• blivandebrudsuzette

    Hur långt innan skickar man inbjudningen

    Ja som frågan lyder så undrar jag hur långt innan man skickar inbjudningskorten?

  • Svar på tråden Hur långt innan skickar man inbjudningen
  • CJ5

    ett halvår kanske? så att folk kan planera ordentligt.. ett halvår fyra månader innan något sånt..

  • Chicita

    Så långt innan som det behövs skulle jag säga.

    Om du vet att bröllopet kommer att ske under semestertider eller under älgjakten (om många jagar i familjen)osv så är det bra att skicka ut inbjudningarna i god tid, dvs tidigare än 3 månader innan.
    Men det som styr mest är om ni har saker som hänger på svar från gästerna.
    Exempelvis om cateringfirma / restaurang behöver ett defenitivt antal 1 månad innan, så kanske ni vill ha in svaren 1,5 månader innan så det finns marginal ifall någon glömt svara eller annat som kan ha gått fel.

    Vi skickade nog ut våra ett halvår i förväg.
    Men det var för att vi ville ge våra gäster så lång tid som möjligt att hitta kläder (medeltidstema) om dom ville ha såna. Det var nämligen inget krav.
    Så vi ville få ut inbjudningarna innan medeltidssäsongen drog igång, så att de som ville handla färdiga kläder kunde passa på under medeltidsmarknaderna som ploppar upp lite här och var. Och även ge de som kanske ville sy eget tid att göra sånt...
    Men vårt OSA var ca 1 månad innan bara 

  • blivandebrudsuzette

    Vi gifter oss den 29.e december alltså mitt emellan jul och nyår, tror ni vi behöver skicka ut tidigt då?
     

  • Chicita
    blivandebrudsuzette skrev 2012-06-27 14:19:13 följande:
    Vi gifter oss den 29.e december alltså mitt emellan jul och nyår, tror ni vi behöver skicka ut tidigt då?
    Ja det tror jag. Många firar mellandagarna i fjällen, i stugan eller med släkten (kanske inte din släkt, men sin släkt om du förstår hur jag menar Flört)

    Tror att det skulle vara lämpligt att få ut inbjudningarna någon gång under Juni / Juli då
  • Lipan

    Om ni inte vill skicka ut inbjudningarna nu så kan nu ju skicka ett Save the date-kort och på det skriva att en formell inbjudan kommer senare eller något liknande. Då har ni ett tag till på er att formulera inbjudningarna. Så gjorde vi. Glad


  • Tilda93

    Vi ska gifta oss den 7 juni 2013 , kan man då dela ut inbjudningskorten runt jul?, tänkte när man ändå i stortsätt träffar alla och kan ge dem, dem? så blir det mindre kostnad för porto osv. eller är det på tok för tidigt?


  • Tok kär Annki

    Den 27/5-12 bestämde oss för att gifa oss slutet på juli 2013. Men dagen efter ändra vi oss och kom på att vi ville inte vänta till nästa sommar utan vi ville gifta oss nu, i sommar istället. Så vi bestämde ett nytt datum för vårt bröllop och det blev 4/8-12. Nu blev det lite bråttom med att fixa inbjudningskort, som jag gjorde själv. Dem skickasde ut den 2/6 och vi ville ha OSA senast den 9/7. Vi fick svar från alla på en gång och ingen av våra gäster hade problem med att planera in oss i deras liv med så kort varsel.

    Vi hann fixa och pyssla med allt som vi ville ha med på vårt bröllop och lite till Flört
    Vi fick en underbar dag och oförglömlig middag och fest! Skrattande 
    Vi går runt på små rosa moln fortfarande och bara myser Hjärta

    Lycka till alla blivande brudar!!! {#emotions_dlg.flower}


    Tok kär Annki
Svar på tråden Hur långt innan skickar man inbjudningen