• mimi00

    Vänner som tror de är bjudna...

    Ja, hur gör man med de vänner som tror de är bjudna fast de inte är det? 
    Vi har valt att ha en gästlista som består av vänner och släkt vi umgås med ! Eller träffar relativt ofta. dvs, det kommer bara vara folk vi verkligen vill ha med. Hur gör man?   

  • Svar på tråden Vänner som tror de är bjudna...
  • TBA

    Är de vänner då? Om de är nära vänner så kanske de anser att det är självklart att de får en inbjudan. Eller du kanske menar bekanta?

  • lordoz

    Vi har gjort samma avgränsning som ni. Jag har löst det så att jag förklarat att det tyvärr bara finns plats för de närmaste.

    Lycka till!!

  • sagoprinsessa

    Jag sa helt enklet att vi tyvärr inte inte bjuda alla och att vi prioriterat de vi umgås med mest vilket tyvärr inte är  med när några vänner/bekanta trodde att de var bjudna. Men det är en ganska obekväm situation. En tjej hade börjat leta klänning men hon är inte bjuden... Obestämd Vi sa dock att de var hjärtligt välkommna till kyrkan och att vi kunde hitta på något annat för att "fira" typ

  • mimi00

    Vi är vänner men bror långt ifrån varandra så träffas sällan. på senare pratar vi inte lika ofta heller.. Vi valde bort långresande vänner också då vi får mycket släkt från serbien (min m2b's släkt) så har inte heller sovplatser till de andra.. Vi har en budget och utgått från den vilket har gjort att de vänner vi inte pratar eller ser mer än 2-5/år blev inte bjudna :/ men vet inte hur jag ska säga detta till ja.. framför allt en tjej  som skrev innan "hörde om bröllopet, ska boka in datumet direkt"

  • Mariem

    Har varit med om samma sak. Men jag har inte låtsats om folk som bjuder in sig själva, istället för att säga, nej tyvärr vi kunde inte bjuda dig pga... så har jag bara sagt att dom är hjärtligt välkomna till kyrkan!

  • TBA
    mimi00 skrev 2012-04-12 15:49:29 följande:
    Vi är vänner men bror långt ifrån varandra så träffas sällan. på senare pratar vi inte lika ofta heller.. Vi valde bort långresande vänner också då vi får mycket släkt från serbien (min m2b's släkt) så har inte heller sovplatser till de andra.. Vi har en budget och utgått från den vilket har gjort att de vänner vi inte pratar eller ser mer än 2-5/år blev inte bjudna :/ men vet inte hur jag ska säga detta till ja.. framför allt en tjej  som skrev innan "hörde om bröllopet, ska boka in datumet direkt"
    Tråkigt.. :( Men hon verkar vara ganska rak på sak och kan nog ta det tillbaka också? :) Rak kommunikation. Och till kyrkan kan väl alla komma, men för mig personligen skulle det kännas konstigt om alla inte var välkomna till festen efteråt, fast de varit med i kyrkan.. Svårt det där! Hade man haft alla pengar i världen så hade ju alla varit mer än välkomna om de ville!
  • Lajkie

    Har oxå lite samma problem.


    Vi har stooor nära släkt, många syskon med respektive på bägge sidorna så med bara närmsta släkten och absolut närmsta vännerna så är vi redan uppe i 80 personer....


    Har inte ekonomi att bjuda exempelvis skolvänner osv, även fast jag tycker mycket om dem.

  • mimi00

    Ja men hur gör man? Vet inte vad jag ska säga, har lite för stort samvete med.. får ångest gansak lätt om jag tror någon mår dåligt. men kan inte bjuda alla, det går inte.. suck :/ bröllop medför lite problem också.. tyvärr

  • lordoz

    Bjud dem till bröllopet (om ni har det separat från festen och inte ihop med den som vi). Sedan får ni väl säga att till festen så har ni bara möjlighet att bjuda de närmaste.

    Det är ingenting att må dåligt över, tycker inte jag. Utan fullt rimligt!

  • mimi00

    Kommer ha vigsel i kyrkan sedan 100 meter till lokal där middag och alkohol bjuds på som övergår till fest då.. usch vet inte hur jag ska göra.  

  • yavanna81
    mimi00 skrev 2012-04-12 20:48:54 följande:
    Kommer ha vigsel i kyrkan sedan 100 meter till lokal där middag och alkohol bjuds på som övergår till fest då.. usch vet inte hur jag ska göra.
    Bjud på brudskålen också om ni vill, eller bjud folk till dansen och tårtan.
  • 120509

    Vi hade middag för ca 75-80 (minns inte exakt), men sedan var det "eftersläpp" för ytterligare ca 50-talet kompisar till Tårtan, kaffet och framförallt dansen med överraskningar och underhållning. Det var mycket uppskattat, då många av våra vänner är glada i att dansa! Men samtidigt förstod att man inte kan bjuda på stor middag för så många.
    De kom dessutom till kyrkan, kastade ris och lyckönskade utanför, men tog en pizza eller annat gruppvis på olika håll, och dök sedan upp tills "det roliga" brakade lös, efter alla högtidliga talen. 
    Det funkade för oss, och vi har många gånger sedan dess sagt: Vi gör om det, det var så himla lyckat!!
     


  • TBA
    BröllopSigtuna skrev 2012-04-13 00:09:27 följande:
    Vi hade middag för ca 75-80 (minns inte exakt), men sedan var det "eftersläpp" för ytterligare ca 50-talet kompisar till Tårtan, kaffet och framförallt dansen med överraskningar och underhållning. Det var mycket uppskattat, då många av våra vänner är glada i att dansa! Men samtidigt förstod att man inte kan bjuda på stor middag för så många.
    De kom dessutom till kyrkan, kastade ris och lyckönskade utanför, men tog en pizza eller annat gruppvis på olika håll, och dök sedan upp tills "det roliga" brakade lös, efter alla högtidliga talen. 
    Det funkade för oss, och vi har många gånger sedan dess sagt: Vi gör om det, det var så himla lyckat!!
     
    Hur meddelar man det då? Tycker att idén är jättebra men hur gjorde ni med att bjuda in till kyrkan och dansen men inte till middagen?
  • LaKatiiX
    TBA skrev 2012-04-13 08:40:00 följande:
    Hur meddelar man det då? Tycker att idén är jättebra men hur gjorde ni med att bjuda in till kyrkan och dansen men inte till middagen?
    Jag vill också veta! De låter som en bra lösning!
    Fy, jag hade en vän som på facebook frågade ifall jag glömt att skicka hennes inbjudan! Hade inte ens lust att svara! "/ 
  • ThereseV

    Vi kommer också bjuda vissa till enbart fest och kyrka och köra middagen med dom närmsta (både pga ekonomi och att det bara får plats ett begränsat antal till middagen) Vet inte exakt hur vi ska formulera oss än, men det blir två olika inbjudningar. Antingen nämner vi inte middagen utan bara vigsel kl xx och att vi firar den i lokalen xx kl xx, eller så skriver vi också någonting om att middagen är för de närmsta.. Svårt det där..

Svar på tråden Vänner som tror de är bjudna...