• FrökenMäkelä

    Info på inbjudan

    Kan man skriva så här i informationen som följer med inbjudan?


    Klädsel Kavaj - Bara om det redan finns i er garderob. Viktigaste är ni känner er bekväma.


    Vid OSA meddela om eventuella allergier och om ni önskar att hålla tal.


    Denna dag lämnar vi våra fyrbenta vänner hemma i hänsyn av allergiska gäster (har tyvärr ett par som alltid släpar med sina hundar och den ena tar de alltid med in i div. lokaler. jag själv tex är allergisk-detta i parantes står inte med i inbjudan ;) )


    Vi önskar oss inga materiella presenter men litet bidrag till bröllopsresa välkomnas


     


    I de utländska inbjudningarna kommer det även stå att meddela om de önskar hjälp med att ordna övernattning eller om de ordnar detta själv.


     


    Behöver det stå något mer i informationen?

  • Svar på tråden Info på inbjudan
  • Chicita

    Jag skulle ändrat lite i formuleringen.
    När det gäller klädkod så skulle jag skrivit:
    Klädsel: Kavaj (eller liknande)

    Det behövs inte så mycket förklaring där. "Ta kavajen, kostymen eller något annat som passar in" liksom. 

    När det gäller presenter så vet jag inte om ni förväntar er att folk ska ta med present. Men formuleringen kändes lite som ett krav.
    Kanske:
    För er som vill ge en gåva så önskar vi oss mest av allt ett bidrag till bröllopsresan.

    Ett vanligt tillägg är "Mest av allt önskar vi er närvaro på festen" eller något åt det hållet. Så med det tillägget kunde önskelistan sett ut så här:

    Er närvaro är allt vi önskar. Men om någon ändå vill ge oss en gåva så blir vi väldigt glada för ett bidrag till bröllopsresan.

    Om man skriver så, så bör man ju dock vara glad just bara över att dom kommer, så man inte retar sig på att några inte kommer med present sen Flört

    Annars tyckte jag att det var bra Glad
    Behöver ingen av dom svenska gästerna tips om boende? 
     

  • Aniara4

    Håller med om Chicitas förslag, med en liten korrigering av prepositionerna därtill :  "av  hänsyn till" bör det stå.

  • Chicita
    Aniara4 skrev 2012-10-13 13:35:16 följande:
    Håller med om Chicitas förslag, med en liten korrigering av prepositionerna därtill :  "av  hänsyn till" bör det stå.
    Ah det såg jag inte ens, jag fokuserade på dom andra bitarna
  • FrökenMäkelä
    Aniara4 skrev 2012-10-13 13:35:16 följande:
    Håller med om Chicitas förslag, med en liten korrigering av prepositionerna därtill : "av hänsyn till" bör det stå.
    Precis så jag ville få det till men lyckades inte få den formuleringen ur en lördags trött hjärna =)
  • FrökenMäkelä
    Chicita skrev 2012-10-13 13:29:21 följande:
    Jag skulle ändrat lite i formuleringen.
    När det gäller klädkod så skulle jag skrivit:
    Klädsel: Kavaj (eller liknande)

    Det behövs inte så mycket förklaring där. "Ta kavajen, kostymen eller något annat som passar in" liksom.

    När det gäller presenter så vet jag inte om ni förväntar er att folk ska ta med present. Men formuleringen kändes lite som ett krav.
    Kanske:
    För er som vill ge en gåva så önskar vi oss mest av allt ett bidrag till bröllopsresan.

    Ett vanligt tillägg är "Mest av allt önskar vi er närvaro på festen" eller något åt det hållet. Så med det tillägget kunde önskelistan sett ut så här:

    Er närvaro är allt vi önskar. Men om någon ändå vill ge oss en gåva så blir vi väldigt glada för ett bidrag till bröllopsresan.

    Om man skriver så, så bör man ju dock vara glad just bara över att dom kommer, så man inte retar sig på att några inte kommer med present sen Flört

    Annars tyckte jag att det var bra Glad
    Behöver ingen av dom svenska gästerna tips om boende?

    I inbjudan har vi skrivit Klädkod - Kavaj och vill i informationen bara förtydliga att det är inget krav bara en önskan. Har många som aldrig skulle ta på sig det och vi vill inte kräva det av dem heller. Jeans och skjorta duger också.


    Tur man kan be andra läsa för present är absolut inget krav! Så den texten har jag ändrat till ditt förslag.


    De svenska gästerna bor inom köravstånd (i trakterna av oss) eller har möljligheten att ta taxi utan det kostar skjortan. Vet också att där är någon i de flesta sällskap är någon nykter av olika anledningar som kan köra.

  • Chicita
    FrökenMäkelä skrev 2012-10-13 14:08:01 följande:

    I inbjudan har vi skrivit Klädkod - Kavaj och vill i informationen bara förtydliga att det är inget krav bara en önskan. Har många som aldrig skulle ta på sig det och vi vill inte kräva det av dem heller. Jeans och skjorta duger också.


    Tur man kan be andra läsa för present är absolut inget krav! Så den texten har jag ändrat till ditt förslag.


    De svenska gästerna bor inom köravstånd (i trakterna av oss) eller har möljligheten att ta taxi utan det kostar skjortan. Vet också att där är någon i de flesta sällskap är någon nykter av olika anledningar som kan köra.


    Då låter det ju som att du har lite koll nu Glad
    Det blir nog bra, kör på det
  • FrökenMäkelä
    Chicita skrev 2012-10-13 14:15:13 följande:
    Då låter det ju som att du har lite koll nu Glad
    Det blir nog bra, kör på det
    Tack för hjälpen!
Svar på tråden Info på inbjudan