• sanon

    Formulera att alkohol bjuds som välkomst dryck men ej mer.. hur?

    Wiho, mitt första inlägg här! .-) 

    However.. Jag vill ha hjälp att formulera på inbjudan att vi bjuder på välkomstdrink samt vin eller öl till maten men övrig alkohol får man ta me själv. Låter så snålt men vill ha de fint formulerat Hur ska vi skriva? Några förslag? 

  • Svar på tråden Formulera att alkohol bjuds som välkomst dryck men ej mer.. hur?
  • Chicita

    Har inte sett en formulering där man får ta med eget dricka. 
    Men om man har en betalbar så är ju detta en vanlig formulering:
    Efter middagen finns en betalbar för er som vill ha något mer att dricka.

    Så du kanske kan formulera det typ:
    Efter middagen hänvisar vi till egen medhavd dryck

  • Chicita

    Hmm ordet "medhavd" såg konstig ut i skriftspråk tyckte jag.
    Men "medtagen" har ju dubbel innebörd, så jag skulle undvika det ordet Flört 

  • javas

    Såhär skrev vi:

    Därefter bjuds på middag och fest i xxxxxx
    Öl och vin serveras till maten, metag gärna egen dryck till festen.

    Enkelt och tydligt anser jag, ingen har haft frågor om det än iaf!

  • J2012

    Eftersom ni väljer att ha en fest där folk får ta med sin egen dryck så antar jag att det kommer vara en ganska avslappnad och lättsam tillställning, och då tycker jag att formuleringen inte behöver vara så stel och korrekt.

    Jag skulle skrivit:

    "Vi kommer att bjuda på en välkomstskål samt lite vin och öl till maten. Det är fritt fram att ta med sig egna drycker till festen om man är sugen på något mer alkoholhaltigt under kvällen"

    Annars tycker jag Javas formulering är bra, enkel och rak!  

  • Juni 2012

    Var tydliga med om alla ska ta med egen dryck eller om bara de som vill dricka alkohol ska ta med eget. Dvs bjuder ni på läsk, mineralvatten, juice, m.m?

  • sanon

    Vi har valt att ta en kuvert avgift istället så bju vi på all dryck, då var det problemet ur världen

  • Tilda93
    sanon skrev 2012-09-14 20:59:58 följande:
    Wiho, mitt första inlägg här! .-) 

    However.. Jag vill ha hjälp att formulera på inbjudan att vi bjuder på välkomstdrink samt vin eller öl till maten men övrig alkohol får man ta me själv. Låter så snålt men vill ha de fint formulerat Hur ska vi skriva? Några förslag? 
    Men gud va smart! varför har jag inte tänkt på det tidigare? , slippa behöva tänka på hur mycket man ska köpa hem, och vad osv.. Tack! det här ska jag genast prata med sambon om :D
  • noell
    sanon skrev 2012-09-16 18:12:13 följande:
    Vi har valt att ta en kuvert avgift istället så bju vi på all dryck, då var det problemet ur världen
    Nja. Om ni tar betalt av gästerna så bjuder ni inte på all dryck. Om ni tar betalt av gästerna så säljer ni drycken till gästerna.

    Till TS så tycker jag tycker Javas formulering är bra. Enket och rak på sak!
  • sanon
    noell skrev 2012-09-18 22:18:37 följande:
    Nja. Om ni tar betalt av gästerna så bjuder ni inte på all dryck. Om ni tar betalt av gästerna så säljer ni drycken till gästerna.

    Till TS så tycker jag tycker Javas formulering är bra. Enket och rak på sak!
    Ja hur du då ser på saken, men vi bjuder på drycken i mina ögon!
  • noell
    sanon skrev 2012-09-19 09:34:37 följande:
    Ja hur du då ser på saken, men vi bjuder på drycken i mina ögon!
    Man blir ju per definition inte bjuden på något om man måste betala för det själv. Men så länge ni och gästerna är nöjda kan ni ju kalla det precis vad ni vill :)
  • sanon

    Ja alltså den kuvert avgiften vi tagit täcker inte upp för all dryck, så eg är det "bara" ett bidrag om man kan säga så. Men alla har då reagerat positivt:)

Svar på tråden Formulera att alkohol bjuds som välkomst dryck men ej mer.. hur?