• Ri 2013

    Save the Date -på e-mail?

    Tycker ni det är OK att skicka STD-kort per mail, tex i pdf-format?

  • Svar på tråden Save the Date -på e-mail?
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2012-10-07 22:07:59 följande:
    Jag kan nog inte hjälpa dig där tyvärr... För mig har det alltid bara "funkat" (sådär som man vill att teknik ska göra...). Jag kör både G-mail och Exchange och växlar mellan iFån (jobbet) och Android (privat) och har aldrig haft några problem Drömmer

    Och jag håller med er, det kan vara jättetrevligt att få ett brev hem i brevlådan! Men att få ett kort på mail eller en superrolig film som den som Tokig gjorde är för min del minst lika personligt och spännande. Och det är ju faktiskt bara STD-kort, om folk glömmer datumet så känner de ju två personer som de kan fråga som inte kommer att glömma det. Och personlig kontakt är ju ändå det roligaste Glad 
    Har ju ett datasnille till make, så jag "måste" använda openoffice, Debian-Gnu-Linux osv här hemma, han är inget Microsoft-fan om man säger så Tungan ute
    Men han använder i princip inte sociala medier, så det är ingen idé att fråga honom om sånt så jag hoppades att du skulle veta nu när du sa sådär SkrattandeFlört

    Jag hade ju hellre fått filmen på en dvd-skiva i brevlådan om jag ska vara riktigt ärlig...
    Det är väl det där med att man kan skicka 300 inbjudningar med ett par knapptryck som gör att det blir opersonligt antar jag... 
  • maxmamma

    jag personligen tycker det är roligare om det kommer ett brev i min postlåda med ett save the  date kort i, och jag skulle med stor sannorlikhet sätta upp kortet på kylskåpet så jag såg det varje dag o inte hade chans att glömma bort datum

    skulle jag få via mailen så är det stor risk att det glöms bort o tyvärr hamnar i skräpkorgen o sen minns jag inte datum. Är iofs inte den som sitter o snokar igenom min mail heller varje dag.

    så jag svarar nej skicka vanligt brev istället även om det kostar ngra kronor o kanske är ngt mindre trevligt för miljön... men så här tycker jag o det är jag det Tungan ute 

  • Alyllyra
    Chicita skrev 2012-10-07 22:20:27 följande:
    Har ju ett datasnille till make, så jag "måste" använda openoffice, Debian-Gnu-Linux osv här hemma, han är inget Microsoft-fan om man säger så Tungan ute
    Men han använder i princip inte sociala medier, så det är ingen idé att fråga honom om sånt så jag hoppades att du skulle veta nu när du sa sådär SkrattandeFlört
    Tyvärr inte Tungan ute. Har bara väldigt ytlig koll på Linux (dvs., har bara använt det några gånger) så jag kan nog inte uttrycka mig där... Inte heller har jag någon koll på FB mm eftersom jag inte använder det. Men mail-telefon-kalendersynkning funkar för mig i alla fall! Värt att notera är att jag fram till ca 5 månader sedan hade papperskalender och skulle aaaaldrig byta, tji gick det med det...

    Jag tror svaret på frågan för TS del är hur väl ni känner era gäster. Jag vet vänner som inte skulle komma ihåg datumet om jag så skrev det i pannan på dem så att de såg det varje dag i spegeln. Så till dem skulle det inte spela nån roll hur de fick sitt kort. Skrattande
    Men till mormor skulle jag aldrig kunna skicka via mail, hon skulle naturligtvis få ett kort på posten.
  • Chicita
    Alyllyra skrev 2012-10-07 23:33:52 följande:
    Tyvärr inte Tungan ute. Har bara väldigt ytlig koll på Linux (dvs., har bara använt det några gånger) så jag kan nog inte uttrycka mig där... Inte heller har jag någon koll på FB mm eftersom jag inte använder det. Men mail-telefon-kalendersynkning funkar för mig i alla fall! Värt att notera är att jag fram till ca 5 månader sedan hade papperskalender och skulle aaaaldrig byta, tji gick det med det...

    Jag tror svaret på frågan för TS del är hur väl ni känner era gäster. Jag vet vänner som inte skulle komma ihåg datumet om jag så skrev det i pannan på dem så att de såg det varje dag i spegeln. Så till dem skulle det inte spela nån roll hur de fick sitt kort. Skrattande
    Men till mormor skulle jag aldrig kunna skicka via mail, hon skulle naturligtvis få ett kort på posten.
    hehe.. ok det var ju synd Tungan ute
    Men det är ju så där det brukar bli. Jag skriver upp allt i en stor köksalmanacka, för annars kommer inte maken ihåg något alls. Eller tja det gör han inte ändå {#emotions_dlg.djavulsk} Men då har jag gjort det jag kan i alla fall...

    Jag tror också att Save the Date-kort rätt generellt beror på hur intresserad mottagaren är av att komma ihåg det.
    För många är det något som händer väldigt långt bort och alltså inget man lägger någon energi på att minnas. Man väntar på den "riktiga" inbjudan istället liksom... 
  • ThereseV

    Förhoppningsvis så känner man sina gäster hyffsat bra och kan ha en uppfattning om hur dom skulle kunna reagera. Visst är det roligare att få ett brev på posten men man måste inte alltid välja det bästa/roligaste/lyxigaste alternativet om det inte passar. Som flera redan kommenterat så är det ju dock viktigt att man har såpass bra koll på sina gäster att man väljer alternativ som dom har tillgång till/kommer att se. 

    Att bli bjuden på bröllop borde väl ändå alltid vara en positiv upplevelse? Lägger man ner lite energi på en fin pdf som matchar resten av temat så kan det fortfarande se genomtänkt ut. Förhoppningsvis så förstår gästerna också att man inte har bjudit hela ens facebook-lista på bröllop bara för att det är lätt;) 

    För oss är save the date-korten eller liknande inte tokviktiga, dom flesta vet redan att vi gifter oss men vi vill ändå göra något eftersom vi har många som reser långt och vi vill inte skicka ut dom riktiga inbjudningarna alltför tidigt. (Ska man skicka ut inbjudningskort så får dom ju faktiskt något kul i brevlådan längre fram..) Vi kommer troligtvis göra en liten film som har anknytning till hur vi träffades och för oss skulle det bli väldigt dyrt att skicka ut alla på skivor så det är inget alternativ. Dom allra flesta kommer få den på mail eller facebook och några få kommer få den skickad. För våra gäster vet jag att det kommer vara ok:) 
     
    Om någon glömmer att vi ska gifta oss för att dom inte får en fin lapp dom kan sätta upp på kylen så utgår jag från att dom inte var så intresserade av att komma ändå..  

  • MoN

    jag skulle inte skicka vil mail men om du vill det så gör det Glad inget fel i det, alla gör vi olika och det finns ju inget rätt eller fel!

  • Zigster

    En bekant till mig gifte sig utomlands i år, och hon och hennes man gjorde en grupp på Facebook som de delade till alla sina långväga gäster, där de informerade om när och var de skulle gifta sig samt bad de oss som var inbjudna i gruppen att meddela sina adresser så att de hade rätt adresser när de skulle skicka ut de formella inbjudningarna. Det var inget formellt Save the Date, men i och med att de hade många gäster som skulle resa långt tyckte jag det fungerade väldigt bra.

    Jag kan hålla med om att det är roligare att få ett Save the Date i brevlådan än i mailen, men jag personligen har inga problem med elektroniska Save the Date heller, jag skulle tycka det var roligt i vilket fall. Jag och min sambo håller på att planera vårat bröllop just nu, och jag kommer antagligen att skicka Save the Date elektroniskt till några (vänner i utlandet och vänner som flyttar runt mycket). Hur jag ska göra med resterande har jag inte riktigt tänkt ut ännu =)  

  • CoolJen

    Jag skulle absolut inte ha något emot ett elektroniskt save the date men då är jag den som kollar min mail flera ggr/ dag och jämt är uppkopplad.

    Min sambo tex kollar typ aldrig sin privata mail, så då kan det vara svårare att få informationen att nå fram.

    Jag är verkligen för inbjudningar och event på facebook och mina vänner som inte använder sig av facebook eller är inne väldigt sällan missar en massa men alla är vi olika.

    Jag skickade precis ett save the date mail till min moster som bor i england, övriga gäster får vänta på sin inbjudan men självklart så pratar man ju med folk så det sprids via mun också.

  • Frökenhansson

    Lusigt - jag funderade på precis samma sak... Kom dock fram till att ett personligt brev/kort i brevlådan var det bästa och förmodligen mest uppskattade. Som några till skrivit - vem blir inte glad av att det för en gång skull ligger annat än räkningar och reklam i brevlådan...! Men nu när jag va inne och tittade på "Tokigs" hemsida och deras film ändrade jag lite uppfattning - grymt festligt sätt att göra det på... :)


    Funderar vidare helt enkelt...


     

  • Pelle och Maya

    Vi skickade ut vårt Save The Date som ett personligt bildspel med tillagd musik i "bröllopsanda" i juni månad. Vi gjorde det på PhotoPeach och det blev superbra! Vi har sedan mailat ut länken och BARA fått positiva reaktioner! Vi är supernöjda! <3

Svar på tråden Save the Date -på e-mail?