• blivandebrudsuzette

    Killar på möhippan?

    Har en konstigfråga men kan man ha med killar på möhippan? Min bästa vän är ju faktiskt kille och det skulle kännas konstigt att inte ha med honom?

    Hur har ni andra gjort som har nära killkompisar? 

  • Svar på tråden Killar på möhippan?
  • daniiel

    Jag har inte längre några nära killkompisar, men förutom hade jag bara det. Hade jag gift mig på den tiden, så hade jag utan tvekan haft med dom på möhippan, om de hade velat. Jag hade nog även haft de som "tärnor" i kyrkan. Det där måste man ju känna efter själv om, ifall man vill utesluta pga kön eller om det ska vara en tillställning för de som står en närmast. Jag skulle säga att det egentligen inte finns något rätt eller fel.

    Om din närmsta vän nu inte är med på möhippan, så kan han väl få en inbjudan till svensexan kanske?


  • vinterfrost

    Om jag nu får en möhippa så kommer nog en av mina bästa vänner (som är av manligt kön) vara med. Han har iallafall pratat om o fixa möhippa till mig :) Vet att han har varit med på några möhippor tidigare o även varit tärna :) Så varför inte?

  • amelian

    Om jag ska få någon möhippa överhuvudtaget så får det nog vara killar med. Jag har nämligen bara vänner av manligt kön.

  • Chicita

    Vi slog ihop våra och hade en svenhippa, men med lite separata saker.
    Så här var det ju blandat Glad 

    Klart killar kan vara med, men det är säkert någon "förståsigpåare" som kommer att tycka att det är konstigt.
    Men då får dom väl tycka det då.
    Det är ju inte längre som förr, att tjejer och killar inte kunde umgås på sånt sätt som man gjorde med de av samma kön. 

  • majflicka

    Varit på möhippa där vi var ett tjejgäng initialt och sen överraskade hela brudens killkompisgäng på kvällen. Kändes helt rätt då hon hade så många nära killkompisar som annars uteslutits och jag var själv bara med för att jag var tjej och bjuden på bröllopet och inte för att vi var nära vänner. Upplägget var ju tärnornas beslut och jag vet de inte var ense. I mina ögon hade killarna lika gärna kunnat vara med hela dagen då de var så nära vänner och man hade inte behövt hålla på att "möhippa bara är för tjejer" men det blev ju en bra kompromiss nu också! :)

  • Bobou

    Jag minns att frågan varit uppe hos Magdalena Ribbing en gång, och hon gav ett jättekorkat svar. (Även solen har väl sina fläckar... ) Hon sa ungefär att "det heter ju MÖhippa, visst kan man ha med män men då blir det ju en annan slags fest". Grejen är ju att det heter möhippa för att bruden är en mö, inte för att resten av gänget måste vara det. Traditionellt kan ju t.ex. både brudens mor och blivande svärmor vara med - vilket MR också skrev om - och de kan väl inte precis kallas mör... Jag tycker absolut att alla vänner ska vara välkomna, oavsett kön!

  • TheD

    Det spelar väl ingen roll om det är tjejer eller killar! Det är urfånigt om man ska börja med sådan gallring, "Jaha, du är brudens bästa vän men du är en man så du får inte vara med"

  • Juni 2012

    Ja, könsdiskriminering är väl inte ens riktigt lagligt?

    Jag har också bara killkompisar, men de visste inte vad en möhippa var, så det blev ingenting.

Svar på tråden Killar på möhippan?