• Sadae

    Det där med presenter

    Skriver ni något om eventuella presenter i inbjudan?

    Det känns lite förmätet att göra det, samtidig kanske man får massa konstiga saker om man inte gör det.

    Hur har ni gjort?

    Överlag känns det svårt att veta vad som ska finnas med i inbjudan. Om man inte skriver något om klädseln, vad tänker folk då? 

  • Svar på tråden Det där med presenter
  • Sofiiiz
    Jonas111 skrev 2012-10-09 07:25:01 följande:
    vi skrev att de skulle kontakta värdpar för info om presenter. o sen hade vi öppnat ett resekonto samt att vi satt upp en mindre cerveralista på saker vi verkligen ville ha
    De här är ju de smartaste sättet att göra de på, eftersom många inte vill fråga brudparet vad de önskar sig.
    Vi skrev på hemsidan att vi önskade oss bidrag till resa. Och till de vi visste inte skulle gå in på nån hemsida (äldre utan dator) så skrev vi de på en liten egen infolapp som låg i samma kuvert som inbjudan.
  • GabriellaIvarsson

    Jag tycker (till skillnad från de flesta här verkar det som :P) att det är helt ok att ha med info om presenter på inbjudan. Själv tycker jag att det är kul att få ge något till brudparet! Då är det ju bara bra att veta vad de önskar sig (om det så är köksprylar eller pengar till resa) så man köper något de verkligen vill ha.

    Vi kommer ha en önskelista på Önska med saker i alla prisklasser, så kan de som vill ge något hitta något i rätt prisklass för dem. Inget fel med det tycker jag.  :)

  • Sofiiiz
    GabriellaIvarsson skrev 2012-10-17 10:54:29 följande:
    Jag tycker (till skillnad från de flesta här verkar det som :P) att det är helt ok att ha med info om presenter på inbjudan. Själv tycker jag att det är kul att få ge något till brudparet! Då är det ju bara bra att veta vad de önskar sig (om det så är köksprylar eller pengar till resa) så man köper något de verkligen vill ha.

    Vi kommer ha en önskelista på Önska med saker i alla prisklasser, så kan de som vill ge något hitta något i rätt prisklass för dem. Inget fel med det tycker jag.  :)
    De kan ändå vara bra att folk hör av sig till tex värdpar, toastmaster eller liknande. Senaste bröllopet jag var på hade de bland annat önskat sig en brödrost. De gick hem med 10 brödrostar! Så kanske nån som checkar av prylar på önskelistan allt eftersom om man önskar sig en hel del olika saker.
  • Chicita
    Sofiiiz skrev 2012-10-17 11:29:01 följande:
    De kan ändå vara bra att folk hör av sig till tex värdpar, toastmaster eller liknande. Senaste bröllopet jag var på hade de bland annat önskat sig en brödrost. De gick hem med 10 brödrostar! Så kanske nån som checkar av prylar på önskelistan allt eftersom om man önskar sig en hel del olika saker.
    Sånt slipper man om man registrerar en önskelista på något ställe (Duka, Cervera eller liknande). För då ligger den i deras dator och det prickas av i realtid så att dubletter undviks.
  • GabriellaIvarsson
    Chicita skrev 2012-10-17 11:34:59 följande:
    Sånt slipper man om man registrerar en önskelista på något ställe (Duka, Cervera eller liknande). För då ligger den i deras dator och det prickas av i realtid så att dubletter undviks.
    Precis, jättesmidigt! :) Därför vi tänkte använda oss av en sån önskelista.
  • Tokig

    Vi skrev ingenting om presenter i vår inbjudan. Där hade vi bara det mest väsentliga, typ datum och plats.

    Sedan hänvisade vi till vår hemsida. www.nukörvi.se

  • smisa

    Vi ska göra en "önskelista" på hemsidan som är bokningsbar. Kommer dock skriva att detta är inspiration, att de får köpa vad de vill och framför allt OM de vill :) Ska dock skriva bröllopsresa på listan ;)

  • Sadae

    Vi hade lite info om presenter på vår hemsida till slut, kändes jobbigt och fel att skriva sådant i inbjudan. 

  • eml33h

    Om man inte har vare sig hemsida eller värdpar/toastmaster, hur gör man då?

  • Chicita
    eml33h skrev 2012-10-24 10:39:01 följande:
    Om man inte har vare sig hemsida eller värdpar/toastmaster, hur gör man då?
    Det finns väl inga egentliga regler.
    Men det kan ju vara bra idé att lämna önskelistor till era föräldrar eftersom det är troligt att folk kontaktar dom för att fråga efter vad ni önskar er, om dom inte vill "störa" er.

    Om ni registrerar en önskelista på exempelvis Cervera så kan ni ju bara lägga med det på en infolapp i inbjudan, bara som en liten "parentes" egentligen. 
    Typ:

    Boende finns till rabatterat pris på X-hotell och Y-vandrarhem 
    Önskelista finns registrerad på Cervera
    Eventuella allergier anmäls i samband med OSA.

    Och samma går ju att göra om man önskar sig ett bidrag till resan.

    Det viktigaste är väl att det inte ser ut som
    Hej ni får gärna komma på vårt bröllop som är då och då.
    Köp någon av dom här presenterna till oss
    X
    Y
    Z
    ...
    Flört 
  • Chicita

    Jag ska lägga till att det ibland kan kännas som att det ges dubbla budskap här på BT, någon får svaret "ja det går så bra" medan någon annan får höra "nej för sjutton gör inte så".
    Men oftast är det inte exakt samma frågeställning från början, och därför blir svaren olika.
    Det är helt enkelt inte exakt samma situation, och då kan man inte ge exakt samma svar.

    Ibland blir rådet "gör så här", fast samma person sa "gör absolut inte så här" i en annan tråd eller bara till en annan person i samma tråd.
    Så det kan ju vara lite förvirrande ibland...
    Men använd sunt förnuft och försök att se saker från gästernas synvinkel.
    Ibland är det bara ett ord i en formulering som ska ändras för att intrycket ska bli mjukare, även om betydelsen är det samma... 

  • Aniara4

    Vi gjorde också så att gästerna fick svara till våra mammor, och så la vi till att "övriga frågor besvaras av X och Y". Sen hade vi skickat en önskelista till dem, som de fördelade lite mellan gästerna, och vi hade också betonat att presenterna inte var viktiga för oss, så att de skulle kunna förmedla det till oroliga gäster.

    För egen del hade jag gärna önskat bidrag till redan, men maken var väldigt mycket emot att önska sig pengar, så vi fick försöka komma på saker vi ville ha. Själv tyckte jag det kändes mycket knepigare att skriva önskelista med "en sån, en sån , en sån", men vi behövde åtminstone inte visa den för gästerna!

Svar på tråden Det där med presenter