:
    Jag googlade lite och hittade Dylon satin shoe dye. som tydligen ska funka på fusk-satin. Någon med erfarenhet?

    Läste även att vissa färger släppt och undrar hur tusan man fixerar? Värmer, impregnerar?
    Ingen erfarenhet tyvär.

    Generellt ska all textilfärg fixeras med värme. På platta ytor använder man strykjärn, men det är lite svårt på en draperad sko. Prova en hårtork som sagt :) Och att impregnera är ju alltid bra, ifall att det skulle regna. 
  • eigollet

    Tack så mycket!
    Jag har skickat en förfrågan till ett screentryck företag också.

  • eigollet

    Fick inget vettigt svar från dem heller.
    Har kontaktat Ivory och de säger att de kan färgas men garanterar inte resultatet.

    Fler som har tips?  

  • eigollet

    Köpte hem färg för både polyesterblandningar och naturfiber från Idye. Satte en kastrull på spisen och följde instruktionerna på förpackningen dvs, tillsatte 1 cup salt, löste upp färgen och i med förblötta textilier. Sen fcik det koka lätt i ca 30 min.
    Infärgningen gick faktiskt bra, det blev jämnt och bra. Men kokningen gjorde tyvärr att sulan släppte i kanterna .
    Ska prova och limma lite, men blir det fult så får jag helt enkelt köpa nya skor.
    Jag köpte även en flaska Dylon satin shoe dye i Royal Blue. Den penslas bara på men fixeras inte och blir alltså inte särskilt fast och kan blöda. Men impregnering efteråt kan dock det avhjälpas.
    Dylon fungerar inte på polyesterblandingar (vilket mina var gjorda i), däremot viscose-satin. Men den använde jag ju aldrig så om nån vill köpa så är det bara att höra av sig .

Svar på tråden Tips hur man färgar satinskor, tack! :-)