• fresan

    Hjälp med möhippa/svensexa!!

    En fråga ang. det här med möhippa och svensexa. Vilka bjuder man? Jag vet att det är frivilligt men vad är egentligen kutym? Min blivande mans bestman har bett mig om en lista på inbjudna män till bröllopet, ska jag då ge alla. Min bror som är tjugo (min m2b är 45 och bara träffat honom på familjesammanhang) och ska jag skriva dit en av mina barndomsvänners sambo som aldrig har träffat min m2b? Och vad kan jag vänta på min möhippa, min sambos kusins flickvän som jag bara träffat en gång? Min mans syster som förvridet är nästan 20 år äldre än mig? Jag vet inte hur jag ska göra, ni som är gifta, vilka deltog på er möhippa och svensexa?? Hjälp mig!!

  • Svar på tråden Hjälp med möhippa/svensexa!!
  • Anjesckan

    Jag kommer ha min möhippa inom en snar framtid anar jag, men jag vill bara ha de närmaste med på min dag :) vi blir ca 7 stycken med mig inkluderat, det har jag sj valt då jag vill ha en skön och intim stämning med folk jag håller av och känner, så det väljer du sj :)

  • ewamarie

    När min m2bs ena kompis bad om namnen på de inbjudna männen på vårt bröllop gav jag allas namn och adreser. Även till de min m2b inte träffat. Jag är av den åsikten att man själv inte kan eller skall styra över sin möhippa/svensexa. Därför gav jag alla uppgifter och sen får de som ordnar svensexan bestämma hur de vill göra! 
    Jag tycker att vi har så många beslut och så mycket att ta ställning till att jag är glad att få en kväll där jag bara kan följa med.
    Jag hade en fantastisk möhippa och kan inte klaga på något!! Min m2b hade en bra svensexa (dock brutet revben efter boxnignsmatch med proffsboxare) han hade ingen aning om att det skulle bli någon svensexa och blev glatt överraskad. Trots detta är han en man som i efterhand gillar att analysera saker och på så sätt kan hitta saker att gnälla över... Jag tänker annorlunda. Man skall vara glad att man får en dag som andra fixat åt en.... Hur ofta händer det?? 

  • Chicita

    Ge ut alla namn så får dom sålla själva.

    Det är ett sätt för folk att träffas och lära känna varandra också under lite spexigare och mer avslappnade former.
    De som känner att dom inte hör hemma där kommer att säga nej själva.
    Och de som anordnarna känner att dom inte vill bjuda, kommer dom att sålla bort själva.
    Så det där löser sig naturligt utan att du behöver styra och ställa Flört 

  • moa2012

    när jag skulle lämna ut namn och telefon nummer båda mina egna samt min blivandes killvänner så tog jag endast med dem nära vännerna som jag faktiskt vill fira med och som jag vet min blivande vill fira med..förstår inte riktigt grejjen med att fira med folk man inte annars umgås med..känns inte som det så avslappnat då ?..dessutom blir det bara svårar och få ihop aktiviteter som man kanske gruppbokar om man är jätte många...
    nej lämna endast dem du vill ha med och dem din blivande hade önskat att ha med ! lycka till...

    man har ju hört historier här på bt där bästa kompisen inte blivit bjuden på en möhippa men kusinens flickvän som man träffat en gång blev bjuden för att personen som höll i det valde själv att sålla för det blev för många ?..då blir man lite rädd licksom..

  • Tösen
    moa2012 skrev 2012-07-16 01:11:01 följande:
    när jag skulle lämna ut namn och telefon nummer båda mina egna samt min blivandes killvänner så tog jag endast med dem nära vännerna som jag faktiskt vill fira med och som jag vet min blivande vill fira med..förstår inte riktigt grejjen med att fira med folk man inte annars umgås med..känns inte som det så avslappnat då ?..dessutom blir det bara svårar och få ihop aktiviteter som man kanske gruppbokar om man är jätte många...
    nej lämna endast dem du vill ha med och dem din blivande hade önskat att ha med ! lycka till...

    man har ju hört historier här på bt där bästa kompisen inte blivit bjuden på en möhippa men kusinens flickvän som man träffat en gång blev bjuden för att personen som höll i det valde själv att sålla för det blev för många ?..då blir man lite rädd licksom..
    Men om man inte vill umgås med dem, varför bjuda dem på bröllopet? Om man inte "känner" folk, är det inte kul att då bjuda dessa och lära känna dem under svensexan/möhippan? Tycker inte bruden/maken skall avgöra vilka som ska få komma eller ej, på sin blivandes dag, låt bestman och tärnan avgöra det, förhoppningsvis känner de bruden/brudgummen väl och vill få en så bra dag som möjligt.
  • Drullen

    Ja skrev ner alla vi bjudit, o ett kort ord, vem de va o om min sambo träffat den (när det gällde min sida av de manliga bjudna)
    Sen fick de bestämma o de bjöd alla, men sen väljer ju personen själv om den känner att den vill/kan komma.


    Däremot tyckte ja det kändes lite konstigt (vet inte hur vanligt det är, men ja hade inte hört om det) De bjöd in flera bekanta som vi inte bjudit på bröllopet, men som ändå min sambo känner.
    Det slutade med att det va nästan bara de som kom, vilket ja tycker känns lite mysko, men det är tydligen inte det.


    Tycker inte att man ska lägga sig i de planerna, då det inte är man själv som bjuder, som nån skrev tidigare, förhoppningsvis vill man umgås med de som är bjudna på bröllopet?


    Ja skulle tycka det va jättekul att få träffa alla tjejer innan bröllopet, då det finns endel av min sambos kompisar o respektive som ja aldrig träffat.

  • 987654321

    Alla! Det är superkul att träffa alla innan bröllopet. Hade min möhippa i lördags. De som inte vill komma tackar ju nej :D


     

  • Chicita
    987654321 skrev 2012-07-16 22:46:41 följande:

    De som inte vill komma tackar ju nej :D


     


    Precis Glad
  • 987654321
    TheD skrev 2012-07-16 23:04:25 följande:
    Oftast är det bara närmaste vänkretsen som bjuds. Min make hade det så.
    Det har jag aldrig varit med om :)
  • moa2012
    Tösen skrev 2012-07-16 05:24:56 följande:
    Men om man inte vill umgås med dem, varför bjuda dem på bröllopet? Om man inte "känner" folk, är det inte kul att då bjuda dessa och lära känna dem under svensexan/möhippan? Tycker inte bruden/maken skall avgöra vilka som ska få komma eller ej, på sin blivandes dag, låt bestman och tärnan avgöra det, förhoppningsvis känner de bruden/brudgummen väl och vill få en så bra dag som möjligt.
    man bjuder ju antagligen folk på bröllopet som är ens släktingar..kusiner ect..det är inga jag umgås med ?..bara 1..jag skulle absolut inte vilja ha min möhippa och att det följde med nån kusin till min blivande som jag träffat 2 gånger..jag brukar inte hänga med min släkt licksom..men men vi har ju olika tycken...
    vi har väldigt stor släkt...jag ville först bara bjuda dem närmaste till bröllopet men det blev bråk och krig i släkten pga det tyvärr..så min mormor fick gå in och sponsra med extra pengar så att alla kan vara bjudna..
Svar på tråden Hjälp med möhippa/svensexa!!