• sensommarbrud

    vilka är barn?

    Jag och min fästman har redan från början varit på det klara med att vi vill ha en riktig fest och vill därför att denna ska vara barnfri.


    Men var drar man gränsen för vad barn är? Min lillebror kommer vara med under hela kvällen och han är 15. Oavsett om barn är alla under 18 kommer han fortfarande vara med och jag bryr mig inte om vad folk tycker om detta.


    Var drar man gränsen för vad ett barn är och hur formulerar vi detta? Känner att jag måste vara tydlig så ingen kommer dragandes på en unge för att "den inte secklar längre"


    Lite hjälp tack

  • Svar på tråden vilka är barn?
  • Pixilina

    18 års gräns tycker jag, lite beroende på hur åldrarna ser ut på gästerna ni tänkt bjuda.
    Vid 18 får de ju dricka alkohol, om det bjuds på det, vilket jag kan tycka är en bra regel.

    Familj är alltid skillnad ändå. 

  • Mette81

    Vi vill inte heller ha med barn på festen... Men vår dotter och ena tärnans dotter (de reser långt) ska dock vara med som näbbar. De kommer vara 2 år vid bröllopsdagen. Och sedan har vi sagt ok till ammande barn, vill ju att föräldrarna till bebben ska vars med på bröllopet ;) men annars inga barn. Så det är ju upp till er hur ni vill ha dagen!!

  • amelian

    Vi har också barnfritt. Som tur är var den gränsen ganska lätt för oss, ingen har ammande barn och alla barn är under 10 år. 

    Annars hade jag nog kunnat tänka mig att från ca 12-13 och uppåt hade kunnat få vara med beroende på hur åldrarna hade sett ut och om där kommer vara andra i den åldern på festen o.s.v. Personligen känner jag att går man i högstadiet så kan man vara med på en "riktig" fest. Man får väl känna in lite hur det ser ut bland gästerna med ålder. Det är ju kanske inte så kul om t.ex. storasystem som är 15 får gå, men lillasyster som är 13 får vara hemma.

    Jag tycker dock att om man nu har familj som man vill ha med t.ex. en 15 årig bror eller egna barn, då kanske man kan tänka lite på dem också att det kanske är roligare med någon mer i deras ålder.

  • Chicita

    Jag skulle vara öppen med att det kommer att finnas alkohol tillgänglig (så föräldrarna själva får välja om dom vill att deras barn får vara med eller ej) och sen satt 15-årsgräns eftersom din bror är 15. Då har han möjlighet att få jämnåriga med, och ni kanske kan göra en "egen bar" åt dom (alkoholfri givetvis, men kanske lite olika alkoholfria bål, eller recept och ingredienser för alkoholfria drinkar).

  • aviman

    Det finns nog ingen 18åring som beter sig som ett störigt barn på ett bröllop. De flesta 18åringar idag är nog begravda i sina mobiltelefoner, på facebook/instagram och what not.

    Vi valde också att inte ha några barn på bröllopet, och valde då alltså bort alla som behöver konstant tillsyn och/eller kan störa vigsel eller fest med skrik och liknande.
    Min kusin som är 11 fick vara med, han klarar sig själv och gick runt och minglade med gästerna precis som vilken gäst som helst. Min andra kusin som var 17 åkte hem tidigast av alla för att vara med sin pojkvän istället.

    I mina ögon, är barn några som behöver tillsyn, några som handlar utan att fundera över/tar ansvar för ev. konsekvenser.
    Dessa barn skulle jag inte vilja ha med på vårt bröllop, och det hade vi ju inte heller.

    Varken en 15åring eller 18åring behöver ju tillsyn. Men du får väl fundera över anledningen till varför du vill ha barnfritt. Om du inte tycker att de ska utsättas för alkoholiserade vuxna så är ju 18 år en logisk gräns.
    Om du inte vill att de ska störa under vigsel och fest så KAN ju allt över 10 vara okej. Det är ju väldigt individuellt.

    Lycka till! Och det blir nog bra oavsett! Glad


  • Marjasinus

    Som jag ser det, det man menar med barnfritt är att ingen ska behöva ta hänsyn till barn. Man ska kunna ha precis den mat man vill, alkohol i den mängd man vill, "barnförbjudna" tal, en lång sittning e t c

    Det finns 13-åringar som klarar av att vara med på såna fester. Det finns också 18-åringar som inte klarar det. 

    Jag var via BT förstått att de finns de föräldrar som, om de blir bjudna på barnfria bröllop, tycker att det är pest och pina. Och om de väl kommer sedan kan ta illa vid sig om de ser andra barn på festen. Jag kan för mitt liv inte förstå det - vi skaffar barnvakt även till barntillåtna bröllop bara för att det är trevligt att göra något själva ibland.

  • sensommarbrud

    hur ska man formulera detta på bästa sätt?

  • AnnSofieS

    Vi skrev så här:

    Välkommen till vigsel mellan X och X
    den 6/7 kl 13.00 i Vårdsbergkyrka.

    Därefter blir det middag och fest i Landerydsgården
    för alla över 15 år.

  • Milano

    Vi har också en åldersgräns, dock från 9 år och vi har gjort det enkelt för oss och helt enkelt skrivit i inbjudan:
    "Alla barn är välkomna på vigseln, men middag och fest vill vi spendera med de som är över 9 år gamla."

  • filibustern

    vi kommer nog inte heller ha barn på vårt bröllop.. jag personligen anser "barnfritt" när de "barn" som är med är 15 +. dock tror jag inte att det finns så många barn i familjen den dagen vi gifter oss. :P  och dom kanske är så pass gammal (typ.. 10-12) att vi tycker dom får vara med ändå. :)

Svar på tråden vilka är barn?