• Mette81

    Bjuder man prästen till festen?

    En lite udda fråga kanske... Men har för mig att man i alla fall förr gjorde det?! Vi ska bara ha en "random" (jobbar 3 präster åt samma 2 kyrkor men vet inte än vem som viger oss) Hur gör ni??

  • Svar på tråden Bjuder man prästen till festen?
  • Chicita

    Nej vi bjöd inte prästen.
    Om hon skulle gått på vår middag så skulle dom andra två brudparen som vigdes efter oss blivit utan präst Flört 

    Jag tror inte att det är särskilt vanligt, och jag tror att om man bjuder så tackar de flesta nej.
    Hur kul är det att bli bjuden "bara för att man är präst" när man inte känner varken brudparet eller dom övriga gästerna. 

  • Kjell Präst

    Ni behöver inte bjuda prästen. Som random präst föredrar man oftast att tillbringa en eftermiddag/kväll med sin familj framför att sitta i ett sällskap av okända. Jag får någon enstaka gång inbjudningar, men tackar alltid nej.

  • Tooie

    jag kanske har fel nu...men ja har för mig att prästen oftare sitter med på kaffet som brukar vara efter begravningar för att vara ett extra stöd men inte lika ofta på bröllop och dop. men jag är kanske ute och cyklar....:)

  • Mette81

    Tack så mycket för era svar. Man vill ju inte vara "snål och oförskämd" ;) så därför ville jag bara kolla läget!!

  • kramen

    om man har en personlig relation så då tycker jag att man kan bjuda :) vet många familjer som har haft samma präst till dop, bröllop mm

    vi kommer inte bjud prästen  

  • Kjell Präst

    Toooe:Du har helt rätt. Det är mycket vanligare med prästnärvaro vid begravningskaffen. Fast jag avstår oftast även det.

  • Juli2013

    Jag trodde också vi var tvungna att bjuda, prästen har varit med vid middagen på många bröllop som vi har varit på de senaste åren. Men inget måste då, bra att veta!

  • Chicita
    Juli2013 skrev 2013-04-25 08:09:23 följande:
    Jag trodde också vi var tvungna att bjuda, prästen har varit med vid middagen på många bröllop som vi har varit på de senaste åren. Men inget måste då, bra att veta!
    Då har antagligen prästen känt brudparet på något sätt (eller föräldrarna till brudparet eller annat).
    Det kan ju vara annat om man tillhör en annan kyrka än Svenska Kyrkan också i och för sig... 
  • Juli2013

    Eftersom vi har ubertrångt i vår festlokal och aldrig har träffat prästen så ser jag en chans nu att inte bjuda honom :) Vi tillhör inte någon frikyrka och inte heller våra vänner kan tilläggas..

  • Kalaspinglan

    Vår präst verkar jättetrevlig (vi gick på en gudstjänst som hon höll och pratade lite med henne efteråt), men nej,  hon och hennes man kommer inte att få någon inbjudan. Vi känner ju inte prästen (och ännu mindre hennes man!), så jag har inte ens tänkt tanken att bjuda in dem.

    Jag läste någonstans att man *egentligen* bör bjuda in prästens man/fru också om man bjuder in prästen till bröllopsfesten.

    Ett fint tackkort planerar vi däremot att skicka till både präst och kantor och tacka för deras "insats" på bröllopsdagen.

Svar på tråden Bjuder man prästen till festen?