• Incorporeal

    Hur mycket får man lägga sig i?

    Min bästa vän ska gifta sig i sommar och är i full färd med röllopsplanderingen. Samtidigt skriver hon c-uppsats samt håller på att flytta. Fullt upp mao! Vi träffade och fiskade för några veckor sedan och pratade lite om bröllopet. Då visar det sig att enbärs brudtärnor har blivit ovänner och pratar inte med varandra. Hon har problem med inbjudningskorten och mannen tycker attdet är för tidigt att planera. Jag erbjöd mig att hjälpa henne med inbjudningskorten och blev överlycklig. Jag har nu även hjälpt henne hitta dj, solist och frisör/sminkös. Så fort jag ser något skickar jag en länk/bild och sen får hon säga ja eller nej. Hon säger att hon verkligen uppskattar min hjälp och det är bra. MEN Nu börjar jag fundera på hennes brudtärnor. Borde inte de hjälpa till? Jag börjar även funderar på möhippan. Tänk så kan de inte bli sams innan det är försent? Ska man ringa och prata med dem? Lägger jag mig i för mycket? Vad tycker ni?!

  • Svar på tråden Hur mycket får man lägga sig i?
  • yavanna81

    Om du tycker det är roligt och hon uppskattar din hjälp så är det väl bara bra .


     


    Brudtärnor behöver inte alls hjälpa till med planeringen. Många gör det, mer eller mindre, men det är inte en automatisk del av själva uppdraget. Så det löser nog bruden bäst själv med dem, vill hon ha deras hjälp får hon väl fråga. Angående möhippan så är det vanligt att brudtärnorna håller i planeringen, men igen så är det inte automatiskt så. Du kan lika bra göra det, eller vem som. I det här fallet skulle jag ringa och kolla läget om jag inte hört nått när det kommer lite närmare till att det måste planeras.

  • Chicita

    Det är inte en svensk tradition att brudtärnorna ska hålla i möhippan. Tärnornas uppgift enligt svensk tradition är att infinna sig på bröllopsdagen och hålla brudens bukett en stund. That's it. (eller tja enligt gammal sed så ska dom ta brudens plats om något skulle hända henne, det är anledningen till att dom ska vara ogifta egentligen Flört)
    Det är hela vänskapskretsens gemensamma ansvar egentligen att ordna möhippa och sånt.
    Så jag tycker att det är ett jättebra initiativ av dig Glad 

    Jag skulle dock hinta lite försiktigt åt vännen att hon måste säga ifrån om hon känner att du "lägger dig i". För även om hon uppskattar ditt jobb och det är välment utan baktankar, så kan man (med bröllopsnerverna på spänn) irritera sig även på de snällaste människor... Så det är bättre att det kommer från dig än från henne, om du förstår hur jag tänker Flört

  • PimPim83
    Chicita skrev 2012-12-23 13:39:26 följande:
    Jag skulle dock hinta lite försiktigt åt vännen att hon måste säga ifrån om hon känner att du "lägger dig i". För även om hon uppskattar ditt jobb och det är välment utan baktankar, så kan man (med bröllopsnerverna på spänn) irritera sig även på de snällaste människor... Så det är bättre att det kommer från dig än från henne, om du förstår hur jag tänker Flört
    +1 på den!
  • SaraJoakim

    Vilken fin vän du är! :)


    Tråkigt att tärnorna blivit ovänner, men alla kan ju inte älska alla.. So GO FOR IT! Hade de varit jag så hade jag nog ringt dem och sagt något i stil med:


    "Hej, mitt namn är XX och jag är kompis med YY. Jag tänkte höra med dig/er om ni har tänkt er något ang. möhippan? Jag har en massa kul idéer och skulle jättegärna vilja vara med och hjälpa till!"


    Utgå inte från att de är ovänner. Om sedan ämnet kommer upp kan du ju alltid säga: "Det är ju tråkigt att ni känner så, men just nu måste vi fokusera på YY då vi vill göra detta för henne."


    Lycka till!!

Svar på tråden Hur mycket får man lägga sig i?