• eml33h

    Måste vi bjuda en idiot?

    Jag har en vän, vars pojkvän är en riktigt stor idiot.
    Trots att dom varit tillsammans i över 2 år så har jag bara träffat honom 3-4 gånger.
    Varje gång vi har haft middag/fest har han stannat hemma med huvudvärk etc, för att sen dyka upp några timmar senare när alla har ätit. Då värmer min vän rester av middagen i micron, varpå han trycker i sig och sen far på fest med "sina" kompisar. Han är även sjukt otrevlig mot min vän och kallar henne fula saker i andras närvaro. Han är även en sån som är ute på helgerna och slåss och beter sig som ett svin.
    Jag har pratat med henne flera gånger om att han inte beter sig som en vuxen människa och att hon förtjänar så sjuukt mycket bättre! men hon säger att hon är lycklig , "inte 100% lycklig men vem är det?!" och han är ju "såå bra i sängen!"
    Han bodde med sina föräldrar innan han träffade henne, och hon får göra ALLT! Han lever på henne..


    Nu till mitt dilemma.. måste jag bjuda honom på vårt bröllop?
    Hon vet att jag inte tycker om honom, ingen i vår bekantskapskrets gör det...
    Och jag vill verkligen inte ha honom där, han kommer förstöra stämningen och jag är rädd att han kommer börja bråka med andra gäster, då han alltid hamnar i bråk när han dricker..

  • Svar på tråden Måste vi bjuda en idiot?
  • Sebastiána

    Vem vet. Han kanske "får huvudvärk" på bröllopsdagen också och stannar hemma, men då är han INTE välkommen att komma senare och inga retser värms upp.

  • eml33h

    Nu har det kommit fram att han är bannlyst hos hennes föräldrar då han varit fysisk mot henne.
    Hon har dock dragit sig undan från hela sin familj, förutom sin syster.

    Vi som står henne närmast planerar för en intervention till veckan.
    Känns som att vi måste ta tag i det här nu innan det är försent, för hennes och barnens skull.

    Om vi ska/inte ska bjuda honom har liksom inte längre någon betydelse..
    Han blir INTE bjuden, men det relevanta är att hon måste få hjälp så fort som möjligt!

  • Daludd

    I vanliga fall ja man "måste" det, men om han är våldsam så tycker jag att ni helt enkelt markerar ert ogillande och tar konsekvenserna av det, vännen blir arg osv. Förstör inte er dag genom att bjuda in honom, det finns faktiskt gränser för artighet.

  • eml33h

    Känns som att det där inte längre spelar någon roll.
    Nu vill vi bara hjälpa henne så gott vi kan!

  • Alyllyra

    Jag hoppas det går bra för er! Vilken tur att hon har starka kompisar som orkar ta tag i det här och säger ifrån! Lycka till, vi håller tummarna för att den här tjejen orkar ta sig ur sin destruktiva situation.

  • Sofiiiz
    eml33h skrev 2012-10-19 10:00:14 följande:
    Nu har det kommit fram att han är bannlyst hos hennes föräldrar då han varit fysisk mot henne.
    Hon har dock dragit sig undan från hela sin familj, förutom sin syster.

    Vi som står henne närmast planerar för en intervention till veckan.
    Känns som att vi måste ta tag i det här nu innan det är försent, för hennes och barnens skull.

    Om vi ska/inte ska bjuda honom har liksom inte längre någon betydelse..
    Han blir INTE bjuden, men det relevanta är att hon måste få hjälp så fort som möjligt!
    BRA! Har själv anhöriga som varit i våldsamma relationer, och de behöver hjälp utifrån för att ta sig ifrån de.
  • knackamackadam

    Hoppas att hon vill ta era utsträckta händer och att hon är färdig med honom. Annars kan det bli svårt. Man får bara inte dra in sina stackars barn i en sådan relation...

  • eml33h

    Vi hade som sagt vår intervention.. gick väl inge vidare.
    Hon blev inte arg på oss överhuvudtaget, men hon förnekade allting såklart.
    Nu i efterhand känns allting som vanligt, som att det vi sa aldrig har hänt.
    Känns som att vi står och trampar nu, utan att veta vad nästa steg ska bli..
    Ringde och pratade med kvinnojouren men där blev jag då inge klokare..

  • stormhelen

    Fasiken vad tråkigt att det inte gick något vidare med er intervention. Rynkar på näsan


    Fortsätt att stötta henne, och var uppmärksam på om hon far illa både psykiskt och fysiskt.


    Vill hon inte erkänna för sig själv och inte är vill ha hjälp är det ju svårt att få henne att bli mottaglig för vad ni än säger eller gör.


    Fråga henne lite försiktigt  och försök locka ur henne vad som händer i hemmet.


    Ser ni att hon har blåmärken eller andra skador dokumentera det i så fall. Skriv ner i almenackan när det inträffade, även om det "bara" är verbalmisshandel som ni antingen bevittnar eller får återberättat för er. Dokumentera ALLT.


    Om/ när hon väljer att lämna honnom har ni massor av bevismatrial mot honnom som han kan dömmas för. Finns det dock ingen dokumentation så kan han komma undan då ord som bara beskriver ofta tenderar att väga lätt. Och då står ju även ord mot ord.


    Om/ när hon börjar bli lite mer villig att se situationen som den är, hjälp henne att ta sig ur förhållandet. Se till att kanske ha en färdigpackad väska med hennes saker (och barnens) som någon av er kan ha ståendes i sin bostad. När ni väl hjälper henne att "fly" finns hennes saker redan på plats.


     

  • Pagnie

    förstår ditt dilemma helt och hållet för jag var i exakt samma situation. Dock med en utav min tärnor. Hennes pojkvän är ett rikspuckor och sveriges största svin och honom tyckte vi inte om ens innan dom blev tillsammans. Men jag vill verkligen inte att något ska förstöra vår dag så jag sa som det var till henne och hon blev arg för att vi inte accepterade den hon valt att leva med. Men så är det ju inte riktigt. det är hennes val och hon får leva med vem hon vill och vi accepterar det. dock tycker vi inte om honom. har aldrig gjort och kommer inte göra heller, vi kände ju honom innan.
    MEN vi vill inte ha honom på vårt bröllop. Den dagen lägger vi så mycket pengar på att vi tycker att vi får bestämma vem som ska eller inte ska vara där. väldigt enkelt. Och jag vill inte ens riskera att han förstör något så däför gjorde jag så. så klart så sa hon då att då kommer inte hon heller men det får vara så då jag inte vill under några som helst omständigheter ha honom där. så illa är det.

  • eml33h

    Är ganska övertygad om att hon skulle komma ändå.
    Hon är inte arg på oss på något vis för att vi har tagit ställning när det gäller honom.
    Känns nästan som att hon förstår oss ibland, hon brukar väldigt sällan ta honom i försvar.
    Ska hur som helst ge henne inbjudan personligen, och förklara att han inte är bjuden.
    Hon är egentligen en otroligt klok människa så det kommer hon absolut förstå.
    Sen får vi hoppas att hennes familj och vi som är hennes vänner kan, med gemensamma krafter, få henne att förstå och att ta sig ur det här.

  • eml33h

    Det blev precis som jag trodde.
    Hon blev superglad att vi ska gifta oss och ifrågasatte inte ens att han inte var bjuden.
    Så det känns ju skönt! :)

  • PimPim83
    eml33h skrev 2012-12-07 07:20:08 följande:

    Det blev precis som jag trodde.
    Hon blev superglad att vi ska gifta oss och ifrågasatte inte ens att han inte var bjuden.
    Så det känns ju skönt! :)


    Skönt att det löste sig så bra! :)
  • eml33h

    Ja, det känns ju bra att hon förstår vad vi känner inför honom.
    Nu återstår det bara för henne att inse hur dålig han verkligen är.
    Men allt har sin tid! Jag ser ett ljus i tunneln iaf : )

Svar på tråden Måste vi bjuda en idiot?