• tisa

    Skall vi boka om för en väns skull?

    Jag behöver hjälp med mitt dåliga samvete. Vi skall gifta oss 4 maj och för inte så länge sedan berättade en kompis till mig att hon är gravid med bf 15 maj. Vilket självklart känns jättekul och jag är superglad för hennes skull. Det är en bra kompis men vi ses inte så ofta längre men hon är självklart bjuden på bröllopet. Hittills verkar hon ha haft en jobbig graviditet så jag tvivlar på att hon skulle komma. Jag har inga barn så jag vet inte hur det är, orkar man gå på bröllop så nära bf? Om hon skulle tacka ja så finns ju risken att de i sista sekund måste ändra sig. Hur gör man då med bordsplacering, trycksaker? Nu står och faller inte bröllopet med henne men jag känner mig så taskig. Skall vi boka om datumet? Vi har bokat en hel del och informerat många och håller på med inbjudningarna nu och om vi skulle boka om så hade det ju fått bli framskjutet flera månader. Hur hade/har ni gjort?

  • Svar på tråden Skall vi boka om för en väns skull?
  • frida o björn

    Jag vet faktiskt inte hur jag skulle ha gjort, antagligen inte bokat om. Hade det varit någon av mina syskon skulle jag nog bokat om dock...

    Det här med att hon kanske inte kan komma i sista stund, så är det ju med alla gäster. Vem som helst
    kan bli sjuk och då måste man ändra bordsplacering just då, så den aspekten kanske inte är så viktig?
    Placera henne på ett sätt så att inte resten av bordsplaceringen måste ändras så mycket, tex längst ut på ett bord.

    Hoppas det löser sig!

  • passionsblomman

    Hur man mår innan förlossning (eller öht under graviditet), efter förlossning och under första tiden som mamma, är verkligen väldigt olika. Det finns kvinnor som utan vidare skulle hänga i och parta järnet in i det allra sista, och det finns de som aldrig skulle komma på tanken att gå på fest. Det kan man helt enkelt inte veta-och det kan du heller inte ta särskilt mycket hänsyn till. Byter du datum, så är kanske någon annan gäst nybliven gravid och kräks som en katt och orkar inte vara med för det.
    Folks liv pågår även när man själv är gravid, och jag tror man tycker det är skönt att veta att man är välkommen, men att ingen tar illa upp om man uteblir. Jag skulle inte ändra något datum.

    Däremot får man ju vara beredd på att ändra sin bordsplacering och det kan man ju som redan sagts behöva göra ändå. Det är en oväsentlig detalj och sådant man får räkna med.


    Det är svårt att vara modig när man är ett mycket litet djur
  • Fjärilen

    MIn bästa kompis blev gravid ock födde ca en månad innan vårt bröllop. Hon kunde inte komma på vare sig bröllopet eller möhippan (då var hon fortf gravid). Självklart var det super tråkigt att hon inte kunde komma.

    Vi hade en dag där vi satt och visade alla bilderna ifrån bröllopet (vi hade en fotograf som var med oss från att vi gjorde i ordning oss och till festens början).

    Hon sa att det kändes som om hon var med efter att ha kollat på bilderna.

    Så i din sitts så hade jag haft bröllopet.

  • PimPim83

    Jag hade inte heller bokat om. Som sagt kan vem som helst av gästerna behöva boka av i sista stund pga sjukdom eller annat. Jag var på en stor 30-årsfest ca 2 veckor innan mitt första barn föddes och det var inga problem för mig. Men som sagt, hur man mår under en graviditet är väldigt individuellt.


  • Vicke01

    Är lite i samma sits här. Sedan vi bestämde oss för bröllop har vi fått reda på att (minst) 4 personer kommer vara antingen höggravida eller precis ha fött när vi ska ha hela kalaset. Svårt för dem att veta hur de kommer må, men jag ser hellre att de tackar ja och sedan ändrar sig i sista stund. Det är lättare att plocka bort några personer från bordet än att lägga till Det "värsta" som jag ser det är om alla 4 skulle hinna få innan bröllopet och att alla tar med sig de små. Vi har skrivit i inbjudan att ammande barn är ok att ta med sig, men det var innan "alla" gick och blev gravida. Lagom kul om man kommer höra barnskrik under hela middagen och att festen handlar om alla "gulliga bebisar" istället för oss. Så ego är jag!

    Men det viktigaste är ju ändå att jag får min älskling! Det finns ju inga garantier för att festen blir bättre eller sämre pga eventuella bebisar, och fler fester kan man alltid ordna.

  • Mmmaria

    Boka inte av.


    Man vet aldrig vad som händer. Om ni har bröllopet tidigare kanske det inte heller passar för hon kan ju faktiskt få barn mycket tidigare än beräknat.


    Tar ni bröllopet några månader senare vet ni inte heller hur hennes liv ser ut. Hon kanske inte alls vill gå på en fest med en nyfödd. Barnet kanske inte mår bra etc.


    Hon mår förhoppningsvis toppen 2 veckor innan BF : )


     


    Min bästa kompis fick cancerbesked precis när vi planerade bröllop. Jag tyckte att det var jättejobbigt. Vi försökte klämma in bröllopet mellan hennes operation och strålbehandling, men sedan var hon tvungen att göra ytterligare en operation så det blev inte perfekt i alla fall. Hon var med hela dagen (dock trött) och det var jag överlycklig för.

  • Chicita

    Jag skulle inte boka om. Om vi skulle tänkt så (alltså anpassa oss efter gästernas livssituation) så skulle vi nog inte ha gift oss än.
    Om hon kan komma så kommer hon ju.
    Men planera utefter att hon kanske inte kommer.

    Vi fick stryka en hel familj kvällen innan bröllopet. Bordsplaceringen var färdig redan.
    Men vi strök helt enkelt över dom och bad dom som satt längre ner på den bordstungan att flytta upp och fylla igen gapet helt enkelt.
    Det finns inga problem som inte går att lösa Solig 

Svar på tråden Skall vi boka om för en väns skull?