• Augusti13

    Kan ens föräldrar bjuda in till bröllopet?

    Min blivandes föräldrar står för halva bröllopet ungefär (75 000 kr), är jätteengagerade och tycker det är kul att vi ska gifta oss. De är runt 65 år gamla och lite gammalmodiga, och undrar om de ska bjuda in till bröllop? Alltså att det ska se ut till att de skriver inbjudningarna och sedan kanske fungerar som värdpar på själva dagen (vi har redan en toastmadame).

    Vad tycker ni om att ens föräldrar bjuder in? Är det för gammaldags numera?

  • Svar på tråden Kan ens föräldrar bjuda in till bröllopet?
  • passionsblomman

    Jag har varit på flera bröllop där föräldrarna tagit en väldigt tydlig roll som inbjudare och värdpar (det är ju eg den som så att säga står för kalaset som är värdpar, även om jag vet att det också förekommer mer som ett par som håller i trådarna under festen)
    det har då varit föräldrarna man svarat på inbjudan till osv.

    Det är klart att det idag är en gammeldags variant-åtminstone i vårt land, men det behöver ju inte innebära att det är något fel med att göra så.
    När någon är så pass involverad rent ekonomiskt så tycker jag faktiskt personligen också att det blir mer rättvisande, för de ÄR ju med och ställer till med fest! Och därmed har de mer med allt att göra också, apropå alla de diskussioner som brukar finnas om vad föräldrar har rätt att lägga sig i och inte. jag menar, om min mamma skulle betala halva min fest, tycer jag också att hon har en klar röst i fråga om vilka hon själv grna vill ska få komma.

    Om ni själva som brudpar inte störs av deras engagemang, så är det väl bra?


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • tiger

    Vi bjuder själva in till vårt bröllop, men jag vet andra där föräldrarna har bjudit in och då hållit i välkomst talet samt taget mot tagit emot folks osan. Om dom vill så varför inte, en sak mindre att tänka på för er.

  • Augusti13

    Ja, passionsblomman, vi är superglada för att de är så engagerade, hade aldrig fixat ett drömbröllop utan dem :) Och som du säger - de har själva valt ut flera "kompispar" som ska komma, det har vi självklart inget problem med.

    Ett litet problem är dock att ingen av min blivandes syskon ska få reda på att deras föräldrar hjälper oss såpass mycket ekonomiskt med detta. Det råder alldeles för mycket problem och avundssjuka syskonen emellan, så det skulle bli kaos. Då kanske det är märkligt att de bjuder in?

    Men de kan definitivt vara värdpar, det är sant!

  • Augusti13
    tiger skrev 2013-01-31 14:23:39 följande:
    Vi bjuder själva in till vårt bröllop, men jag vet andra där föräldrarna har bjudit in och då hållit i välkomst talet samt taget mot tagit emot folks osan. Om dom vill så varför inte, en sak mindre att tänka på för er.
    Faktiskt :) Hade tenkt att sätta vår toast madam som OSA, men det blir väl lika bra med ett värdpar.
  • passionsblomman
    Augusti13 skrev 2013-01-31 14:28:47 följande:
    Ett litet problem är dock att ingen av min blivandes syskon ska få reda på att deras föräldrar hjälper oss såpass mycket ekonomiskt med detta. Det råder alldeles för mycket problem och avundssjuka syskonen emellan, så det skulle bli kaos. Då kanske det är märkligt att de bjuder in?
    Det däremot, låter som en lite lurigare sak att dölja...

    ..jag undrar om det ens är en bra idé att dölja det. Blir det inte ännu mer infekterat då, den dag det antagligen ändå uppdagas?

    Har andra syskon gift sig utan att få samma hjälp?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Augusti13
    passionsblomman skrev 2013-01-31 14:52:12 följande:
    Det däremot, låter som en lite lurigare sak att dölja...

    ..jag undrar om det ens är en bra idé att dölja det. Blir det inte ännu mer infekterat då, den dag det antagligen ändå uppdagas?

    Har andra syskon gift sig utan att få samma hjälp?
    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
    Haha jo jag vet.. Du kanske har rätt - lika bra att vara ärliga från början. Vi kan ju bara nämna att de hjälper till ekonomiskt, men inte berätta att det rör sig om så mycket pengar. Ska ta upp det hemma ikväll.

    En av hans bröder gifte sig för många år sedan (min blivande är en riktig sladdis) i stadshuset och hade sedan en superenkel middag hemma hos sina föräldrar. Hans andra bror vet vi skulle gå i taket om han hörde beloppet, han tycker det är vansinnigt att ens köpa en julklapp till någon - så ett bröllop för 150 000 kr skulle han typ säga upp kontakten för. Hans syster tycker också vi är tokiga som vill ha ett stort bröllop och påpekar det jämt. Så som du förstår - känsligt ämne.
  • passionsblomman

    Okej, ganska olika syn på saker och ting alltså. Då skulle jag om jag var i era skor hålla helt tyst om alla belopp helt och hållet. Frågar de så är det ju uppenbart bara för att få chans att hetsa upp sig-don´t even go there!
    Hur mycket föräldrarna bidrar med är ju upp till dem att isf svara på och också att ge motivering till varför om de andra syskonen tycker illa vara.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • jimmyojennifer
    Augusti13 skrev 2013-01-31 15:20:06 följande:
    så ett bröllop för 150 000 kr skulle han typ säga upp kontakten för. Hans syster tycker också vi är tokiga som vill ha ett stort bröllop och påpekar det jämt. Så som du förstår - känsligt ämne.

    Det är ert bröllop, där ni har valt att ha det stort och bestämt att det får kosta. Föräldrarna har själva valt att bidra och med hur mycket.


    Det är inget ni ska behöva försvara eller förklara. Undvik att prata pengar om det är känsligt. Men om dom frågar tycker jag personligen att det är dumt att ljuga. Sånt har en förmåga att komma tillbaka och bita en i arslet och dessutom blir det ofta en höna av en fjäder.
    Varför ni har valt att låta ert bröllop kosta det är helt upp till er. På frågan med hur mycket och varför föräldrar ni bidrar tycker jag helt enkelt att ni svarar "Vi är otroligt tacksamma för all hjälp vi fått." Om det kommer följd frågor kan ni ju alltid svara "Ja, den frågan svarar nog bäst dina/era föräldrar på"

  • Tin

    Roligt att de vill bjuda in till bröllopet och att det blir så pass traditionellt då! Strunta i vad syskonen kommer tycka, de behöver ju inte veta hur mycket de bidrar med? Kanske kan ni även motivera det faktum att de bjuder in med att ni "gillar att hålla på traditionen?"Hoppas att det löser sig till det bästa!     

Svar på tråden Kan ens föräldrar bjuda in till bröllopet?